• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ev höjning av totalvikten

F

F.d. 32985

Guest
Har en Dethleffs advantage, helintegrerad med tjänstevikt 3329 kg och totalvikt på 3850 kg. Det går att höja på firma till max 4250 kg. Vad är det för för- och nackdelar att höja eller ligga kvar. Har alla körkort så det klarar sig körkortsmässigt.
Tar tacksamt emot synpunkter från alla erfarna då vi är nya inom detta

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Ev höjning av totalvikten

Kan inte tänka mig att det blir någon skillnad:), mer än att syftet uppnås;)
Dvs. Lasta obekymrat!
På broar och färjor är det ju längden som räknas, så inget där heller!

F

F.d. 25291

Guest

Jag ser enbart fördelar, men kolla så att däcken tål den ökade vikten, annars drar kostnaderna snart iväg.

uno

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Jag skulle inte tveka, har samma vikt som dej nu men kan inte höja pga fel chassie. När du ändå är över 3500 så är det väl bara bra att ha så mycket marginal som möjligt. Men som Uno sa kolla däcken.

ViJa

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025

Vi har en tj.vikt på 3082 och när jag rullade på en våg efter att fyllt vatten samt gasol vägde bilen 3310 och då är det i princip bara köksutrustning i.
Ska sedan kläder, mat, passagerare, campingmöbler, grill och vad annat man önskar med naggar det på lastvikten.
Ser ju inte reg.papprets uppgifter som absoluta då jag misstänker att t.ex markis och dyl. kan vara monterad efter tj.vikt angavs.
Har själv tot.vikt på 4250 så det funkar bra men min poäng är att det kan vara bra att väga bilen "olastad" men i körbart skick för att veta vilken lastförmåga som är kvar.

Må väl
Jan-Åke

F

F.d. 50069

Guest

jan-Åke:)
Precis det du skriver har massor av oss tryckt på genom åren massor av gånger här på forumet..
Risken med att åka med mycket tyngre bil än vad man tror är ju inte bara att åka på böter ....
Värre är ju egentligen att man kör en bil som är tyngre än vad chassiet och däck är avsedda för:(

Jag och massor av andra här på forumet säger precis som du.....VÄG.!

F

F.d. 52962

Guest

Har en Dethleffs advantage, helintegrerad med tjänstevikt 3329 kg och totalvikt på 3850 kg. Det går att höja på firma till max 4250 kg. Vad är det för för- och nackdelar att höja eller ligga kvar. Har alla körkort så det klarar sig körkortsmässigt.
Tar tacksamt emot synpunkter från alla erfarna då vi är nya inom detta

Hej !
Kan du inte få upp den till 4500 kg. Det blir inte dyrare. Men den blir lättare att sälja den dagen .

MatsJ

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021

Över 3500 så är väl nästa viktiga brytpunkt inte förrän vid 7500? Så är den redan över 3500 kg idag så är det ju bara att ta i så mycket det går, så skulle jag ha resonerat i alla fall.

F

F.d. 52962

Guest

Det verkade på firman som 4250 kg var det högsta vi kunde få.

Kolla med generalagenten ! Det tog mig tre år att få upp totalvikten till 4500 kg. Men det funkade när man pratade med rätt man.

Ronny P

HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
13439
Medlemskap
2025

En sak att tänka på är vad det är för maxvikt axlarna.. !

Hur mycket vikt har du belastat bakaxeln med när bilen är fullastad (3850kg) i dagsläget ?
jämför sedan med vad axeln är godkänd för.. Den kanske redan då är max belastad ?

Det hjälper inte att få en högre totalvikt på 4250kg om du ändå aldrig kan lasta över exempelvis 3850 eller 4000kg..

Bara en tanke..

F

F.d. 25267

Guest

På många ställen blir det mycket dyrare om bilen väger över 3500 kg. Tex storabältbron och på många ställen i Norge. Vill inte avråda dig utan bara upplysa. Att ha en hög lastvikt har enbart fördelar i övrigt. Har själv en lastvikt på ca 900 kg. Viktigt att tänka på är att ha koll på max axellast fram och bak samt däckens bärighet. Tipset är är som alltid att väga bilen med full last. Även varje axel för sig och varje sida för att ha full koll.Max axellast står på en liten skylt i motorrummet på de flesta husbilar. Däckens bärighet står i kg på varje däck. Finns även koder som man kan kolla i tabeller ex. kan det stå 113 och då går man in i tabellen och kollar. Har du behov av mera lastvikt ska du absolut väga upp bilen tycker jag. De flesta mindre husbilar har på tok för låg lastvikt i praktiken. En del har bara 150-200 kg. En sådan bil är omöjlig att använda utan att köra olagligt och skulle inte få säljas överhuvudtaget.

Per

Toppen