• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exeptionella uppgifter från Trafikanalys

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Trafikanalys publicerade igår den 13 april ”Körsträckor 2020 Kvalitetsdeklaration”. Den innehöll uppgifter som jag reagerade på, därför ringde jag upp och pratade med Maria Melkersson, statistiker på Trafikanalys.


Tidigare har uppgifterna om våra körsträckor med husbilar legat på 688 mil/ om året. De nya uppgifterna för 2019 och 2020 visare däremot på stadigt sjunkande antal mil som körs med våra husbilar.

”Ämne: Sv: Körsträckor för husbilar
2020:”Totalt finns det således 95 636 husbilar som varit i trafik som rest 33 966 938 mil enligt vår statistik.”

För 2019 var det 92 600 husbilar som var i trafik någon gång under året som gjorde en sträcka på 51 926 146 mil. Det var således en minskning med 35 procent mellan åren.”
Källa Trafikanalys

Det betyder den genomsnittliga körsträckan för våra husbilar var:
2019 - 560 mil
2020 - 355 mil
Vilket gör skatten om möjligt ännu orimligare.

En annan intressant uppgift från Trafikanalys är:
”Dock minskade antalet dagar den genomsnittliga husbilen var i trafik med 10 dagar från 166 dagar 2019 till 156 dagar 2020. Antalet dagar husbilarna tillsammans varit i trafik minskade därför mellan åren med 1,5 procent (visserligen en relativt liten minskning jämfört med totala minskningen i körsträcka).”
Källa: Trafikanalys.

Har vi ändrat beteende, eller är det en ny grupp husbilsåkare som kommit med andra vanor?

Tommy
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Hur många dagar husbilarna varit i trafik kan ju påverkas av alla de som har folksams försäkring och inte får ställa av när man tillbringar vintern söderöver.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Detta kanske är de verkliga siffrorna. Jag frågade på bilprovningen för ett par år sedan om körsträckor för husbil och svaret jag fick baserat på körsträcka mellan besiktningar var att det låg runt 400 mil i snitt.
Om körsträckorna minskar så kan även de ständigt stigande bränslebeskattningarna spela roll, många husbilar ägs av pensionärer som sett sina ”inkomster” krympa allt eftersom och har helt enkelt inte råd att köra så långa sträckor.
 
F

Fd.47585

Guest
Skatter följer väl aldrig logik, de som tjänar mest får mest minskad skatt och låglönearbetere får i princip oförändrad. Det har ju gått så långt att de som tjänar mest inte förstår något av de skattereduktioner dom får men säger förstås att "Vi tänker inte klaga på detta faktum". Även om vi alla husbilsägare åkte 1 mil/år bara i starkt nedförslut med motorn avstängd så skulle inte vår skatt minska. Titta bara på nya skatten som dårarna höjt under 3 år?!? vore det inte lättare och mindre krångel att lägga på hela beloppet på registreringsavgiften eller så. Då skulle man inte behöva specialavställningsregler för dessa bilar under första 3 åren osv osv. Den ändringen i systemet torde ju inte vara gratis heller. Plus att varför blir bilen efter 3 år befriad från påslaget, idioti på hög nivå, bilen blir ju inte renare efter 3 år.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Skulle tro att det är frånvaron av resor ner på kontinenten.
Hur mycket har din egen årliga reslängd påverkats av att du inte kunde resa till Altea?

MVH
Hans
I vårt fall så använder vi husbilen ca. 1 800 mil/år, då ingår turen Vannsätter - Altea på hösten, 350 mil och på våren Altea - Vannsätter 350 mil.

Förra året blev det bara Altea - Vannsätter i april, sedan ner i november men som avslutades i Rendsburg, där vi vände och åkte tillbaka till Vannsätter. Uppskattar att det blev drygt 1 500 mil 2020 för vår del.

Själv blev jag väldigt skeptisk när jag fick snittsiffrorna 560 mil/2019 och
355 mil/2020, långt ifrån vad vi själva har. Men å andra sidan bekräftar Stigs inlägg #5, siffrorna 400 mil i snitt från bilbesiktningen, att snittet nog ligger där.

Trodde inte alls att våra 1 800 mil/år var extremt mycket, trodde vi låg ungefär som snittet.

Vad tror du?

Tommy
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Kan man bara komma iväg nån helg vår till höst samt nån vecka på sommaren, blir det inte speciellt många mil :(
Kollar man mätarställning på husbilar så är majoriteten lågmilare.
Vår bil en 2005'a hade gått 3600mil när vi köpte den 2014, idag har den totalt rullat 8300mil.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur många dagar husbilarna varit i trafik kan ju påverkas av alla de som har folksams försäkring och inte får ställa av när man tillbringar vintern söderöver.
Jag hade Folksam och fick ställa av söderöver samt bo i hb under tiden den var avställd....
Så vart har du fått din information ifrån?
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Miltalet för 2020 påverkas naturligtvis av reserekommendationerna. Att vara max 2 timmar hemifrån.
vi var ute relativt mycket men i närområdet. Brukar ligga på ca 700 mil/år med husbilen. 2020 blev det 237. Och ändå hade vi en rundresa på semestern som tog ca 60 mil bara den. Och dessutom kör vi året om.
Men det blir mer i år.
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vi köpte bilen okt 2019 och fick pandemin och reserestriktioner i pannfläsket 2020, men vi körde ändå 335 mil, bara i Småland och höll oss inom vårat område som var den tidens restriktion. ENORMT, mycket att se i sitt när område om man tittar lite utanför det "vanliga".
 

Golfbil

HBK Medlem
Inlägg
700
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
28667
Medlemskap
2025
Vi köpte bilen okt 2019 och fick pandemin och reserestriktioner i pannfläsket 2020, men vi körde ändå 335 mil, bara i Småland och höll oss inom vårat område som var den tidens restriktion. ENORMT, mycket att se i sitt när område om man tittar lite utanför det "vanliga".
Jag passar på att gå lite off topic och undra hur många mil körde du i ditt närområde förra året?
Hur många av de lokala företagarna (som många säger att de gynnar) gynnade du förra året i ditt närområde?
 
Toppen