Sv: Exportdeklaration Tyskland
En fråga som jag inte hittar svar på på nätet.
Nu närmar sig vår resa ner till värmen.
Om jag nu vill köpa lite dryck med mig ner från citti i kiel, måste jag fylla i en export deklaration som om jag tog med det till Sverige.
Om jag inte behöver blir det samma pris?
Utan deklaration får man betal pant 25cent per burk. Med deklarationen försäkrar man att varorna förs ut ur Tyskland
"Från Calles.dk"
Det skriver du under på
Hermed erklærer jeg, at jeg har fast bopæl i et skandinavisk land som angivet, og at jeg i dag inden midnat udfører de indkøbte pantfrie drikkevarer, uindspillede cd’er, dvd’er og videobånd, i henhold til kassebon til et skandinavisk land, samt at de kun anvendes i privat sammenhæng. Jeg forpligter mig desuden til ikke, at konsumere disse drikkevarer, eller benytte de købte cd’er, dvd’er eller uindspillede videobånd i Tyskland.
Det är alltså upp till var och en.
Det är möjligt att gränshandlarna ej säljer utan deklaration, tror att streckkoden på burkarna indikerar export och då får man ingen pant tillbaka. De brukar ju ha "exportburkar i en särskild avdelning, och tyska flaskor och burkar på en annan plats
Man kan ju handla god flasköl i Tyskland, panten är 8cent och panta tomglasen innan man lämnar Tyskland., eller på hemresan.