• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Euro 2,3,4 etc.

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Hej.
Studerar HB-ilar ( på mobil.de ) . byggda på en MB Spirinter 616 156 PS ( 2001-2005 )och upptäckte att det varierar mellan dem angående Euro och Miljö Plaketten .
Tex. 2001 Euro 3 Gelb. utan partikelfilter
2005 Euro 2 Grun med en partikelfilter.
Priser mellan 46-52 tusen Euro.
Som jag tolkar det ,så partikelfilter gör att bilen blir klassificerad till den gröna eller gulla Plaketten i Tyskland.
Vilken påverkan har det i Sverige ? Skatt ?
Har jag tolkat det rätt, eller finns det andra okända aspekter för mig.

Mvh
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.760
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Euro 2,3,4 etc.

Jag är inte påläst på detta, men...
Jag har en Hymer S820 på MB 616cdi 2005 med grön plakett utfärdad av Dekra, satt redan på vindrutan när jag köpte bilen 2014.

Mej veterligen har jag inte något partikelfilter på den.

Fordonsskatten är på vår nu som PB2 5642kr/år
tidigare som tung lastbil 2560kr/år.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Euro 2,3,4 etc.

Mb 616 hadde ikke partikkelfilter, men det ble laget et tredjeparts for ettermontering som ga grønn plakett i Tyskland. MB valgte å bytte motor til 2006 modellen for å få Euro-4, samtidig sluttet de med 6 tonn utgaven av Sprinter. Om jeg ikke tar helt fel så er motoren i 616 en femsylindret opp til euro-3, nye motorer er 4 eller 6 sylindre og oppdateres fortløpende frem til dagens euro-6.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.760
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Euro 2,3,4 etc.

Stämmer som Knut säger, jag har inget partikelfilter, och det är en rak 5-cyl.
Vår gröna 4 har troligen kostat en muta, eller okunskap på Dekra.
Man får väl vara rädd om den vid ev. byte av vindruta.


Edit: i reg.beviset står det miljöklass: 2000.
 
Senast ändrad:

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Euro 2,3,4 etc.

Stämmer som Knut säger, jag har inget partikelfilter, och det är en rak 5-cyl.
Vår gröna 4 har troligen kostat en muta, eller okunskap på Dekra.
Man får väl vara rädd om den vid ev. byte av vindruta.

Partikelfilter infördes enligt EU-krav from 2012 års modeller på hus- & distr bilar i och med den då nya klassningen EURO5 = inte EURO5 utan partikelfilter. Om partikelfilter monterats tidigare i så fall troligen enbart som extra beställt tillbehör såvitt jag uppfattat, ingen påverkan på skatt i Sverige
 

Kalle & Eini

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Älvdalen
HBK-Nr
16511
Medlemskap
2027
Sv: Euro 2,3,4 etc.

På väg genom Tyskland var jag förbi och skulle fixa en grön dekal som den som satt på förra rutan men det gick inte eftersom vår 2006 är en euro 3 klassad därmed ingen dekal. Vad behöver göras för att få en euro 4 eller 5 på en så gammal bil. Tänker mest på tyska städer som börjar ställa krav.
 
Toppen