• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exceptionellt försäljning av nya husbilar i Tyskland

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Tyska Caravaning Industrie Verband, CIVD, senaste redovisning av nyregistrerade husbilar visar fortsatt på exeptionella försäljningsökningar, när man i oktober redovisar 4909 nyregistreringar, en ökning mot samma månad 2019 med 88,1%. Det såldes flera nya husbilar i oktober månad i Tyskland än det kommer att säljas under hela 2020 i Sverige.

3:e kvartalet redovisas en ökning +93,3%. Perioden januari - oktober +36,7%, trots att hela branschen på grund av Covid-19, var nedstängd i Tyskland i en period mars - april.

0F075711-0FA2-44CC-8F39-8002AD5D8A80.jpeg

Motsvarande resultat i Sverige för nyregistreringen av husbilar blir ungefär 4000 husbilar, alltså ingen ökning mot 2019, däremot en klar säkning mot resultatet 2018 som var ungefär 7000 nyregistrerade husbilar.

Tror inte för en sekund att vi i Sverige skulle ha ett minskat intresse för mobil fritid, tvärtom tror jag att vi, precis som tyskarna i dessa Coronatider, har ett ökat intresse för den mobila fritidsformen, men........ Vi som enda land i Europa fick den orättvisa och ohemula skatten, som troligen minst har halverat nyförsäljningen av husbilar.

Tommy
 
Senast ändrad:

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Detta beror nog delvis på den sänkta momsen i Tyskland året ut.
Tror som du.
Samtidigt som jag föredrar den tyska modellen att stärka näringslivet och ekonomin så här i pandemitider, i motsats till den svenska modellen som valt lägga en våt filt över försäljningen, som minskat med 50% och massor av skattemiljoner som staten gått miste om. Synd.

Tommy
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Den svenske skatten på nye biler er nesten like "smart" som elbil veiskatten som er foreslått i enkelte stater i Australia. Det er allerede luksusskatt på de fleste elbiler her nede, grensen går et sted mellom Nissan Leaf og Tesla 3 SR+, skatten er bassert på importpris. At en ikke har restriksjoner på utslipp gjør at vi har relativt nye dieselbiler som sender svarte røyksignaler. Kun en sentral politikker kjører elbil - miljøminister i delstaten NSW.
 
Toppen