• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Europas 40 sista sagostäder

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Europas 40 sista sagostäder

Bra sammanställning men visst saknas massor av besöksorter enligt vår uppfattning men självklart beroende på vad man söker av saga, historia, skönhet, upplevelser, etc ... då gäller det att prioritera för att hinna med det viktigaste som svarar mot var och ens intressen!

Vi saknar också Rothenburg odT i denna sammanställning men även t,ex Goslar vid Hartz, Trier vid Mosel och Andernach vid Rhen som alla är gamla tyska städer med väl synliga minnen från romar- och kejsartiderna.
Samma gäller i Frankrike, allt baseras förstås på våra egna vinklade upplevelser från >35 år av resor och arbete i dessa områden.

Ju mer tid och intresse som man kan ge sina resor ju mer upptäcker man, tyvärr är en livstid för kort för allt man vill uppleva/upptäcka.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

iGO kan optimera rutten för att förenkla vägvalet.

image.png
Några av de 40.

Tommy Nyman

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025

Kan man dela en sådan rutt till andra för enkel inläsning? M.a.o. skulle andra kunna få din rutt för enkelhets skull?

Då kan vi kanske börja "byta grejer med varann" på samma sätt som husbilsplatser (husbilsrutter)...

/Tommy

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Man kan ju stjärnmärka dom i Google maps och skicka till mobil, mejl och förmodligen GPS också?

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Kan man dela en sådan rutt till andra för enkel inläsning? M.a.o. skulle andra kunna få din rutt för enkelhets skull?

Då kan vi kanske börja "byta grejer med varann" på samma sätt som husbilsplatser (husbilsrutter)...

/Tommy

Jag har aldrig testat men tror att iGO är ensam om att optimera rutt och waypoints m.m.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Nu har jag tittat igenom bildlistan ett par gånger. Det är möjligt att de 40 platserna är väl valda men de fruktansvärda bilderna som tycks vara behandlade i något leksaksprogram som lagt på överdrivna HDR-effekter och underliga fält med oskärpa här och där förstör hela listan. Det skulle vara roligt att se hur platserna egentligen ser ut.

Kanske kan de vara värda en rundresa när man blivit pensionist och kan ta ett par månaders resa utan jäkt.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har aldrig testat men tror att iGO är ensam om att optimera rutt och waypoints m.m.

Det låter konstigt att en navigator inte skulle kunna optimera rutten för ett antal punkter som kanske ligger i oordning.

Jag blev nyfiken och testade på Autoroute och det funkar alldeles utmärkt att lägga in waypoints i valfri (o-)ordning och sedan låta programmet optimera rutten. Före eller efter denna optimering kan jag också välja snabbaste, kortaste eller mina föredragna vägtyper med eller utan betalvägar etc.

Toppen