• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europakarta.jpg

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Nu har jag ledsnat på att googla efter en bra kartbild över Europa med hög upplösning så nu vänder jag mig till er, kära HBKare.

Finns det någon tydlig, högupplöst karta, gärna med de större vägarna, att hitta på nätet? Det gör inget om den saknar topografisk information eftersom jag gärna vill kunna packa den när jag är klar med att ha ritat in åretssemesterväg på den.

Vad jag behöver är från Oslo till ~Rom, Amsterdam till gränsen Polen/Tyskland.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Europakarta.jpg

Du er ikke alene om dette, jeg fant en "løsning" for et prosjekt. Tegnet inn ruten på Google Earth og laget en målestokk som passet for det formatet jeg trengte. Det finnes rutiner for å konvertere en tracking fra en GPS til visning på GE - har ikke testet dette ennå. Legger ved en ilustrasjon fra et cruise, dette ble brukt som forside for en scrapbook og turen - en nedtonet utgave ble brukt som bakgrunn for alle sidene.

Bilagor

• bg_1.jpg
    bg_1.jpg
    230,6 KB · Visningar: 105
F

F.d. 10180

Guest

Hej!
Jag har fotat av karta från 1940 bifogar bild jag andvänder den och ritar ut färdvägen det har blivit poppis i utlandet var vi skall åka
636 Olof

Bilagor

• Europa.jpg
    Europa.jpg
    2,4 MB · Visningar: 55

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Hej
Jag kanske missförstår frågan, men om du tittar på maps.google.com och sedan ställer in önskat område och upplösning får du ju en bra karta som kan skrivas ut.
/Bertil

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Tack för alla förslag. Vad jag är ute efter är en karta i jpg- eller tiffformat som jag kan bearbeta i något ritprigram för att lägga in färdvägar som illustration till resedagboken. Alltså inte någon form av navigationskarta eller internetkarta som jag i och för sig kan spara som skärmdump eller pdf-fil. Upplösningen på dessa är för dålig tycker jag plus att jag inte vet hur jag skall kunna importera dem i mitt ritprogram (CorelDraw).

Förra årets reseberättelse löste jag dock med en ganska tafflig kartbild. Nästa års reseberättelse får kanske illustreras med någon inköpt karta om jag kan hitta en sådan till överkomligt pris. Återstår bara att se över vilket område den skall vara.

tombyske

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2727
Medlemskap
2024

Lite beroende på vilken storlek på utskrift och skrivare, men har du tittat på Route66? Du kan även printa ut kartan från en GPS, lägga in dina spår eller bilder. /2727

Toppen