• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Euro 6 vs Euro 5

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Euro 6 vs Euro 5

Har man Euro VI så betalar man mer i miljöskatt än om man Euro 5, så sant som det är sagt! Hoppas jag får fel i slutändan och kanske tom. några ören tillbaka när Skatteverket har gjort sin utredning som börjat för snart ett år sedan.

Hur som helst, jag tror fortfarande på Euro VI av miljöskäl, även om det medför extra besvär med AddBlue + extra kostnader + 18 kg extra vikt som TS & Skattemyndighet gladeligen tar ytterligare betalt för (helsjukt när man tänker efter).

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025

Pinka i glas, spä ut med dejonat (avmineraliserat vatten) och fyll "add blue" tanken, miljövänligt, billigt.
Ps glömde i går kväll att nämna dejonat, ursäkta.:msn_dontknow:
Fö skulle vilja teleportera mig bort från campingen just nu, allt är blött och liknar mest en stor sjö. Karibien el. Mexiko skulle sitta fint fram till på tisdag.
Ds
Skål och god jul!
:yes:

Senast ändrad:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Att euro 6 klassade bilar får högre skatt är helt logiskt eftersom de drar mer bränsle än euro 5 motorerna och därigenom har högre koldioxid utsläpp.
Skatten beräknas efter koldioxidutsläpp och har inget att göra med om motorn är renare i övrigt.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Innan vi köpte vår Sprinter (Euro VI) då jämförde jag Hedins (MB) siffror för båda modeller, helt identiska bilar med samma motorstorlek. Anledning till att vi valde Euro VI var just lägre förbrukning där dessutom automatlåda sänkte förbrukningen ytterligare. I somras körde vi igenom hela Finland med 0,66 l/milen så jag förstår inte riktigt ditt påstående Stig. Har svårt att tänka mig att Hedin eller MB skulle marknadsföra sig med påhittade siffror.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Urea = avisning för vår flygplan.
Ett enkelt knep för att minska Co2-utsläppen är att montera en billig kompressor på avgasröret, vars uppgift är att trycka in luft i röret. Ut kommer mätbart minskad mängd Co2

olsborgs

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
10242
Medlemskap
2025

Att euro 6 klassade bilar får högre skatt är helt logiskt eftersom de drar mer bränsle än euro 5 motorerna och därigenom har högre koldioxid utsläpp.
Skatten beräknas efter koldioxidutsläpp och har inget att göra med om motorn är renare i övrigt.

Vår nya bil har en totalvikt på 4.500kg, 180hkr, robotlåda, Euro 6.
Fick nära 1.000kr lägre skatt än gamla bilen.
Den hade en totalvikt på 4.250kg, 150hkr, manuell låda, Euro 5.

Transportstyrelsens beräkning verkar vara rena lotteriet!!!

Toppen