• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EURO klass

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Hej!

Vet inte om detta är rätt kategori, men den kändes mest lämplig för frågan.
Jag har en Bürstner från 2013 baserad på Fiat Ducato 2.3 130 hk.
Vi har tänkt åka till Italien via Österrike i sommar och behöver därför veta vilken EURO klass bilen har, för att kunna registrera GO boxen. Det står ingenting i mitt svenska registreringsbevis om vilken EURO klass den har. Bilen är importerad från Tyskland, och det finns inga gamla tyska registreringsbevis med bilen heller.
Är det någon som vet vilken EURO klass den motorn har? Ska ringa Transportstyrelsen och fråga hur man får reda på det, för det måste ju stå i registreringsbeviset annars lär man ju få problem...

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Hej!

Vet inte om detta är rätt kategori, men den kändes mest lämplig för frågan.
Jag har en Bürstner från 2013 baserad på Fiat Ducato 2.3 130 hk.
Vi har tänkt åka till Italien via Österrike i sommar och behöver därför veta vilken EURO klass bilen har, för att kunna registrera GO boxen. Det står ingenting i mitt svenska registreringsbevis om vilken EURO klass den har. Bilen är importerad från Tyskland, och det finns inga gamla tyska registreringsbevis med bilen heller.
Är det någon som vet vilken EURO klass den motorn har? Ska ringa Transportstyrelsen och fråga hur man får reda på det, för det måste ju stå i registreringsbeviset annars lär man ju få problem...
Med största sannolikhet är bilen Euro5, men du måste ha papper på detta för att kunna registrera för en tullbox, vad står det om du går in på appen Mina fordon?Vad står det i miljöfaktarutan på den blå delen av reg.beviset

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Med största sannolikhet är bilen Euro5, men du måste ha papper på detta för att kunna registrera för en tullbox, vad står det om du går in på appen Mina fordon?
Det står ingenting om EURO klass överhuvudtaget. Gissar att det har att göra med att den är importerad.
Kollar jag på min frus syrras husbil som är svensksåld och ett år nyare så står det EURO 5 på Mina fordon.
Men som du säger så måste man ju ha papper på det för att kunna registrera GO boxen, och står det inte i regbeviset så lär ju inte Transportstyrelsen kunna få fram det heller.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det står ingenting om EURO klass överhuvudtaget. Gissar att det har att göra med att den är importerad.
Kollar jag på min frus syrras husbil som är svensksåld och ett år nyare så står det EURO 5 på Mina fordon.
Men som du säger så måste man ju ha papper på det för att kunna registrera GO boxen, och står det inte i regbeviset så lär ju inte Transportstyrelsen kunna få fram det heller.
Det måste finns utsläppsdata för beskattning, Transportstyrelsen bör veta detta

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Här finns en tråd om hur man gör:

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Här finns en tråd om hur man gör:
Ju mer man läser om detta, desto mer snurrig i huvudet blir man. Överväger nästan att åka via Schweiz istället, där behöver man bara betala en fast avgift för hur många dagar man ska vara borta. Har C-körkort också så inga problem att köra där fast jag har tung bil. Betydligt billigare vägavgift där också än i Österrike.

Kaehne4363

HBK Medlem
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2027
Är det någon som vet vilken EURO klass den motorn har?
Ifølge denne artikel som jeg tidligere har set i en anden tråd skulle din motor vær Euroclass 5

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kontakta transportstyrelsen och begär kopior på de dokument som användes när bilen registreringbesiktigades i Sverige, där bör CoC- dokumentern finnas med.

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ju mer man läser om detta, desto mer snurrig i huvudet blir man. Överväger nästan att åka via Schweiz istället, där behöver man bara betala en fast avgift för hur många dagar man ska vara borta. Har C-körkort också så inga problem att köra där fast jag har tung bil. Betydligt billigare vägavgift där också än i Österrike.
Det går bra att ta sig genom Österrike utan box, gratisvägar fungerar bra, om du nu inte skulle lyckas få tag i miljöklassen

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Det går bra att ta sig genom Österrike utan box, gratisvägar fungerar bra, om du nu inte skulle lyckas få tag i miljöklassen
Okej. Ska börja med att kontakta Transportstyrelsen och se vad jag kan få fram.
Men om jag inte skulle lyckas få fram något, är det något problem i andra avseenden att inte miljöklassen står med i regbeviset?
T.ex. om man skulle bli stoppad för en eventuell kontroll? Nu tänker jag på övriga länder man åker igenom också...

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Okej. Ska börja med att kontakta Transportstyrelsen och se vad jag kan få fram.
Men om jag inte skulle lyckas få fram något, är det något problem i andra avseenden att inte miljöklassen står med i regbeviset?
T.ex. om man skulle bli stoppad för en eventuell kontroll? Nu tänker jag på övriga länder man åker igenom också...
Du behöver miljöklass för miljözonsmärken, rundar du miljözonerna behövs inget märke, har aldrig hört talas om någon som frågat efter miljöklass vid en vanlig kontroll annars, jag ser inget problem med det.
Prova registrerar dig i Danmark

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Kontakta transportstyrelsen och begär kopior på de dokument som användes när bilen registreringbesiktigades i Sverige, där bör CoC- dokumentern finnas med.
Har varit i kontakt med Transportstyrelsen och de har inga uppgifter överhuvudtaget. De kan inte se mer än det som står i regbeviset. Det är utfärdat efter de uppgifter som besiktningen lämnade vid registreringsbesiktningen. Tror inte Besikta har några uppgifter kvar efter snart 8 år....
Ett nytt CoC dokument måste isåfall beställas från Tyskland och det går på 5000 och det är det inte värt....
Jag får helt enkelt strunta i att köra i Österrike...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har varit i kontakt med Transportstyrelsen och de har inga uppgifter överhuvudtaget. De kan inte se mer än det som står i regbeviset. Det är utfärdat efter de uppgifter som besiktningen lämnade vid registreringsbesiktningen. Tror inte Besikta har några uppgifter kvar efter snart 8 år....
Ett nytt CoC dokument måste isåfall beställas från Tyskland och det går på 5000 och det är det inte värt....
Jag får helt enkelt strunta i att köra i Österrike...
Det låter väldigt underligt, de skulle alltså har registreringsbesiktigat en bil utan några underlag. Jag fick kopior på CoC-dokumentet på min bil som importerades 2007 alldeles nyligen. Ringde och pratade med dom, sedan kom det ett kuvert efter några dagar.
Kan det ha varit någon som bara var bekväm..?

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Det låter väldigt underligt, de skulle alltså har registreringsbesiktigat en bil utan några underlag. Jag fick kopior på CoC-dokumentet på min bil som importerades 2007 alldeles nyligen. Ringde och pratade med dom, sedan kom det ett kuvert efter några dagar.
Kan det ha varit någon som bara var bekväm..?
Fick du det från Transportstyrelsen? Han jag pratade med sa bara att jag skulle vända mig till besiktningen för det är dom som lämnat uppgifterna.
Jag ska testa att ringa Besikta också, och se vad dom säger. Men lär förmodligen gå bet där också...

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fick du det från Transportstyrelsen? Han jag pratade med sa bara att jag skulle vända mig till besiktningen för det är dom som lämnat uppgifterna.
Jag ska testa att ringa Besikta också, och se vad dom säger. Men lär förmodligen gå bet där också...
Jag fick det direkt från Transportstyrelsen, ingen diskussion alls, Skulle tro att dom är skyldiga att lämna ut det, borde väl vara en offentlig handling.

Christian_N85

HBK Medlem
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
38030
Medlemskap
2025
Jag fick det direkt från Transportstyrelsen, ingen diskussion alls, Skulle tro att dom är skyldiga att lämna ut det, borde väl vara en offentlig handling.
Har du kunnat få ut det på din bil som är importerad 2007 så måste ju jag också kunna få ut det på min som är importerad 2017.
Konstigt annars. Och som du säger, dom kan ju inte ha registreringsbesiktat en bil helt utan underlag. Det står till och med på deras sida att man behöver CoC dokumentet vid import.
Ska ringa dom igen nu när jag vet att dom kan lämna ut det.

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025
Du kan testa att få miljöintyg från Fiat. Lyckas du inte få tag i det så kan du alltid uppge sämsta miljöklassen vid beställning av boxen, blir lite dyrare per mil, men inte extremt. Mitt tips är att beställa boxen via Öresundspay så kopplar ni det enkelt till ert bankkort ØresundPay

Toppen