• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Europadiesel

F

F.d. 18251

Guest
Hej
Vet någon vad Statoil har för adress till sitt HK? Jag vill komma i kontakt med dom apropå deras europadiesel och fråga vad det är dom säljer. Vi tankade i söndags i Svedala då vi kom hem från vår Spanienresa. 87 liter á 14.44 och det skulle vara den nya dieseln.
Men vilket skräp vi fick. Under hela vår resa, 865 mil i Europa, har snittförbrukningen legat på 0.98lit/mil som vi tycker är bra för en FIAT 157 hk.
Det har varit Power-diesel och vanlig diesel om vart annat men då vi tankade på Statoil och sedan körde hem till Varberg så låg förbrukningen på 1.11 lit/mil.

Det kallar jag inte för ny diesel med mer kraft. Med Preem:s diesel ligger vi på 0.94 - 0.97 här i Sverige.
Har någon provat den "nya dieseln"?

Vilgot

Senast redigerad av en moderator:

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025
Sv: Europadisel

Jo jag har gått över till Statoil men inte blivit överaskad av mindre förbrukning.
Så Preem ligger bra till framöver!
Mvh.

Senast ändrad:
F

F.d. 2577

Guest

Enligt reklaamen skall man ju komma länge, alltså lägre förbrukning. Genom åren har jag lärt mig att ju mer reklam som pumpas ut, ju mer kritisk skall man vara till produkten. Allting går att sälja med "mördande reklam".
leffe

F

F.d. 53528

Guest

Jag tankade diesel på Statoil i veckan. Det stod mycket riktigt information om att det skulle vara Europadiesel. När jag läste det finstilta så stod det att det gällde juni-augusti. Så de kanske bara "glömt" ta bort skyltarna?

F

F.d. 18251

Guest

Ja det värsta är ju att man kan inte komma i kontakt med någon på Statoil:s HK.
Det verkar som att man lägger ansvaret på stationerna.
Det verkar inte bra.

Vilgot

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025
Sv: Europadiesel

Torkel Knutssonsg. 24 118 88 Stockholm Växel:08-429 6000 Kundservice/Kortspärr:08-429 6300

F

F.d. 18251

Guest

Tack för det. Har skrivit till dom och väntar ett svar senast i morgon enl. deras meilsvar.

Vilgot

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

från Statoil

Europadiesel+ under sommaren
Traditionell europadiesel säljs i en sommar- och en vinterkvalitet för att möta de krav som finns på köldtålighet, medan svensk diesel håller samma kvalitet året om. Europadiesel i vinterkvalitet är något dyrare än sommarkvaliteten. När det återigen blir vinter går vi därför tillbaka till svensk standarddiesel helt enkelt för att vi inte kan klämma in skattedifferensen och samtidigt hålla vårt prislöfte om konkurrenskraftigt pris till kund. Samtidigt räknar vi med att risken för brist är helt avvärjd för i år. Självfallet fortsätter vi vårt arbete mot politikerna för att permanent kunna arbeta med den effektiva europadieseln som minskar förbrukningen och därmed håller nere förbrukningen av fossila bränslen jämfört med svensk Mk1 samtidigt som vi säkrar försörjningen.

Är sommaren slut? Det känns så här Småland.
Hälsningar Jes

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Jo Statoilkortet skall jag klippa sönder, inte fan ska dom lura mej mer!
Nä nu blir det kontakt med "Preem"!
Mvh.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Preem har också olika sorters diesel, beroende på vad mackägaren beställer

F

F.d. 1033

Guest

Statoil gör nog vad de kan för att få Svenska politiker att inse att den Svenska dieseln inte längre är någon bra idé. ( begränsat antal raffinaderier som vill hålla på med det Svenska tramset). Tråkigt att de inte kan få draghjälp av organisationer med ett stort antal medlemmar som t.ex Husbilsklubben. Jag trodde i och för sig att de tröttnat på Sverige och sålt sina stationer. Bättre är väl att satsa i expanderande ekonomier som t.ex Polen där man kan välja mellan ett stort antal fordonsbränslen och kvalitéer på dessa.

Göran Hellman

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025

Hur fungerar Preems tallbarsolja under vinterförvaring med full tank? Finns det risk för att det växer diverse amöbor i tanken?? Då bilen förvaras i icke uppvärmt förråd.
Göran Hellman

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hur fungerar Preems tallbarsolja under vinterförvaring med full tank? Finns det risk för att det växer diverse amöbor i tanken?? Då bilen förvaras i icke uppvärmt förråd.
Göran Hellman

Med en tillsats mot bakterier i tanken så är det inga problem med Preem diesel.
Jag kör på denna Preemdiesel för att minska miljöpåverkan. Snittförbrukningen på min 107kW(146hk) Reanult är 0,95 liter/mil vid marchfart 90 km/tim. Jag tycker det är en acceptabel förbrukning för en HB med totalvikt 3900kg.

F

F.d. 50069

Guest

Man kan ju tycka att bränslebolagen själva borde tillsätta något i sina produkter om det fanns risk för bakteriepåväxt!!!!!

Fast det kanske de gör, vem vet:rolleyes:!

Toppen