• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Euro 6 generator laddar dåligt

boanke

FD HBK Medlem
Inlägg
579
Kommun
Laholm
HBK-Nr
29229
Medlemskap
2021
Jag vet inte hur många som vet om detta men kanske kan det hjälpa någon.
Jag har en Sprinter -20 som jobbarbil och har ett extra batteri i den som inte får tillräckligt med laddning. Jag ringde då till de som extra utrustat bilen för mina behov och fick tipset att antingen sätta på sätesvärmen på passagerarsätet eller att stänga av automatisk belysning och köra som vanligt på halvljus automatik. Det går då en signal till generatorn som börjar att ladda ordentligt så att även extra batteriet blir fulladdat.
Enligt han som sa det så fungerar det på de flesta Euro 6 bilar.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Den "bästa" lösningen är ju att installera en DC/DC-laddare för extrabatteriet. Men det du skriver kan ju fungera också om man tycker det är för mycket "bök" med DC/DC. Åtminstone fungera någorlunda.

MVH
Hans
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Den "bästa" lösningen är ju att installera en DC/DC-laddare för extrabatteriet. Men det du skriver kan ju fungera också om man tycker det är för mycket "bök" med DC/DC. Åtminstone fungera någorlunda.

MVH
Hans

Precis, en CTEK DC/DC-laddare av nyare modell. De har en extrasladd som måste anslutas till D+ för att "lura" igång laddningen. Ny och intelligent laddning av motorbatteri räcker inte till för att aktivera DC/DC-laddningen som förr. Tidigare räckte det med att laddningen översteg 12,8 v för att aktivera DC/DC-laddaren.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Vi gjorde samma sak, installerade en 30Ah DC/DC (inkl. D+ anslutning), med program för våra 2 x 100Ah Lithium batterier som fylls snabbt på korta sträckor. Och visst beter sig Euro6 mycket konstigt med hur den laddar, men den laddar ändå. Tack för tips med belysningen. Vi brukar köra manuellt p-ljus för att få igång bakljuset på vår Sprinter...
 

kocken1

HBK Medlem
Inlägg
174
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1702
Medlemskap
2025
Vi gjorde samma sak, installerade en 30Ah DC/DC (inkl. D+ anslutning), med program för våra 2 x 100Ah Lithium batterier som fylls snabbt på korta sträckor. Och visst beter sig Euro6 mycket konstigt med hur den laddar, men den laddar ändå. Tack för tips med belysningen. Vi brukar köra manuellt p-ljus för att få igång bakljuset på vår Sprinter...
Vilken dc/dc laddare köpt ni och har det funkat bra?
 
Toppen