• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Exportdeklaration Tyskland

Lasseboy

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
En fråga som jag inte hittar svar på på nätet.
Nu närmar sig vår resa ner till värmen.
Om jag nu vill köpa lite dryck med mig ner från citti i kiel, måste jag fylla i en export deklaration som om jag tog med det till Sverige.
Om jag inte behöver blir det samma pris?

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Exportdeklaration Tyskland

Om jag nu vill köpa lite dryck med mig ner från citti i kiel, måste jag fylla i en export deklaration som om jag tog med det till Sverige.

Det går ju bra. Du ska ju inte konsumera produkterna i Tyskland

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Det är väl för att slippa panten i första hand.

//Tommy

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

Utan deklaration får man betal pant 25cent per burk. Med deklarationen försäkrar man att varorna förs ut ur Tyskland

"Från Calles.dk"
Det skriver du under på
Hermed erklærer jeg, at jeg har fast bopæl i et skandinavisk land som angivet, og at jeg i dag inden midnat udfører de indkøbte pantfrie drikkevarer, uindspillede cd’er, dvd’er og videobånd, i henhold til kassebon til et skandinavisk land, samt at de kun anvendes i privat sammenhæng. Jeg forpligter mig desuden til ikke, at konsumere disse drikkevarer, eller benytte de købte cd’er, dvd’er eller uindspillede videobånd i Tyskland.

Det är alltså upp till var och en.

Det är möjligt att gränshandlarna ej säljer utan deklaration, tror att streckkoden på burkarna indikerar export och då får man ingen pant tillbaka. De brukar ju ha "exportburkar i en särskild avdelning, och tyska flaskor och burkar på en annan plats

Man kan ju handla god flasköl i Tyskland, panten är 8cent och panta tomglasen innan man lämnar Tyskland., eller på hemresan.

Senast ändrad:
J

Jarn

Guest

Om du inte skall till Sverige eller Danmark så gäller inte den exportdeklarationen.
Då skall pant betalas.

(Vilket jag själv aldrig gjort... )

D

Deleted member 11118

Guest

Det Rolandn skriver är rätt. Jag brukar köpa fylla i exportdeklarationen för att slippa panten, sen konsumera jag under resan en del.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag öppnade precis en Warsteiner inköpt i Burg och det finns ingen symbol för pant på burken, utan endast återvinnings symbol.

Bilagor

• index.jpg
    index.jpg
    2 KB · Visningar: 321
Toppen