• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EU-moppe !

Gubben

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
14765
Medlemskap
2023
Är ngn. ifärd med att köpa ett komplement till cyklarna , typ en EU-moppe så har jag har jag efter egen erfarenhet märkt att en 125cc. scooter är det bästa allternativet om körkortsbehörigheten så tillåter. Nere i Europa blir man omkörd med mkt. små marginaler om man puttrar runt i 50 km. Men med en 125cc.så kan du följa trafikrytmen på på 70/90 vägar utan att behöva bli omsvisssad ett i ett! ( Men betänk att en 125a´väger mera ) Men det är kanske inte så många bilar som har möjlighet att släpa med sig ytterligare 125kg. i garage eller MC. ställ , men det är ett suveränt tillskott på resan ! :mcride:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: EU-moppe !

Vi har funderat på både EU-Moppe o 125cc men kommit fram till att Cykel är nog bäst för hälsan. (50+ med symtom på försenad gravi....)
Måste man ha bråttom även på ledigheten?:mcride:

Annars är ju både EU-Moppar o lätta MC väldigt billiga idag om man behöver dessa och med en liten uträkning av vikten så är det lösbart för de flesta.
Under Filer för Husbilen finns lite hjälpmedel att ladda ner för att räkna på detta. Klarar man bara totalvikten så finns många möjligheter att omfördela mellan axlarna.

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2026

Jag håller med dig, Håkan, cykel är bäst. :wink:
Hasse håller inte med, han lääängtar efter en scooter 125cc.:rolleyes:
Jag vägrar att köra och åka att med på en sådan. Man måste ju ha hjälm och då blir håret så bedrövligt, det vet väl alla kvinnor?:wub:
Cykelhjälm, nej aldrig!:confused:

Och jag kan inte förstå hur Hasse ska ta ut ca 125 kg av sina grejor ur husbilen för att få plats med denna maskin. Mina grejor vill jag inte göra avkall på, för något jag inte vill ha.
Nä, han får allt välja mellan mig och moppen. Hur gó é den och dela säng mé? Nysmörjd och nyoljad jämt möjligen, men rätt så kall!:D

Alla har vi ett fritt val utom Hasse, stackarn, hi, hi mera fnitter!!
Lite skämt så här på lördagkvällen från
Eva HBK 9

F

F.d. 55256

Guest

Släpa på en moppe,aldrig i livet. Cykel är bekvämt,tyst,lättparkerat. Däremot att gynna frisyren genom att inte använda hjälm förstår jag inte. Utan hjälm kan ju resultatet bli att du inte behöver nån frisyr mer.
Ove.G

F

F.d. 4879

Guest

Vi har tyvärr ingen ramp på vår bil, ännu.. Men vi har en 125cc scooter som är enligt min mening det perfekta fordonet om man vill åka och bada, handla mm. Det är en Hyosung Exceed som fungerar utmärkt bra att åka två på och änd kunna få med sig mycket bagage. Visst är cyklar bra och trevligt att ha med sig i husbilen, det brukar vi med ha, men em smidig liten scooter är nog bättre.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Hej!
Eva jag tycker du skall låta Hasse skaffa en EU-moppe det är han värd.
Hasse, Ursula gick med på köp efter lite övertalning, det tog en månad ungefär att förklara fördelarna, och det har hon inte ångrat.
Vi köpte en beg. Suzuki AN 125a. scooter av en husbilsåkare i Surahammar.
Sen ringde jag min bror som så fort han hör mig så blir kommentaren: jaha vad vill du nu ha svetsat. Han är duktig på att svetsa rostfritt, aluminium mm.
Vi byggde ihop en lastramp helt i aluminium till ett vettigt pris. Materialkostnad under 2500 kr. Vikt ca. 17 kg. Uppkörsramp i alu. 3 kg. köpt från H. Nyborg. Scootern har en torrvikt på 99kg.
Den har varit med på Italienresan i somras och vi har fått se mycket mer tack vare den.
Och Håkan det är första semestern jag hade samma personvikt vid hemkomsten som vid utresan. Vi åkte ut på sightseing nästan varje dag efter stranden med moppen, så det blev till att låta bli öl och andra ädla drycker till man slutat köra den dagen.
Jag tycker också att det är en fördel att kunna hänga med i trafikrytmen, vi kommer upp i 90 km. ca. Det är inga problem med extravikten bak på bilen, den känns nästan inte alls med lite extra tryck i luftkuddarna.
Jag hade nog inte klarat mig utan luftfjädring med så långt överhäng som det är på denna bilen, 2,25 utan ramp.
Jag trivs och anser vi har stor nytta av moppen.
Krister.

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026

Hej!
Det största problemet med moppe, scooter var faktiskt innan alla bitar hamnat på plats.
Eftersom vår bil är byggd på Fiats originalchassie, campingchassiet, så det finns mig veterligt inga lastramper mm. färdigt att köpa. Där hade det nog varit enklare med ett Alkochassie som det finns många lösningar till.
Det har inte funnits många personer att fråga heller, så det har varit att improvisera och prova sig fram och förbättra efterhand.
Är det någon som har planer på att hänga på en moppe på sin husbil så delar jag gärna med mig av mina lösningar och erfarenheter. Bara hör av er.
Krister.

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024

har en Sawiko "mc-hylla" bak på min bil och en ramp att köra upp moppen eller mc:n på
men hur fäster jag den? ställer man moppen på centralstödet och förankrar hjulen, spännband från pakethållare/styre? hur ser era lösningar ut?
en annan fråga är vilka regler som gäller utomlands, kan jag ta med min moped (en klass 2 moped 30km utan regskylt) och köra med den utomlands på samma villkor som här hemma? vilka regler gäller och behöver man lösa en specialförsäkring?
en tredje frågeställning är att lastförmågan för att ta med sig mopeden kanske inte räcker till, läste i senaste numret av Caravanbladet att det nu finns möjlighet att typa om en beg bil som registrerats som lätt lastbil till en PB2 bara ett intyg finns från tillverkaren, någon som gjort detta?

F

F.d. 24280

Guest

Tyvärr HymerAnders, du måste ha regskylt oavsett mopedklass. Den klassen existerar inte någon annanstans utom här hemma. Du får ju köra den men då måste du ha skylt.

F

F.d. 4879

Guest

Och hur får man en nummerskylt till en moppe som inte är registreringsskyldig? Om det är en 30 moppe som han säger så är det ju egentligen en 25 moppe och den får man ingen skylt till, man har ett försäkringsbevis med sig istället. En EU moppe är en 45 blåsare och då är det krav på regskylt samt att man måste medföra reg.beviset vid färd utomlands. Det vart min dotter stoppad för förra året när dom stack ett gäng till Åland på EU moppar, snacka om att "Pecka" vart lång i närbilden när Camilla 15 år drog upp reg.beviset framför ansiktet på honom *L*. Vad jag har förstått så är en typklassad moped även godgänd för att köras utomlands av en Svensk medborgare om den är skriven på personen som framför fordonet.

F

F.d. 24280

Guest

Det är det som är problemet i många fall,att vi har särlagar som inte existerar i övriga Europa.Dom har ju alltid havt reg.plikten och förarbeviset.Ett enkelt test att man kunde trafiken och trafikskyltar.Som bekant så behöver man inte ha det hemma..räcker med 15år.Numera med EU-moppe så är det anorlunda här hemma,men inte där utte.Så viserligen kan man käfta med konstapel men det vill inte jag göra.Oftast har dom eller får rätt så visst är det dilema!

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024

det var, inte oväntat, två olika uppfattningar om hur det är möjligt att använda en 30-moppe utomlands
några synpunkter eller tips hur man surrar moppen? jag kan ju ta den med mig i Sverige åtminstone
och hur det är med "uppvägning" av bilen till mer än nuvarande 3500kg, någon som har erfarenhet av detta?

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Har åkt i flera år med vanlig 30-moped (scooter) utomlands utan problem.
När vi första gången åkte utomlands för fyra år sedan med scootern i lastrumme så ringde jag till Länsf. där mopeden är försäkrad och frågade om det här. Fick till svar att försäkringen gäller och en S-skylt ska finnas bakpå mopeden.
Därom inte sagt att jag fått rätt information men så var reglerna enligt LF.

HymerAnders
Om det här kan du läsa i en annan tråd här på forumet.
Jag har varit i kontakt med Svenska Fiat i Uppsala och fått info. om att för 1000kr köper du ett intyg på din bil för omklassifisering. Dom kan också svara på om din bil redan är byggd för högre vikt.
Kommer själv att med största sannolikhet väga upp när jag ställer på bilen om någon månad till 3850kg.

Mvh Håkan J

CarthagoAnders

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024

tack Håkan, gäller alltså att kolla med försäkringsbolaget i första hand, ser på en av bilderna i ditt album att du har S-märke på 30-moppen, ska göra likadant med min
hittade tråden om vikt, kommer nog också att väga upp min Hymer till 3850 vilket tycks vara möjligt
återstår frågan om hur man lämpligast surrar moppen

Toppen