• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Expanderbussningar

S

Stavve

Guest
Hej!

Jag har just ägnat kvällen åt att montera på mina luftfjädringsbälgar från Karnag. Det gick bra, och bilen ser mycket bättre ut nu när dom trötta bladfjädrarna bak har fått lite lyfthjälp. En fråga dock: är det någon som har nåt tjuvtricks för att få expanderbussningarna till fästena att bita när man skruvar upp dom i rambalkarna? Hade jag haft en slående mutterdragare så hade det säkert gått galant, men nu var det lite krabbigt, som man säger här i Småland. Jag tog en huggmejsel och högg några kryss bak på fästplåten, och då gick det till slut, men här finns utrymme för förbättring.
Tror nog att bilen blir stadigare att köra nu...
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Expanderbussningar

Är det en sån här du menar

tanken var en inlagd bild här men får inte till det

Är det vad jag kallar nitmutter så går det alldeles utmärkt att borra hål i ett plattjärn och dra i skruven med plattjärnet som "bricka".

Plattjärnet fungerar som mothåll.

Hmm känns som det bara är jag som fattar vad jag menar eller :confused:

// Pär
 
Senast redigerad av en moderator:
S

Stavve

Guest
Sv: Expanderbussningar

Hej Per!
Jag fattar precis, men här kan man använda själva fästet som mothåll. Problemet är att bussningarna snurrar mot baksidan av fästet. Kanske lite Carborundum slippasta höjer friktionen? Problemet är inte aktuellt för mig längre, men jag tänkte att någon annan kanske får samma problem och letar i forumet.....
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Expanderbussningar

Fast tricket med plattjärnet är att du kan snedställa det lita och på så sätt åstakomma
byrålåde effekt på nitmuttern tills den har expanderat lite och fastnar.

// Pär
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Expanderbussningar

Använd en lagom lång skruv med samma gänga som blindmuttern.
Skruva på en mutter på skruven, sedan några oljade brickor och därefter blindmuttern.
Sedan håller du allt stilla (med blindmuttern i hålet) med en nyckel på skruven.
Därefter spänner du ihop blindmuttern med hjälp av muttern du först satte på skruven.
Dom oljade brickorna är för att inte blindmuttern ska skruvas av innan den är åtdragen.
Calle
 
S

Stavve

Guest
Sv: Expanderbussningar

Tack Calle!

Självklart gör man som du säger! Att jag inte kunde komma på det:eek:. Det funkar som en jättestor popnittång eftersom skruven bara drar och inte roterar. Suveränt

Mvh Stavve
 
Toppen