• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU:s förslag till vaccinpass presenterat

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, uppdelning av folk har funnits i årtionde bakåt i tiden så det är ingen nyhet varför samhället håller på att köra med stenåldersnyheter är för mig en STOR gåta , det får vi leva med tills vi alla dör.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Hela poängen med ett pass är ju att dela upp alla i två grupper. Det är ju inget konstigt eller fel med det.

1. Dom som med största sannolikhet inte smittar och därmed inte utgör någon direkt risk

2. Dom som fortfarande är en del av den okontrollerade pandemi som härjar - hög risk

Snart när pandemin klingat ut och vi övergår i normal rullande smittspridning med rullande flockimmunitet som vi har med andra återkommande virus så kommer behovet av denna kontroll förmodligen att försvinna helt.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.176
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Roger67,
dom som vaccineras löper mindre risk att bli smittade själva, men dom kan smitta andra. Därför är det viktigt att dom själva håller sig undan så dom inte smittar andra. Än vet man inte med säkerhet hur länge vaccinet skyddar heller.
Jag gillar tanken med ”jag är vaccinerad-pass”, men alla kommer inte att bli vaccinerade vilket delar människor i 2 läger, dom som kan resa och dom som får stanna hemma. Rättvist eller orättvist?

Problem i Spanien är att folk umgås mycket i hemmet, kramas, pussas osv. och lika så på arbetsplatser. Svårt få bukt med smittan, speciellt dessa nya mutationer. Hoppas pandemin ”klingar ut” snart, vi får hålla tummarna (på avstånd så länge ; )
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
De som inte kan eller vill ta vaccinet får visa upp ett prov på antingen antikroppar eller ett negativt covid test. Vi andra uppvisar ett vaccinpass. Så är det väl tänkt att det ska gå till tror jag. Man kommer inte att hindra folk att resa bara man har rätt dokument vid gränserna.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Någonstans tror jag man måste dra en rimlig gräns. Vi kommer aldrig att kunna vara 100% immuna allihopa eller ens samtidigt.
En risk att bli sjuk i något av allt som finns där ute har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Den största faran med denna pandemi är ju att det är så många som blir sjuka i princip samtidigt.
Jag vet inte hur stor risken eller sannolikheten är att en färdigvaccinerad person först skall bli smittad och sen lyckas sprida det vidare till andra men en inte alltför avancerad gissning är att den mest är en teoretisk parentes och i relation till den övriga smittspridningen helt obefintlig. Bekräftas även om man läser lite om det.
Det ligger heller inte i någons intresse att dämpa vår oro då den hjälper till att hålla oss i schack :)

Sen är ju inte passet tänkt att skilja på dom som är vaccinerade och dom som inte är vaccinerade. Det visar även vilka som redan varit sjuka och därmed redan har antikroppar och det ger även ett standardiserat och säkert sätt att visa att man t.ex. nyligen genomgått ett test och då bekräftats vara frisk. Rätt använt i inreselandet så hindrar det ingen att resa så länge man är frisk.
 
Toppen