• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Extern laddningsregulator i stället för DC-DC laddare

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag kom på att detta ämne har diskuterats väldigt lite här, och för sökbarheten gör jag en ny tråd..
Nedan från en annan tråd.

Ett förbisett allternativ till DC-DC laddare är en extern laddningsregulator till generatorn.

Med extern laddningsregulator får man generatorn att ge så hög spänning att denna blir korrekt vid batteriet.
Detta har följande fördel VS DC-DC laddare:
Möjligt att ladda med mångdubbelt högre störm. (jag laddar ca 120-130A)
Ingen extra värmeutveckling "innomhus" / nära batteriet.
På marginalen lägre förluster, högre spänning skickas i ledningen generator - batteri VS samma effekt med högre ström.
Klart billigare för de högre stömmarna.

Nackdel:
Krångligare att installera.

Samma:
Olika inställbara laddkurvor.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Intressant,
Vilken spänning har du satt på regulatorn?

Tänker att ett AGM blir ett måste då som startbatteri för att fixa den högre spänningen.
Jag bytte tillbaka till bly/syra-startbatteri i höstas då min generator (äldre husbil) inte gav den höga spänning som mitt gamla AGM krävde.
Jag borde nog ha satsat på denna lösning istället.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
En bra sak med DC-DC är att startbatteri och bodelsbatteri kan laddas med olika spänningar över tid, anpassat till resp. behov. Finns det generator-regulatorer med den förmågan också, dvs med separata utgångar? En nackdel annars.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Finns det generator-regulatorer med den förmågan också,
Nej, en regulator per generator. Vad jag vet har generatorerna enast en utgång.
Vilken spänning har du satt på regulatorn?
Jag har valt laddprogram 2:

1742369128037.png

Toppen