• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extra backkamera- trådlös lösning, Bluetooth eller Wi-Fi?

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Hej,
Jag skulle vilja utrusta husbilen med extra backkamera. Min plan är att använda en backkamera med Bluetooth (sådan backkamera som finns inbyggd i ramen för bilens regnr.) Då jag vill slippa dra för många kablar så vill jag dra bara backkamerans plus kabel till backlampan och minus kabel till karossen. Som skärm vill jag använda en gammal mobil med Bluetooth. Alltså bildsignal överföring sker via Bluetooth.
A) Vad tycker Ni? Kommer det att fungerasmed Bluetooth?
B) eller måste det vara överföring av bildsignal med WiFi ?
C) Vilka andra kabelfria (med undantag för strömkablar) lösningar skulle Ni rekommendera?

Tack för alla svar och/eller förslag.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Min bil är 7,40m . Jag använde Garmins bc40 när jag hade cyklar därbak. Drivs av litiumbatteri och blåtand till Garmin Navigator. Har nu flyttat den till nummerskylten fram för bättre närsikt nu då man kör själv. Tycker den fungerar bra till det behovet men du kanske vill ha den igång hela tiden och då passar ju permanent strömförsörjning bättre.
Tommy

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Vi har också en bc-40. Den kontaktas först via blåtand från GPSen för att väcka den och sen skickas resten av trafiken via wifi (om jag fattat allt rätt). Så frågan är om blåtand kan skicka den datamängd (bilder är rätt stora och flera ggr per sekund) över det avstånd det blir.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Min bil är 7,40m . Jag använde Garmins bc40 när jag hade cyklar därbak. Drivs av litiumbatteri och blåtand till Garmin Navigator. Har nu flyttat den till nummerskylten fram för bättre närsikt nu då man kör själv. Tycker den fungerar bra till det behovet men du kanske vill ha den igång hela tiden och då passar ju permanent strömförsörjning bättre.
Tommy
Tack Tommy.
Det betyder att Du har hårdvaran dvs både backkamera och skärm från samma tillverkare och då kommunicerar de med varandra via egen protokoll för överföring och bearbetning (för visning) av bildsignal.

Jag vill inte att ha den igång hela tiden så permanent strömförsörjning inte är prioriterat, tvärtom batteridriven lösning som Du har är fördelaktigt.

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Vi har också en bc-40. Den kontaktas först via blåtand från GPSen för att väcka den och sen skickas resten av trafiken via wifi (om jag fattat allt rätt). Så frågan är om blåtand kan skicka den datamängd (bilder är rätt stora och flera ggr per sekund) över det avstånd det blir.
Tack Thou.
Vilken enhet som Din bc-40 skickar data till?

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Kontrollera noga vilka enheter som är kompatibla även när det gäller Garmins backkameror och navigatorer. Jag har en Drive Smart från 2017 vars batteri har havererat. Då jag för något år sedan skaffade en BC-40 ville jag ha en ny navigator som var kompatibel och fick reda på att följande var det:
Garmin DriveSmart™ 51/55/61/65/66/76/86
Garmin DriveCam™ 76
Garmin DriveAssist™ 51
Garmin DriveLuxe™ 51
Garmin DriveTrack™ 71
Tread® (5.5" models)
dēzl™ OTR700
zūmo XT
RV/Camper 780
CamperVan

Då min erfarenhet är att dessa navigatorer inte håller så länge ville jag inte betala hur många tusen kronor som helst utan nöjde mig med att beställa en CamperVan för drygt 2000 kr. Vad jag förstår är detta en utgående modell, liksom flera andra i ovannämnda lista är, vilket förövrigt kameran BC-40 också är. Det går fort med teknikutvecklingen och jag tycker det ofta är svårt att hänga med när det gäller hård- och mjukvaror.

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Tack för informationen. Jag har sett att Garmin släppt en ny kamera, BC 50, men inte förstått att BC 40 därmed är utgående. Den nya kameran verkar inte vara batteridriven med alla för- och nackdelar det har. I dagsläget föredrar jag en batteridriven kamera.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Tack Tommy.
Det betyder att Du har hårdvaran dvs både backkamera och skärm från samma tillverkare och då kommunicerar de med varandra via egen protokoll för överföring och bearbetning (för visning) av bildsignal.

Jag vill inte att ha den igång hela tiden så permanent strömförsörjning inte är prioriterat, tvärtom batteridriven lösning som Du har är fördelaktigt.
Jag ska kolla om det går med mobilen. Har Android. Återkommer.
Tommy

JanneB

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2026
Kontrollera noga vilka enheter som är kompatibla även när det gäller Garmins backkameror och navigatorer. Jag har en Drive Smart från 2017 vars batteri har havererat. Då jag för något år sedan skaffade en BC-40 ville jag ha en ny navigator som var kompatibel och fick reda på att följande var det:
Garmin DriveSmart™ 51/55/61/65/66/76/86
Garmin DriveCam™ 76
Garmin DriveAssist™ 51
Garmin DriveLuxe™ 51
Garmin DriveTrack™ 71
Tread® (5.5" models)
dēzl™ OTR700
zūmo XT
RV/Camper 780
CamperVan

Då min erfarenhet är att dessa navigatorer inte håller så länge ville jag inte betala hur många tusen kronor som helst utan nöjde mig med att beställa en CamperVan för drygt 2000 kr. Vad jag förstår är detta en utgående modell, liksom flera andra i ovannämnda lista är, vilket förövrigt kameran BC-40 också är. Det går fort med teknikutvecklingen och jag tycker det ofta är svårt att hänga med när det gäller hård- och mjukvaror.
Tack Jokin.
Alltså kommer inte garmin backkamera att fungera enligt min plan dvs i system med gammal mobil (som har wifi och Bluetooth) som display for backkameran.

thou

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
36591
Medlemskap
2025
Skulle gissa att det inte går att koppla en bc 40 mot en mobiltelefon. Då skulle det behövas en app som kan både blåtands- som wifi-protokollen mot kameran. Det kan finnas en sådan, men då har Garmin troligen gjort den i så fall.

Tommy N

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
25990
Medlemskap
2027
Tack Tommy. Hur länge håller backkamerans batteri, är det möjligt att byta den om det slutar fungera?
Det är 2 st AA litiumbatterier och jag byter dem inför säsongen. Har även just nu provat med vanliga alkaline och det fungerar mot navigatorn. Däremot får jag inte kontakt med mobilen som du frågade efter.
Tommy

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, garmins backkameror är ju tyvärr oförskämt dyra, och det går inte att hitta några pirat som är kompatibla, så det innebär troligen att har man en garminprodukt i ena änden av husbilen så måste det även vara en garminprodukt i andra änden, antingen det gäller kameran eller skärmen.
BC50 med IR ljus kostar ca. 3200:- och uppåt, och för den summan får man ju en hel backkameraanläggning med dubbla kameror av god kvalité. Men instrumentpanelen är så full av prylar så det blir kanske en ny garminkamera till GPS'en i alla fall om jultomten är snäll, för de verkar funka bra. (De var inte ens sänkta en krona under Black Friday.)
De flesta vanliga backkameraanläggningarna sänder ju på 2,4 GHz-bandet och inte på blåtand eller Wi-fi.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Jari.T

HBK Medlem
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Hej, garmins backkameror är ju tyvärr oförskämt dyra, och det går inte att hitta några pirat som är kompatibla, så det innebär troligen att har man en garminprodukt i ena änden av husbilen så måste det även vara en garminprodukt i andra änden, antingen det gäller kameran eller skärmen.
BC50 med IR ljus kostar ca. 3200:- och uppåt, och för den summan får man ju en hel backkameraanläggning med dubbla kameror av god kvalité. Men instrumentpanelen är så full av prylar så det blir kanske en ny garminkamera till GPS'en i alla fall om jultomten är snäll, för de verkar funka bra. (De var inte ens sänkta en krona under Black Friday.)
De flesta vanliga backkameraanläggningarna sänder ju på 2,4 GHz-bandet och inte på blåtand eller Wi-fi.

M.v.h. JANKRO.
Jag har BC50 IR till min Camper 1095 och den är helt outstanding vad gäller bild och responstid, sen att man kan ha flera kameror om man vill skadar ju inte men inte aktuellt för mig just nu.

Toppen