• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra backkamera??.

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Vi har fått en backkamera monterad på vår nyinköpta husbil. Monterad vid nummerskylten, kopplad på backljusen.
Det medföljde två kameror . Har ni tips på hur man kan använda den andra?
Lite synd att bara ha den liggande.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Er det samme synsvinkel eller et smalere kamera? Et med smalere synsfelt kan godt settes slik at det ser lengre bakover en det med bredt synsfelt.

2 like kamera gir en utfordring, hadde et slikt montert slik at jeg kunne finne rett punkt for tømming av gråvatn, det var montert slik at punktet vatn traff på var midt i bildet.
 

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
En kamera som är monterad så långt ner som vid nummerskylten kommer nog att bli ganska skitig och man ser då inte så mycket som skulle vilja. Ett bättre sätt är att montera båda två långt upp, rikta den ena nedåt så att du ser lite av bakväggen och eventuell dragkula och resten på vägen. Den andra riktas mera bakåt så att den fungerar som en backspegel i displayen.
 
Senast ändrad:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.580
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Backkameran är ett mycket bra komplement för att öka säkerheten. Bäst är dubbla objektiv, det ena för att gå in automatiskt vid backning, den andra som en extra backspegel.

Monteringen skall göras högst upp för att få bäst överblick både vid fickparkering och på distans.

En Waecos kamera är väl värd kostnaden.

Se även: Backkamera

 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
En kamera som är monterad så långt ner som vid nummerskylten kommer nog att bli ganska skitig och man ser då inte så mycket som skulle vilja. Ett bättre sätt är att montera båda två långt upp, rikta den ena nedåt så att du ser lite av bakväggen och eventuell dragkula och resten på vägen. Den andra riktas mera bakåt så att den fungerar som en backspegel i displayen.
Jag monterade kameran i nedre i balken under kofångare lätt att torka av pga av att jag vill inte borra i kaross.den uppe i taket blir svårare men nu har jag bättre över blick när jag backar l kan bara rekomendera
detta vid ny köp beställ dubbla linser ,mvh håkan
 
Toppen