• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Evolutionsbiologi

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Evolutionsmedicinska grunder.

Fler än jag lär utnyttja husbilen för att odla sina biologiska intressen, exempelvis för fågelskådande.
Därför nu dags för lite underhållningsläsning om evolutionsbiologiska elementa.
Detta apropå missuppfattningar kring den aktuella dvärgbandmasken.

Varför blir inte rävar, hundar eller vargar sjuka av bandmasken? Varför blir människor (och troligen även sorkar) dödssjuka vid smitta (eller mer korrekt, som smittbärare).

Evolutionen har sorterat bort maskar som gör värddjuret (räven) svårt sjuka; maskar som dödar sitt värddjur får inte tillfälle att föröka sig. Ju mindre värddjuret påverkas desto bättre för maskens överlevnad och fortplantning. En evolutionärt lyckad parasit gör minsta möjliga skada.
Däremot är det en klar fördel för masken om den gör mellanvärden (alltså exempelvis sork eller människa) sjuklig och därmed lättfångad för hunddjuren.

Att ingen numera äter människa är inget som utvecklingen har hunnit anpassa sig till och jag ser inte heller någon evolutionär mekanism som skulle kunna påverka detta stadium av masken att bli mindre farlig för människa. Däremot kan man naturligtvis tänka sig att vår art på lång sikt skulle kunna utveckla mindre känslighet.

Dessa mekanismer är grundläggande inom ämnet evolutionär medicin. De infektioner (tänk: virus) som sprids bäst är sådana som påverkar värddjuret minst; ett förkylningsvirus som inte gör dig sjukare än att du tar dig till jobbet lyckas mycket bättre med sin reproduktion än ett som gör dig sängliggande.
Evolutionen tenderar att göra smittämnen mindre farliga med tiden genom att de mest elakartade inte får lika god möjlighet att föröka sig och spridas. Ett klassiskt exempel är utvecklingen för kaninpestvirus (myxomatos) i Australien, vilket introducerades för att bekämpa kaninplågan. Vid introduktionen mer än 95% dödlighet, men efterhand sorterades de mest elakartade virusvarianterna bort. Givetvis sker utveckling av motståndskraft även i kaninpopulationen, men generationstiden är så extremt mycket kortare för virus (och även för bakterier) att evolutionen går mycket fortare hos dessa.

aake

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Evolutionsbiologi

Jag har funderat på hur exempelvis Ebolavirus kan överleva när överlevnaden av värden är nästan lika med noll.
Med sådan låg överlevnad är det ju som att såga av den gren man sitter på.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Evolutionsbiologi

Wizard
Nu tycks det vara rätt stor variation i mortaliteten mellan olika stammar av ebolavirus. Jag har hittat uppgifter om allt från runt 30% upp till över 90%. Men viruset verkar i första hand finnas bland apor och är väl relativt nytt för oss människor. Men enligt en artikel i Science som jag såg på nätet så har dödligheten även bland drabbade gorillor i Centralafrika varit extremt hög. Men sannolikt är detta en ny infektion även för gorillor, vilka ju inte äter kött (annars den vanliga smittvägen till exempelvis chimpanser).
Nya virus brukar kunna vara mycket letala.
aake

PS. Lite roligare nyheter. Flera uttrar utanför vårt hus den senaste veckan.

Toppen