Sv: Extra bodelsbatteri
Du skriver att det går stora strömmar mellan batterierna när de laddas? Kan väl inte bli mer än vad laddaren ger, och maxström ger den under kort tid. Så snart batterierna fått en viss uppladdning ökar det inre motståndet och laddströmmen går ned.
Ja oftast är det ju så som du säger. Jag kan se några undantag.
- När du kör bilen och generatorn börjar ladda bodelen så kan väl strömmen bli högre. Vet inte vad generatorn ger men 50 A kan väl komma ur den vid max.
- Du har en omformare till 220V som du kopplar in en micro på 900W på. Då tas det ut 75 A ur batterierna.
- Du har någon gång kopplat isär batterierna, tex över vintern och de har då fått olika laddning. I värsta fall är det ena fulladdat och det andra tomt. När du kopplar ihop dom får du en strömrusning tills de har utjämnat sin laddning.
- En Ebersprächer drar 20 A när den värms upp.
I långa och klena kablar får man ju effektförluster och det är ju för att man vill ha mer effekt som man sätter i ett batteri exta.
Har man långa och kraftiga kablar så får man ju problem: Dom väger en del, dom är dyra och dom är knöliga att dra på ett snyggt o enkelt sätt.
I båten som vi hade fick man ju även dimensionera för startmotorns ström men det slipper man ju i husbilen.
Med detta vill jag bara visa på att det är inte tillräckligt att dimensionera kablarna efter hur kraftig laddare man har. Det är andra saker som kan dra mer ström mellan batterierna.
Jag rekommenderar att man sätter batterierna nära varandra och anlsuter dom med rätt dimensionerade kablar.