• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eventuellt pågående bedrägeri på Blocket.

F

F.d. 55939

Guest
Hej!
Jag har annons på vår husbil ute på blocket.
Blir kontaktad på sms av en ev. Köpare. Man ej kan se vilket nummer sms:et kommer från. Köparen vill att jag skickar ett mail till dem med ett minimipris på husbilen. Detta gör jag och får svar följande svar "Hej, jag uppskattar för att säkra försäljningen genom att göra en insättning på ditt bankkonto innan vi kommer fram och jag slutför betalningen för försäljningen när vi anländer eftersom jag vill säkra allt vi behövde innan vi kommer fram .
Snälla berätta varför du vill sälja Husbil.
Jag uppskattar ditt snabba svar."

Mailet har avsändare Jannie Tess Hudson. Denna person finns ej på Hitta eller på de vanliga mediala sidorna.
Jag har svarat lite till o väntar nu på svar. Jag tror naturligtvis att det är något lurt med detta.
Jag har kontaktat blocket.
Någon här som varit med om liknande?
Vad anser ni jag ska göra.

Väl mött Christian Svensson
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Låter onekligen skumt och är med största sannolikhet en bluff. SMSet skickades förmodligen bara för att få igång en mailväxling som inte passerar genom Blocket. Inte mycket Blocket kan göra åt sådana här skojare heller.
Jag skulle stå över.
 
F

F.d. 14324

Guest
Någon här som varit med om liknande?

Nej, jag har aldrig hamnat i den situationen då jag alltid föreslår att vi kan göra upp affärer på plats om de kommer och vill titta på det jag vill sälja.
Det är mycket stor risk att det som just nu är på väg att hända är att du blir blåst på ett eller annat sätt.
Om du vill läsa om andras erfarenheter så hittade jag den här tråden:
Handpenning betald av köparen

Vad anser ni jag ska göra.

Stå över detta.
 
F

F.d. 55939

Guest
Ja det är klart att det är något lurt.
De är förmodligen ute efter mitt kontonummer.
Blocket har hört av sig och det är ett massutskick från bedragare.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Det är väl inte så farligt. Meila bara att du håller husbilen ett par dagar så hon får tid på sig att komma med kontanter & köpa den. Avsluta sedan konversationen & svara inte på nya meil. Det behöver ju inte vara ett bedrägeri, hon kan ju trots allt vara seriös.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nja, men det är väl rätt uppenbart att det är något skumt ?
Man SMSar inte först och sen plötsligt vill betala handpenning redan innan man ställer frågor om bilen och om varför den skall säljas. Möjligen om man skall köpa en cykel eller ett par skidor men inte en husbil.

Förmodligen en fegis som gömmer sig bakom sin dator när han/hon försöker lura folk.

Tror heller inte det är någon risk för att någon skall komma och stjäla den. Nog för att våra husbilar kan vara fina men så unika, svårhittade och eftertraktade på svarta marknaden är det nog få som är så att någon ids lägga ner allt det arbetet.
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Nej, jag har aldrig hamnat i den situationen då jag alltid föreslår att vi kan göra upp affärer på plats om de kommer och vill titta på det jag vill sälja.
Det är mycket stor risk att det som just nu är på väg att hända är att du blir blåst på ett eller annat sätt.
Om du vill läsa om andras erfarenheter så hittade jag den här tråden:
Handpenning betald av köparen



Stå över detta.
Detta löste tydligen sig för jag har inte hört något om hotet han kom med men blev lite upprörd så gör inga affärer på blocket innan kundes är hemma hos dig och betalar direkt.
Detta är min erfarenhet nu.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns ju även någon stolle som sätter in lite pengar på ditt konto i handpenning och så sker inget mer ett tag.
När man sedan tar kontakt med köparen igen för slutförande av affären så drar han ut på det tills man fullständigt tröttnar. Om man vill skicka tillbaka pengarna så blir det hot och så skall han ha typ 10.000:- i ersättning för att man bryter "det ingångna avtalet" annars skall han stämma säljaren...........

Varför bara inte helt strunta i alla underliga köpare som dyker upp och som troligen är oärliga i grunden. Vänta tills en vanlig normal person hörs i andra änden av luren även om man vill bli av med bilen så fort som möjligt.

Låter det underligt så är det troligen underligt. Det finns massor med husbilar till salu, så varför skall någon anstränga sig extra mycket för att boka och få just din osedda bil.

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 52145

Guest
Exakt samma sak med samma namn händer just nu och är pågående. Någon påstår att dom är från Australien och vill köpa vår husbil (annons på Blocket) utan att se den.
Jag skall nu be att få ett telefonnummer. Jag försöker hålla dom här bedragarna sysselsatta tills dom tröttnar på mig.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det är nog samma upplägg som tidigare. De köper bilen och visar någon överföring av pengarna (bluff) och har lagt på ett antal (många) tusen för transportkostnader. Sedan ber de säljaren att förskottera dessa till "transportfirmans" konto. Daaa-Daaa, där står säljaren med sin osålda bil utan köpeskilling och med en förlust motsvarande transportkostnaden.
Gå INTE på detta!
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Det kan t o m vara fråga om en ID-kapning enligt :
Så kapas ett bank-id

1. Olle har lagt ut en annons på Blocket om att han vill sälja något, exempelvis en bil.

2. En bedragare svarar på nätet. Innan kontakten har han gjort research och fått tillgång till Olles personnummer, telefonnummer och adress. Bedragaren uppger för Olle att han vill betala en förskottssumma så att Olle inte säljer bilen till någon annan. Bedragaren ber därför om Olles kontonummer, och Olle lämnar ut det.

3. Sen ringer en annan person ur bedragargänget upp Olle och utger sig för att vara från bankens säkerhetsavdelning eller liknande. Uppringaren uppger att Olle utsatts för ett bedrägeriförsök på Blocket. För att stoppa detta måste Olle logga in på sin internetbank.

4. Olle loggar in via sin dosa eller bank-id, men då är bedragarna förberedda genom att ha knappat in Olles person- och kontonummer på internetbanken. Därmed loggar Olle in bedragarna istället, eftersom de stått först i kön.

5. Bedragaren berättar då för Olle att något gått fel. Bedrägeriförsöket stoppades inte. Olle ombeds då logga in igen, och gör det. Men när detta sker har bedragarna förberett så att Olle istället godkänner att ett nytt bank-ID skapas med hans personuppgifter. Bedragarna får då full tillgång till Olles internetbank.

6. Bedragarna tömmer sedan Olles bankkonto. Först går klumpsumman, låt säg 150000 kronor, till ett konto. Därefter swishas summan vidare till tio personer, så kallade målvakter.

7. Målvakterna går sedan till var sin bankomat och tar ut 15 000 kronor var.
 
F

F.d. 52145

Guest
Vi har haft vår bil ute ett par veckor och har utsatts för 3 bedrägeriförsök.
Harry
 

cybertron

HBK Medlem
Inlägg
227
Kommun
Gotland
HBK-Nr
8430
Medlemskap
2024
Jag kan hålla med föregående, har även jag fått Jannie Tess Hudson samt en annan person. Bara att strunta i.

/Micke
 
F

F.d. 52145

Guest
Jag frågade Jannie Tess Hudson hur det kunde komma sig att hon var intresserad av så många husbilar för sig och sina barn. Hon har inte svarat på det och jag räknar inte med att få något svar.
 
Toppen