• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exploderande batteri

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022
Vad orsakar att ett bodelsbatteri kan explodera så båda gavlarna spricker. Var inte där då det hände, men det måste ha varit en rejäl smäll. Har någon en teori?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    1,7 MB · Visningar: 40

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025
Sv: Exploderande batteri

Kortslutning med gnistbildning, så gasen i batteriet antänds. Inte helt ovanligt, och kan bli betydligt värre, hela batteriet splittras.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Ifall man nu använder ett vått bly/syra batteri i husbilen, som på bilden
tänk då på att batteriet är placerat i ett väl avskiljt och ventilerat utrymme då vätgas även produceras vid laddning.

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Jag var ca 10-15 meter ifån ett vanligt personbilsbatteri när det exploderade, innomhus.

Jag är Fd tävlingsskytt och har referensen korrekt, det lät som en 9mm pistol som avfyrades. Inget Pooof inte.
Batteriet skickade splitter och skapade en dusch av syra, mycket farligt.

tojon

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
9265
Medlemskap
2022

Låter riktigt otrevligt, tur att man inte var närheten då det hände.

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

har en bekant som fick startproblem fick ta till starthjälp, åkte hem ca 20mil ock skulle lyfta ur batteriet ,var så varmt att han fick vänta en god stund innan han kunde ta i batteriet ,så det var nog nära där med,( kortslutning var det i det)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Re: Sv: Exploderande batteri

Jag var ca 10-15 meter ifån ett vanligt personbilsbatteri när det exploderade, innomhus.

Jag är Fd tävlingsskytt och har referensen korrekt, det lät som en 9mm pistol som avfyrades. Inget Pooof inte.
Batteriet skickade splitter och skapade en dusch av syra, mycket farligt.

Ja det kallas ju inte knallgas för intet :)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Knallgas

För övrigt så skulle inte JAG ta risken att använda våta bly/syra-batterier i en husbil, det finns ju AGM och GEL så varför åka omkring med potensiella bomber i husbilen :rolleyes:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Är AGM-batterierna ofarliga när det gäller kortslutning och explosition? (Jag vet att det stavas explosion men jag är så himla barnslig. Jag kan inte säga helikopter heller. Det blir oomkullrunkeligen helikopeter o.s.v.)

Jappe

Toppen