• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU-specifikation för fordon Juli 2011

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Hej alla husbilsfantaster och andra intresserade. I bifogat dokument finns senast uppdaterade specifikationen för fordonsklassificering i EU. Med tanke på alla diskussioner om PB ll, så kanske detta kan vara bra hjälp. Det är intressant att notera fordonstyp M1 med "Special viechle code" SA, som omfattar våra älskade husbilar angående inredning .
Förenklat enligt min tolkning av dokumentet så får en husbil PB ll, ha max 8 säten (7+1) och inte vara avsedd för godstransport. Därutöver skall det finnas utrustning normalt förekommande i husbilar. Övre viktgräns är inte specificerad för fordon av denna kategori fordon.

För att köra ett fordon som faller under specifikationen för PB ll, så gäller så vitt jag förstår från andra källor (Driving licences European union) att PB ll max 3500 kg kan köras på B kort. För PB ll överstigande 3500 kg >----, krävs att föraren har ett C kort eller alternativt ett B kort utfärdat tidigare än Juni 1996.

Detta är hur jag uppfattar regelverket. Vänligen rätta mig om jag har fel.
Gott slut och Gott nytt år!:santa-2-icon::santa-4-icon::present-2-icon:

Bilagor

• European veichle definition and regulation-678-2011.pdf
    961,5 KB · Visningar: 52
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: EU-specifikation för fordon Juli 2011

Nästan rätt.

Så här definieras "fordon kategori B":

Motorfordon med en tillåten totalvikt som inte överstiger 3 500 kg och som är konstruerade och tillverkade för att ta högst åtta passagerare utöver föraren.

(Stämmer med det antal passagerare som anges i den PDF du bifogat.)

Senast ändrad:

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej Ingrid och Pålle, Tack för er kommentar, detta ämne är inte lätt att förstå vad som är rätt eller inte. tydligen tycker lagstiftarna att vi skall lägga mycken tid att läsa dokument på ibland ett svårförståeligt språk(lagvrängarspråk).
Jag har efter ert inlägg återigen tittat i PDF dokumentet, men kan inte finna att det någonstans preciserar 3500 kg. Följande text är vad jag kan hitta om M1 fordon. Vad har jag missat?
1.1.1. Category M 1 Vehicles of category M, comprising not more than eight seating positions in addition to the driver’s seating position.
Vehicles belonging to category M 1 shall have no space for standing passengers.
The number of seating positions may be restricted to one (i.e. the driver’s seating position).

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Låt oss förtydliga:
"Category M1" är personbilar, som får ha högst 8 sittplatser utöver föraren (not more than eight seating positions in addition to the driver’s seating position).
"Kategori B" är M1:eek:r med totalvikt ej överstigande 3,5 ton. Har M1:an högre totalvikt, klassas den som "Kategori C1" eller "Kategori C" (beroende på totalvikten).

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Hej igen och tack för ert svar.
Jag har problem att någonstans finna någon relevant koppling mellan fordon som ni betecknar C eller C1 med fordonstyp M/M1. I ett EU dokument som definierar fordonstyper tydligt och klart står att läsa följande som är saxat ur dokumentet vilket också bifogas:
[FONT=&quot]Motor vehicles and trailers are divided according to the guidelines of the European community into the following classes:[/FONT]
[FONT=&quot]Class M[/FONT]
[FONT=&quot]Motor vehicles for transportation of human beings with at least four wheels (colloquial passenger car, living mobile and penalty).[/FONT]
[FONT=&quot]Class M1: Vehicles for transportation of human beings with at the most eight seats except the driver's seat (colloquial passenger car and living mobile) as well as motor vehicles for transportation of human beings with three wheels and a gross weight over 1 t.[/FONT]
[FONT=&quot]Class M2: Vehicles for transportation of human beings with more than eight seats except the driver's seat and a permissible total mass up to 5 tons.[/FONT]
[FONT=&quot]Class M3: Vehicles for transportation of human beings with more as eight seats except the driver's seat and a permissible total mass of more than 5 tons.[/FONT]

Bilagor

• Motor vehicles and trailers are divided according to the guidelines of the European community into t
    121,8 KB · Visningar: 2

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Hej igen och tack för ert svar.
Jag har problem att någonstans finna någon relevant koppling mellan fordon som ni betecknar C eller C1 med fordonstyp M/M1. I ett EU dokument som definierar fordonstyper tydligt och klart står att läsa följande som är saxat ur dokumentet vilket också bifogas:
[FONT=&quot]Motor vehicles and trailers are divided according to the guidelines of the European community into the following classes:[/FONT]
[FONT=&quot]Class M[/FONT]
[FONT=&quot]Motor vehicles for transportation of human beings with at least four wheels (colloquial passenger car, living mobile and penalty).[/FONT]
[FONT=&quot]Class M1: Vehicles for transportation of human beings with at the most eight seats except the driver's seat (colloquial passenger car and living mobile) as well as motor vehicles for transportation of human beings with three wheels and a gross weight over 1 t.[/FONT]
[FONT=&quot]Class M2: Vehicles for transportation of human beings with more than eight seats except the driver's seat and a permissible total mass up to 5 tons.[/FONT]
[FONT=&quot]Class M3: Vehicles for transportation of human beings with more as eight seats except the driver's seat and a permissible total mass of more than 5 tons.[/FONT]
OK!
Vi gör ett nytt försök:
M1 = personbil (högst 8 sittplatser, förutom förarplatsen)
M2 = buss (mer än 8 sittplatser, förutom förarplatsen) med totalvikt högst 5 ton
M3 = buss (mer än 8 sittplatser, förutom förarplatsen) med totalvikt överstigande 5 ton

Eftersom kategorin M1 inte har någon viktbegränsning, måste man även titta på hur fordonen hänförs körkortsmässigt:
B: Totalvikt högst 3,5 ton
C1: Totalvikt 3,5 - 7,5 ton
C: Totalvikt överstigande 7,5 ton

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

OK, nu fattar jag galoppen om det är körkortsbegränsningarna för varje viktklass som avses. Man bockar och tackar för ert tålamod med mig. Ha en trevlig afton!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Kan komplettera med att vi efter 19/1 2013 även får nya busskörkort:

Kategori D1
Motorfordon som är konstruerade och tillverkade för att ta högst 16 passagerare utöver föraren, och med en största längd av 8 meter.

Kategori D
Motorfordon konstruerade och tillverkade för att ta fler än åtta passagerare utöver föraren.

Toppen