• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ev.import av husbil.

Dan-Ola

HBK Medlem
Kommun
Mullsjö
HBK-Nr
7150
Medlemskap
2025
Hej.
Jag skall åka till Tyskland och bla. titta på husbilar. Jag har förstått att det är en del att tänka på när man skall importera en bil själv. Har ni några tips vad man bör tänka på?
Kostnader mm. Har tänkt en Hymer helintregerad för två personer. Tacksam för många tips.

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025
Sv: Ev.import av husbil.

Hej.
Jag skall åka till Tyskland och bla. titta på husbilar. Jag har förstått att det är en del att tänka på när man skall importera en bil själv. Har ni några tips vad man bör tänka på?
Kostnader mm. Har tänkt en Hymer helintregerad för två personer. Tacksam för många tips.

Minst 6 månader gammal, och 5 eller 600 mil på mätaren ( kommer inte riktigt ihåg just nu) för att räknas som begagnad enligt transportstyrelsen

F

F.d. 7702

Guest

Hej. köper du hos en större handlare är det inga problem. minst 6 månaderr i registret, samt minst 600 mil är det som gäller. Ett litet tips: Om det finns en s.k. parambolantenn monterad så går dety inte att bygga om till svenska kanaler, utan gäller enbart de tyska. F.ö. så kan du göra en riktigt bra affär iställer för att öäverbetala de svenska handlarna. Minst 100-150 tusen i förtjänst Lycka till
Sune

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Parabolen kan visst gå att bygga om till svenskt system. Oyster paraboler från ca 2007 och framåt är inget problem. Se dock till att det finns plats för ett CI interface i boxen.
Det du behöver sedan är en kortläsare samt nya kanalistor. Allt går på ca 1300 kr totalt
hos JR larm i Lindome (ca 15 min jobb). Jag har gjort det på mina två senaste bilar och när det är gjort tar jag bara med mitt kanal digitalkort hemifrån och alla kanaler är med. Parabolen fungerar bra från ca 15 mil norr om Östersund ned till mellersta Frankrike. Du får också flera hundra fria kanaler från hela europa men då nästan allt är dubbat gäller det att putsa upp skoltyskan och skolfranskan. För gamla analoga parabolpaket gäller tyvärr att de mest är att se som störande barlast.:D

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Oyster med rund parabol fungerer for de svenske kanaler i hele Sverige, den firkantede Caro modellen har begrensninger, men fungerer lengre nord for svenske enn for tyske kanaler. Nødvendig oppdatering av programvare og kanallister kan gjøres enkelt på de nye tunerene - lett å kjenne igjen ved at alle kabler er på baksiden og CI hullet sammen med hovedbryter og tilkobling for PC er på forsiden. De eldre har kabler på begge sider (med untake et kabinett fra 2002).

Oppdatering av nyere gjøres i følge http://www.ten-haaft.de/downloads/pdf/SE/doku/Satellitupdate foer anvaendare.pdf som er på svensk!

Toppen