• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europa resa Gasol problem??

Essal

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2280
Medlemskap
2026
Hej
Skall prova övervintring i Europa för första gången. Har inte bestämmt var, men det skall vara hyffsat varmt. Funderar lite på Gasol, vad behöver jag ha med för att fylla Gasol i eks. Spannien, Portugal, Italien etc. Har hört att dom inte har samma standard som Sverige. Har även en fundering på färja från Italien via Grekland till Turkiet, är det någon som har erfarenhet av en sån resa. Alla tips är väkommna.

Lasse

A.Borg

HBK Medlem
Kommun
Partille
HBK-Nr
71
Medlemskap
2025
Sv: Europa resa Gasol problem??

Hej!
Har du två fulla P11 så behöver du inte tänka på gasol.Vi har två och klarar oss hela sommaren.Det är ju värmen som tar mycket gasol,och den lär ni inte behöva på sommaren.
Anders.B:)

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Europa resa Gasol problem??

Vinter i Europa kan være kald, klarte en gang 5 mnd på 2 fulle tankflasker i Spania - men vi sto mesteparten av tiden på en camping med el så kjøleskapet og varmvatnet gikk på el. De som ikke hadde mulighet for el til varmvatn brukte mye mer gass - muligens 4 ganger vårt forbruk. Ved fricamping må en og regne med kjøleskapet, ca. en tube pr. mnd.

Ha med overganger slik at dere kan bruke spanske flasker - de bruker en klikk-on adapter, samme som i Norge, Danmark og Finnland. Lett å få fatt på de små tubene og butan - ikke umulig å skaffe en Propano tube og det er billig å bytte flasker. Kan være vanskelig å få fyllt svenske flasker i Spania, enkelt i Portugal.

Toppen