• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eura Mobil Contura 702 eb

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Hej
Min bättre hälft och jag har tänkt att byta HB.
Efter mycke letande hos div försäljare och letande på bla, Blocket har vi fastnat för en
Eura Mobil Contura 702 eb med stort garage.
Vi tror att den uppfyller våra behov.
Fins det någon här på forumet som har en sådan, årsmodell 2005 - 2006?
Det vore intressant att få höra lite om vad andra har för erfarenheter av denna HB.
Tex vad man skall se upp med, och vad man skall leta efter för fel, innan man gör ett köp.

Snarken

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Sv: Eura Mobil Contura 702 eb

Hej,

vi har inte en 702 utan en mindre Contura, 05:a, som vi köpte begagnad för tre år sedan. Kvalitetsmässigt är det väl samma sak även om planlösningen är annorlunda. Jag kan säga att vi är i huvudsak nöjda med vår bil. Vi valde den bl.a. för att vi upplevde den mindre plastig och 'smäckig' än en del andra fabrikat och modeller vi tittade på, och det känns som om vi tänkte rätt.

En nackdel med vår modell är att passgerarsätet inte kan skjutas längst bak om man vill ha ryggstödet lite tillbakalutat för då krockar med bänkskivan i köket. Det missade vi att kolla innan...

Enligt instruktionerna är det viktigt att lagringen i ALKO bakaxeln smörjs varje år. Jag vet tyvärr inte hur man skall försäkra sig om att detta blivit gjort men det kan ju vara värt att fråga om iallafall.

Det enda jag kan komma på som är direkt dåligt är infästningen av snäpplåsen till de övre förvaringsskåpen. Den del som är fäst i hyllplanet sitter med träskruv som gärna kryper ur. Kolla underifrån när luckorna öppnas/stängs om beslagen verkar sitta ordentligt. Det går att lösa med genomgående skruv. annars. Gasfjädrarna som skall hålla samma luckor kvar i öppet läge verkar heller inte ha så lång livslängd, vi har några som tappat 'spänsten'. Egentligen bara småsaker, men kan vara värt att kolla och kanske ge argument till lite prutning.

Som sagt, förutom dessa småsaker, och kanske ytterligare någon som jag inte minns nu, är vi helt nöjda.

Lycka till!

//Mats

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Fins det ingen här i klubben som har någon erfarenhet av Eura 702?
Enligt HBförsäljarna skall det var en väldigt vanlig HB, som har gjorts i ett stort antal.

Snarken

F

F.d. 50078

Guest

Hej! En Contura oavsett vilken storlek är uppbyggd på samma sätt med dubbla golv där allt ligger frostskyddat o isolerat från utvändig åverkan som salt o vatten.Isoleringen är bland dom bästa.Är bilen i bra skick o vettigt pris ett bra köp! Mvd hälsning o lycka till från nöjd Conturaägare!:)

Toppen