• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra bodelsbatteri

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Bodelsbatteriet är ett AGM på 85Ah och jag skall utöka med ytterligare ett.
Biltema har AGM batterier på 80Ah och 95Ah med 4 års garanti.
Kan man blanda batterier? Vad händer?Måste jag köpa två nya?:confused:
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri

Hej. Jag har utökat med två batteri, har totalt tre stycken till bodelen. Två nya och ett som är lite äldre men alla av samma typ. Troligtvis klarar inte panelen att ladda fullt men det har fungerat bra och man kan ju ladda med 220 på stolpe.
Sören
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Kopplar man ihop två stycken parallellt så bildar dom en ny enhet med den sammanlagda kapaciteten. Så ja! Men, det är att föredra att dom är hyggligt lika gamla så att dom kan ta mot och lämna ström i samma takt.

Peter :)
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Hej Peter,
Jag har också tänkt koppla parallellt, sedan ta minus från det ena batteriet och plus från det andra, då känns det som att ampertimmarna fördelar sig mellan batterierna.
 

Sten o Anette

HBK Medlem
Inlägg
91
Kommun
Mark
HBK-Nr
6655
Medlemskap
2025
Sv: Extra bodelsbatteri

Hej
Batterierna ska vara lika gamla annars tar det gamla över som Stig sade,sen är det upp till var och en att tro på detta eller testa själva

Med vänlig hälsning

Sten
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Hej,
Bilen är ny och har 85Ah batteri.
Ännu en fråga, är det då lämpligast att koppla ihop med Biltemas 95 Ah eller Biltemas 80 Ah ? :confused::confused:

Spelar ingen roll, ta det större. Har en halvårsgammal bil med 95Ah (C20), tänkte köra Biltemas 90 el 100Ah SMF (lite beroende hur det ser ut med höjd/längd).

Peter :)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.073
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Intressant!

Hur särskiljer du belastningen mellan dessa batteripoler då de är parallell kopplade? Endast undrande...

Syftar du på kortvarigt högt ström uttag, typ högprestanda inverter pga. mindre kabel area på parallell kopplings kabel ?
(som man inte bör använda)

Ber om ursäkt om jag missförstått texten!

Vänl. Magnus

Hej Peter,
Jag har också tänkt koppla parallellt, sedan ta minus från det ena batteriet och plus från det andra, då känns det som att ampertimmarna fördelar sig mellan batterierna.
 

per-inge

HBK Medlem
Inlägg
68
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
5944
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Hej Magnus,
Mina funderingar på hur man kopplar pluss och minuskablarna grundar sig på att i min förra bil satte jag in ett extra batteri, av utrymmesskäl placerades det ca 2,5 m från bodelsbatteriet.Parallellkopplades med kabelarea typ startkablar.
Vid laddning och urladdning släpade alltid extrabatteriet. Förmodligen beroende på långa kablar?? eller?
mvh
Per-Inge
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

Det kan vara lurigt det här med batterier.
Du talar om att plocka minus från ett batteri och plus från det andra.
Det gör man när man kopplar in laddare t.ex. Ctek.
Då är det kinkigare för att batterierna skall få så lika spänning som möjligt spänning.
Här talar vi tiondels Volt.

När du skall plocka ut energi fån batterierna är det naturligt vis bra med rejäla o korta sladdar mellan batterierna. Men du kommer inte att kunna styra uttaget på ett bra sätt.
Om batteriernas kapacitet skiljer (mycket)...
Där av rekommendationerna att ha två identiska batterier.

Men nära nog kan ju duga. Koppla du in ett Biltema och testa under en tid.
Du kan ju vid lämpliga tillfällen koppla loss och mäta spänningen på vart och ett av batterierna.
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

Vilken kabelarea bör man minst ha när man parallellkopplar två likvärdiga bodelsbatterier som står intill varandra? Räcker 10 mm2 ?
 
Senast ändrad:

lars o margareta

HBK Medlem
Inlägg
1.426
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024
Sv: Extra bodelsbatteri

jag parallelkoplade mitt agm med ett annat agm, kort kabel ca 50cm, har funkat utan anm. båda var 90amp, och ungefär samma ålder,laddar vid stolpe i mellanåt, annars via bilen o solcell hälsningar Lasse
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Sv: Extra bodelsbatteri

Jag har parallellkopplat två 95Ah AGM med 0,3 m kabel. Testade med kalkylatorn som "Bo i Bil" länkade till och med 5000W och 0.3 m samt 12 V blir kabelarena 10mm2. Kabellängden har stor betydelse.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Extra bodelsbatteri

En stor brist i Denna kalkylator: About Cable Sizes är spänningsfall - helt förbises.:rolleyes:

Vissa växelriktare stänger vid 11,2 till 11,5 volt och du har ett spänningsfall i kablarna, till exempel. 0,5 volt får du kanske bara 30% av batteriets prestanda, eftersom det kan levereras 12 volt från batteriet.
Spänningsfallet kan omvandlas till värme i kablarna.

Jag tolererar inte ett spänningsfall över 0,15 volt i mina kablar.

Beräkna hellre med denna svenska Kalkylator.

Kalkylator för kabelarea
 
Toppen