goldfinger
HBK Medlem
Hej alla husbilsfantaster och andra intresserade. I bifogat dokument finns senast uppdaterade specifikationen för fordonsklassificering i EU. Med tanke på alla diskussioner om PB ll, så kanske detta kan vara bra hjälp. Det är intressant att notera fordonstyp M1 med "Special viechle code" SA, som omfattar våra älskade husbilar angående inredning .
Förenklat enligt min tolkning av dokumentet så får en husbil PB ll, ha max 8 säten (7+1) och inte vara avsedd för godstransport. Därutöver skall det finnas utrustning normalt förekommande i husbilar. Övre viktgräns är inte specificerad för fordon av denna kategori fordon.
För att köra ett fordon som faller under specifikationen för PB ll, så gäller så vitt jag förstår från andra källor (Driving licences European union) att PB ll max 3500 kg kan köras på B kort. För PB ll överstigande 3500 kg >----, krävs att föraren har ett C kort eller alternativt ett B kort utfärdat tidigare än Juni 1996.
Detta är hur jag uppfattar regelverket. Vänligen rätta mig om jag har fel.
Gott slut och Gott nytt år!
Förenklat enligt min tolkning av dokumentet så får en husbil PB ll, ha max 8 säten (7+1) och inte vara avsedd för godstransport. Därutöver skall det finnas utrustning normalt förekommande i husbilar. Övre viktgräns är inte specificerad för fordon av denna kategori fordon.
För att köra ett fordon som faller under specifikationen för PB ll, så gäller så vitt jag förstår från andra källor (Driving licences European union) att PB ll max 3500 kg kan köras på B kort. För PB ll överstigande 3500 kg >----, krävs att föraren har ett C kort eller alternativt ett B kort utfärdat tidigare än Juni 1996.
Detta är hur jag uppfattar regelverket. Vänligen rätta mig om jag har fel.
Gott slut och Gott nytt år!
Bilagor
Senast ändrad: