• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Europa håller på att öppna upp

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Vi närmare oss sommaren, den för många länder så viktiga del av året då deras besöksnäring normalt har sin högsäsong. Mycket står på spel, arbetsplatser som skall besättas, företag vars överlevnad förutsätter att de kan öppna och turisterna strömmar till. För flera av de sydeuropeiska länderna utgör turismen en ansenlig och viktig del av landets BNP.

Några exempel på hur det ser ut just nu med resandet till EU-länder i sommar.
Spanien, avslutar karantänkravet för internationella besökare den 1 juli.
Italien, släpper kravet på karantän för turister från EU-länderna imorgon den 3 juni.
Frankrike, släpper gradvis på sina restriktioner, med början den 15 juni då turister från Tyskland och Schweiz är välkomna.
Schweiz, börjar också lätta på restriktionerna den 15 juni, men till en början välkomnas bara turister från Tyskland, Frankrike och Österrike.
Kroatien, Kroatien öppnade sina gränser den 28 maj för turister från tio EU-länder. Vi Svenskar är välkomna om vi kan uppvisa bokningsbekräftelse på sitt semesterboende.
Danmark, sett att Danmark ger oss svenskar rätt att köra igenom Danmark i transit, om vi kan uppvisa en bekräftad hotellbokning i ett land syd om Danmark. Ett fall för Diskrimineringsombudsmannen (DO) eftersom vi husbilsturister inte nyttjar hotell, vi har som bekant sovrummet med oss.

För oss svenskar gäller UD:s reseavrådan till och med den 15 juli.

TommyD
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Danskarna tycker att ”Vi kan släppa in skåningarna”. Det är inte som vanligt, den totala avsaknaden av svenskar. Det är märkligt att vara i centrala Köpenhamn utan att höra skånskan. Normal ät det lika många skåningar som danskar på Ströget.
Vi kanske bara skulle kunna släppa in skåningar över gränsen.

Grekerna släpper inte in passagerare som flyger från flygplatserna runt Stockholm.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Vi närmare oss sommaren, den för många länder så viktiga del av året då deras besöksnäring normalt har sin högsäsong. Mycket står på spel, arbetsplatser som skall besättas, företag vars överlevnad förutsätter att de kan öppna och turisterna strömmar till. För flera av de sydeuropeiska länderna utgör turismen en ansenlig och viktig del av landets BNP.

Några exempel på hur det ser ut just nu med resandet till EU-länder i sommar.
Spanien, avslutar karantänkravet för internationella besökare den 1 juli.
Italien, släpper kravet på karantän för turister från EU-länderna imorgon den 3 juni.
Frankrike, släpper gradvis på sina restriktioner, med början den 15 juni då turister från Tyskland och Schweiz är välkomna.
Schweiz, börjar också lätta på restriktionerna den 15 juni, men till en början välkomnas bara turister från Tyskland, Frankrike och Österrike.
Kroatien, Kroatien öppnade sina gränser den 28 maj för turister från tio EU-länder. Vi Svenskar är välkomna om vi kan uppvisa bokningsbekräftelse på sitt semesterboende.
Danmark, sett att Danmark ger oss svenskar rätt att köra igenom Danmark i transit, om vi kan uppvisa en bekräftad hotellbokning i ett land syd om Danmark. Ett fall för Diskrimineringsombudsmannen (DO) eftersom vi husbilsturister inte nyttjar hotell, vi har som bekant sovrummet med oss.

För oss svenskar gäller UD:s reseavrådan till och med den 15 juli.

TommyD
Om det bara är problemet att ta sig genom Danmark kan man ju mycket väl boka hotell i t ex Spanien via någon app. Oftast är det fri avbokning fram till 24 timmar innan. Jag tror knappast danskarna är så nitiska att de kontrollerar om man fullföljer bokningen. I vart fall är man ju en bra bit söder om Danmark innan man avbokar.
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Tyskland, lyfter sin reseavrådan för samtliga EU-länder samt Storbritannien, Island, Norge, Liechtenstein och Schweiz från den 15 juni.

TommyD
Är det då okej för svenskar att åka in i Tyskland från 15 juni? Ud avråder men jag tänker på om man blir stoppad vid tyska gränsen eller inte.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Här kan man läsa vad som gäller när UD avråder från att resa.

 
F

F.d. 22252

Guest
Är det bara jag som tycker det känns som man nu tänder ett gäng stubiner på olika ställen precis samtidigt ?
Jag hoppas verkligen vi tar oss igenom sommaren med en långsam smittspridning över hela Europa.:oops:
Jag håller med dej räcker ju att man ser vad som händer hemma några veckor efter en storhelg där man inte följer föreskrifterna. Kommer säkert bli smittspridning och våra grannländer kanske kommer ifatt oss.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Är det då okej för svenskar att åka in i Tyskland från 15 juni? Ud avråder men jag tänker på om man blir stoppad vid tyska gränsen eller inte.

I tråden ”Tyska husbilar i Sverige” skrev signaturen Tysken;

”Hej Tommy,
du måste ha missförstått det.

Den federala utrikesministern Heiko Maas sa på en presskonferens i Berlin idag;
—Tyskland kommer att ta bort sina resoråd för alla EU-länder samt Storbritannien, Island, Norge, Liechtenstein och Schweiz från och med 15 juni.

Ni är välkomna i Tyskland. På pinsehelgen såg jag redan husbilar från grannländerna här i norra Tyskland.

Problemet kan blir att campingplatser vara ganska full eftersom många tyskar kommer att stanna i landet i år. Dessutom finns det ofta mindre plats för att upprätthålla socialt avstånd.”


Som svar på mitt påstående att det var fritt för boende i Tyskland att ta sina husbilar och resa ut i Europa efter den 15 juni då Tyska UD’s reseförbud upphävs, allt enligt en artikel i gårdagens Dagens Industri.

Om jag får tro något, så verkar det logiskt att i det fall de tyska myndigheterna släpper förbudet för Europeiska bilar att besöka Tyskland den 15 juni, samtidigt
släpper förbudet att Tyska bilar får lämna landet..... Men eftersom det enligt uppgift ses Tyska bilar utefter våra vägar redan idag, så undrar jag hur strikt det förbudet är för tyskarna?

TommyD
 
Toppen