• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Eura Mobil A 685 VB

F

F.d. 25374

Guest

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Sv: Eura Mobil A 685 VB

Be säljaren väga den som den står nu och skicka ett intyg på verklig vikt. Det finns säkert utrustningen på den nu som inte är inräknad i 3100 kg och då kanske du bara har ett par hundra kg i verklig lastvikt.

F

F.d. 25374

Guest

Be säljaren väga den som den står nu och skicka ett intyg på verklig vikt. Det finns säkert utrustningen på den nu som inte är inräknad i 3100 kg och då kanske du bara har ett par hundra kg i verklig lastvikt.

Jo, det kan man ju göra förstås. Likaså att begära ett fukttest antar jag, trots att det är en relativt ny bil. Problemet med att köpa i Tyskland är ju då att man inte har en aning om ifall det stämmer. Det är ju hur lätt som helst att lura mig eftersom jag inte är med vid själva mätningen.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Bra karosskonstruktion. Som ett kassaskåp med bra isolering och helt träfri. Vikten är dock något att kolla. Väg bilen före köp med fulla tankar. Lita aldrig på vikten i papprena.

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025

Jag har fått uppfattningen att tyska handlare generellt sett är mycket seriösa. Den där handlaren verkar vara stor och ha funnits länge så jag tvivlar på att de skulle lura dig med ett falskt intyg om verklig vikt. Du kan ju också fråga om det är möjligt att väga upp den till högre lastvikt. Det får ju dock körkortskonsekvenser som dock inte behöver vara besvärliga beroende på hur gammalt b-kort du/ni har.

F

F.d. 25374

Guest

Jag har fått uppfattningen att tyska handlare generellt sett är mycket seriösa. Den där handlaren verkar vara stor och ha funnits länge så jag tvivlar på att de skulle lura dig med ett falskt intyg om verklig vikt. Du kan ju också fråga om det är möjligt att väga upp den till högre lastvikt. Det får ju dock körkortskonsekvenser som dock inte behöver vara besvärliga beroende på hur gammalt b-kort du/ni har.

Jo, ibland är man kanske väl försiktig och misstänksam men det är ju så himla mycket bluff och båg i de flesta branscher så ibland känns det som att man alltid blir lurad, frågan är bara hur mycket.

Det värsta jag varit med om var när jag var spekulant på en amerikansk bil för ett par år sedan. Skaffade en prenumeration på Carfax och kollade upp alla bilar på Blocket av aktuell modell. Det fanns ca 20 stycken till salu och alla utom 2 var fuskade med ett eller annat sätt. Flera var krockade i USA, exporterade till Baltikum för "lagning" och sedan vidare till Sverige för försäljning. Vissa hade en högre mätarställning noterad i USA än den de hade vid försäljningen i Sverige osv.

Uppvägning är absolut ett alternativ, rätt körkort finns.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vi var spekulanter på en sådan men den gick bort p.g.a för dålig lastvikt. Vi frågade flera ägare av 685VB och 3100kg tjänstevikt är mycket optimistiskt.

Är mycket glad idag att vi inte köpte den. Det var väldigt nära, 600mil, 6mån gammal, ugn mm mm samt att den är mycket välbyggd och extra förvaring i dubbelgolvet.

Peter :)

F

F.d. 25374

Guest

Vi var spekulanter på en sådan men den gick bort p.g.a för dålig lastvikt. Vi frågade flera ägare av 685VB och 3100kg tjänstevikt är mycket optimistiskt.

Är mycket glad idag att vi inte köpte den. Det var väldigt nära, 600mil, 6mån gammal, ugn mm mm samt att den är mycket välbyggd och extra förvaring i dubbelgolvet.

Jo, det verkar som sagt vara en bra modell. Framförallt är det dubbelgolvet där man får både förvaringsutryme och frostfritt utrymme för tankarna samt det faktum att hela bilen är byggd i "GFK", dvs kompositmaterial som lockar.

Det är ju helt ofattbart att de flesta bilar fortfarande byggs med trägolv!!

I den här reklamfilmen för Bossings elektriska handbroms syns tydligt underredets konstruktion på en Kabe.

https://www.youtube.com/watch?v=3vq3akjhRag

Träskivor som ligger helt öppet och oskyddade, exponerade för vattenprut, smuts, salt osv. Känns som rena bluffbygget. Även om de såklart är behandlade på något sätt så är det ju bara en tidsfråga innan de murknar.

Hittade den här sidan med en sammanställning över konstruktionssättet för olika tillverkare;

Wohnmobil- Aufbautechnik mit neuen Materialien - PROMOBIL

Tror det gäller för 2012 års modeller. Flera kända märken såsom Adria, Bürstner, Dethleffs, Hobby, Pilote och Weinsberg har trägolv. Ett fåtal tillverkare har GFK i golvet och ännu färre har modeller som passar oss.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Vi har trägolv på vår husbil. Håller koll på det, ser rejält impregnerat/skyddat ut. Det man inte vill är ju fukt på fel ställen.
Hus är byggda av trä och det fungerar bevisligen.

F

F.d. 25374

Guest

Jo, där har du ju en poäng iofs. Känns ändå olustigt. Detsamma gäller för vissa swimmingpooler där man har en träkonstruktion och sedan plywood som ligger nergrävt i marken. Man får en olustig känsla i maggropen av sådant.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Vi har trägolv på vår husbil. Håller koll på det, ser rejält impregnerat/skyddat ut. Det man inte vill är ju fukt på fel ställen.

Hus fungerar men utsätts inte för samma påfrestningar som salt och grussprut mm.
Det är också ganska vanligt att man får byta pannel och vindskivor på hus.
Att byta golv och bärande delar av sandwichen i en husbil är ju ganska svåra jobb för de flesta av oss.:)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

De flesta husbilsgolv av trä som råkar illa ut gör det knappast p.g.a. regnvatten och sprut ifrån hjulen. Om plywooden är impregnerad från början lär de relativt korta stunderna med vatten underifrån knappast skada golvet, det har ju möjlighet att torka så snart bilen står stilla, och då är det ju helt regnskyddat. Att sedan husbilarna som original inte har några stänkskydd som hindrar hjulsprutet att nå underredet tycker jag är bedrövligt ändå. Montering av stänkskydd är den enklaste åtgärden för att skydda bilens chassie, golv och elsystem.

F

F.d. 52943

Guest

..........
Tror det gäller för 2012 års modeller. Flera kända märken såsom Adria, Bürstner, Dethleffs, Hobby, Pilote och Weinsberg har trägolv. Ett fåtal tillverkare har GFK i golvet och ännu färre har modeller som passar oss.

Vår Weinsberg 2005 har en plåtprofil längst ner.
Vet inte vad som gäller 2012.

F

F.d. 25374

Guest

Vår Weinsberg 2005 har en plåtprofil längst ner.
Vet inte vad som gäller 2012.

Ok, ja en kortfattad lista säger ju säkert inte allt.

Har nu försökt utröna hurvida TEC 693 från 2012 har GFK i både tak och golv men det är stört omöjligt att helt säkert ta reda på sånt verkar det som, om man nu inte lyckas få tag i produktionschefen på fabriken motsv. Man kan Googla och hitta tester och försäljningsbroschyrer osv men det blir ändå ingen tillförlitlig information eftersom det kan skilja på samma årsmodell från ett visst tillverkningsdatum och givetvis mellan modellerna hos en viss tillverkare.

Toppen