• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Extern USB Wifi-förstärkare

F

F.d. 25023

Guest
Sv: Extern USB Wifi-förstärkare

Dessa är inte bara antenner, utan en extern trådlös USB-mottagare med antenn. (vilka normalt är inbyggda i datorn).

Därför behövs det en driver (softwara) med vilken mottagaren fungerar. Detta medföljer som program på en CD-skiva som installeras enkelt.

Hälsning
Jyrki
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.982
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Extern USB Wifi-förstärkare

Dessa är inte bara antenner, utan en extern trådlös USB-mottagare med antenn. (vilka normalt är inbyggda i datorn).

Därför behövs det en driver (softwara) med vilken mottagaren fungerar. Detta medföljer som program på en CD-skiva som installeras enkelt.

Hälsning
Jyrki

Instämmer i Jyrkis beskrivning. Rocket har dessutom alltid en uppdaterad drivrutin på "tradlost.se" hemsida. Se länken.
ROCKET - Trådlöst USB kit för husvagn, husbil, båt 9 dBi antenn :: Klientutrustning :: Nätverksutrustning :: Trådlöst

Kompletterar man pc:n med programvaran Connectify, skapar pc:n dessutom en egen hotspot i husbilen, vilket är kalas om man har iPads och eller iPhones, eller fler pc:s. Då kan alla enheterna dela på den förstärkta signalen.

:-/<rister

PS! Det är Jyrki som mer eller mindre "uppfann" Connectify!
 

Sonic

FD HBK Medlem
Inlägg
2.260
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Extern USB Wifi-förstärkare

New Alfa AWUS036NHR USB Wireless Wi Fi 9 dBi Antenna | eBay


Tack Peter för tipset.

Fick hem grejerna från USA idag och testade dem här hemma i villan.
En väldig massa nya WiFi nät dök upp, så den kommer jag säkert ha bra nytta av i husbilen sedan.

300 SEK med frakt är ju helt OK pris också

Visst är det lockande att koppla upp sig och surfa gratis...

Intressant, fick du även upp okrypterad nät i omgivningen och kan du se distans, lokalitet?

Har erfarenhet av att i stort sett alla lokala wifi-nät är wpa2-psk krypterade och skulle inte vilja surfa in på ett icke känt nätverk. Man kan göra egen router av en vanlig dator. Allt som krävs är ett trådlöst nätverkskort som agerar wifi-punkt åt den som kopplar upp sig, och ett separat nätverkskort som kopplar upp datorn mot internet. Sedan passerar alla byte du tankar hem denna router-dator.

Använd inte dessa öppna nätverk som Mc Donalds till penning transaktioner då man kan "sniffa" din trafik, tex använder du en epost tjänst som inte krypterar ( https/SSL-login) så kan man se dit användarnamn och ditt lösenord. Kan ligga kakor, trojaner på din dator sen tidigare användning som används vid sådana tillfällen. En VPN-service skyddar dig helt och hållet genom att kryptera trafiken.
A och O handlar som alltid om att se till att dn dator är skyddad, med en bra personlig brandvägg.



Bosse
 
J

Jarn

Guest
Sv: Extern USB Wifi-förstärkare

Jag bor i ett villaområde och precis som du säger så har numera de flesta lärt sig att man inte skall köra med öppna nätverk.
Finns ett öppet som jag nästan tror jag vet vem det är...

I övrigt tänker jag inte använda det för att surfa gratis förutom möjligen om man är i närheten av t.ex. McDonalds.
Däremot på många campingplatser / Stellplatser jag varit på utomlands, där är det väldigt snålt med sändare så då kan det vara bra att kunna förstärka signalen.
 

Peter Lindblom

HBK Medlem
Inlägg
1.557
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2024
Sv: Extern USB Wifi-förstärkare

Ska beställa ett till till nästa säsong (framförallt för att få det att fungera på campingplatser utomlands).

I mitt Alltele ADSL abonnemang ingår gratis IGhost VPN, perfekt för räkningar etc.

Peter :)
 
Toppen