• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Extra batteri i garaget

Mor/farfar

HBK Medlem
Inlägg
25
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
33963
Medlemskap
2024
Jag skulle vilja installera ett extrabatteri som komplement till bodelsbatteriet; det ska alltså laddas under körning via bilen generator. Bodelsbatteriet sitter under förarstolen. Kablarna blir lite drygt 4 m.
Vilken kabel dimension krävs?
bilen är en Ford Transit, årsmodell 2007.

Något särskilt att tänka på?
F-n. laddar jag batteriet via nätetmed en vanlig batteriladdare med det skulle underlätta om det aven laddades via bilen
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
768
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag antar att ditt nuvarande bodelsbatteri är ett blybatteri (Pb, AGM e.d.) då du inte nämner något om det. Det enklaste faktiskt att du ersätter det med ett Litiumbatteri (LiFePo) med samma kapacitet. Utöver i princip dubbla kapaciteten får du även ett 50% lättare batteri. Du kan också komplettera det med ett 30A DC-DC modul från generator/startbatteri. Till en mindre extrakostnad får du mycket bättre funktionalitet och sparar massor av kg:n.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.184
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Eftersom det extra batteriet placeras så långt från befintligt batteri är det extra viktigt att koppla ihop dem på rätt sätt. Se bilden. De båda batterierna bör vara av samma typ och kapacitet.
Minst 25 mm2 bör kablarna vara.
Har du inverter bör de vara ännu grövre för att minimera spänningsfallet.
 

Bilagor

  • Screenshot_20240928_165359_Gallery.jpg
    Screenshot_20240928_165359_Gallery.jpg
    347,1 KB · Visningar: 43
Senast ändrad:

HW61

HBK Medlem
Inlägg
239
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Som Seppo skriver - om inte du har bytt till lithium då är det det första att göra. Ur ett blybatteri kan du ta ca 50% av kapaciteten - ur ett lithium 90% - i båda fallen för att batteriet inte ska skadas. Med lithium får du större tillgänglig kapacitet. Sen beroende på behov då maxa först lithium under stolen och glöm inte en bra DC/DC laddare. Behöver du ännu mer - jag hade gått för en powerstation - det är i min värld inte optimalt att dra så långa kabler genom hela bilen. Powerstations ger faktiskt väldigt mycket och inkluderar inverter.
 
Toppen