Försäljning av husbil från Sverige till annat land. Detta ämne är vad jag kan se inte behandlat tidigare.
En tämligen komplicerad historia! Blev aktuellt för mig i fjol höst när jag hade köpt en större terrängduglig husbil och sedan ville sälja min tidigare plåtis med inkopplingsbar 4WD, tillsatsväxellåda och diffspärrar. Av någon för mig inte lättbegriplig anledning så är intresset för fyrhjulsdrivna husbilar mycket större på kontinenten än här hemma.
I vilket fall annonserade jag på såväl Blocket som på mobile.de och trots ett begärt pris klart under vad motsvarande bil skulle kosta i Tyskland så var intresset mycket ljummet här hemma, men däremot ett flertal seriösa intressenter i Tyskland (och även några utanför EU, men det är en annan och ännu mer krånglig historia att exportera dit).
Men spekulanterna drog sig för att först resa hit upp till Östersund för att göra upp affären och sedan vänta en vecka (eller återkomma efter en vecka) till dess de tillfälliga särskilda reg.skyltarna kommit. Se här länk om de byråkratiska turerna från Transportstyrelsen: Tillfällig registrering vid export – begagnat fordon - Transportstyrelsen
Efter ett par veckor drog jag tillbaka mina annonser och sålde sedan på hemmamarknaden nu i våras (till ett lägre pris än vad tyskarna var beredda att betala) för att slippa krånglet. Mycket piggare spekulanter på Blocket i våras än på hösten, trots att bilen var utomordentligt lämpad för vinterbruk.
aake
En tämligen komplicerad historia! Blev aktuellt för mig i fjol höst när jag hade köpt en större terrängduglig husbil och sedan ville sälja min tidigare plåtis med inkopplingsbar 4WD, tillsatsväxellåda och diffspärrar. Av någon för mig inte lättbegriplig anledning så är intresset för fyrhjulsdrivna husbilar mycket större på kontinenten än här hemma.
I vilket fall annonserade jag på såväl Blocket som på mobile.de och trots ett begärt pris klart under vad motsvarande bil skulle kosta i Tyskland så var intresset mycket ljummet här hemma, men däremot ett flertal seriösa intressenter i Tyskland (och även några utanför EU, men det är en annan och ännu mer krånglig historia att exportera dit).
Men spekulanterna drog sig för att först resa hit upp till Östersund för att göra upp affären och sedan vänta en vecka (eller återkomma efter en vecka) till dess de tillfälliga särskilda reg.skyltarna kommit. Se här länk om de byråkratiska turerna från Transportstyrelsen: Tillfällig registrering vid export – begagnat fordon - Transportstyrelsen
Efter ett par veckor drog jag tillbaka mina annonser och sålde sedan på hemmamarknaden nu i våras (till ett lägre pris än vad tyskarna var beredda att betala) för att slippa krånglet. Mycket piggare spekulanter på Blocket i våras än på hösten, trots att bilen var utomordentligt lämpad för vinterbruk.
aake