• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EU-moppe eller lätt MC för HB

BarbrooBjorn

FD HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
979
Medlemskap
2023
Sv: EU-moppe eller lätt MC för HB

Hej alla tvåhjulssugna !
Vi har en Kymco People 125; dvs lätt fyrtaktsmc. Tystare än 2-takt och luktar inte så illa. Byggd i Korea (?); mellanprisläge tror jag. Köpt begagnad; har fungerat mycket bra. Det jag vill tipsa om är att ha alla papper i ordning och i hojen. Lika många papper som för en bil går åt ! Blev stoppad i sydspanien av en barsk mc-polis som bara pratade spanska. Fick lämna ett papper i pant och åka tillbaka till HB och hämta resten av dokumenten som dessvärre inte var kompletta så jag fick "snacka" mig fri. Så: tag med försäkringsbevis; gärna kompletterat med ett internationellt dylikt, regbevis och körkort.
Denna scooter har visat vara ett perfekt komplement till HB för halvlånga utflykter på landet och i (trånga) städer.Inga vägavgifter hittills och aldrig några parkeringsproblem (eller -avifter)!

F

F.d. 25038

Guest

Hej hittade en prisvärd moppe ramp till garaget på verktygsboden i borås art nr 70160 för 695 spänn kanske helt okey till husbil eller ?!

Leif & Karin

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
1667
Medlemskap
2025

Tack för en kul tråd!
Som gammal motorcyklist, (nuvarande MC "bara en veteran"; RE Interceptor II -69) och nuvarande scooteråkare (Honda Silver Wing, 600cc), har jag funderat mycket på frågan.
Wingen är för tung att ta med och viljan att byta bort den är obefintlig, den är alldeles för bra att ha i vardagen. Alltså kvarstod frågan hur att röra oss de där två sista milen runt bilens "övernattningsplats". Svaret för oss blev, lite oväntat, varsin ELCYKEL! Lätta, starka (ca 25 km/tim utan ansträngning), försäkringsfria, billiga och tysta! Dessutom slipper man ju fundera på den där ölen som vore så god! Räckvidden är mellan 40-50 km, vilket räcker väl för oss. och så kan vi åka åt olika håll om vi någon gång skulle vilja det! (Men visst kommer jag att sakna Wingen när vi väl är framme!) mvh leif

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Möjligt att "Chinamoppe" är ett sämre val, men... Köpte en Kinesisk 125:a för ett år sedan av märket Baotian, som pendlarhoj. Förbrukning 0,29 - 0,31/mil. Ser ut som en liten skoter och toppar 100 km/h. En utmärkt problemfri hoj med service inom 45 km avstånd. Enda problemet är att jag inte kan åka lika fort i kurvor som med MC utan att stödet tar i. Men man lär sig. Slipper dessutom förgifta miljön med 2:taktsrök.
Mvh Erling

F

F.d. 29775

Guest

Hej,
Vi har funderinger på at köpa en EU-moppe och hänga bak på HB.
Har därför lite frågor som jag hoppas nån har erfaring med och kan hjälpa med:
Funker det bra med 2 personer på en EU moppe?
Vad är bäst möjliga prämie /försäkring (vi er över 50 år)?
Er det problem med vikt så långt bak på HB?
Goda råd och ideer til ramp bak på HB? Prisläge, utval?

Eller annat ni kan komma på av goda ideer.

På förhand tack för al hjälp.

Mvh
Mikael

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023

Det beror på hur tunga ni är. På regbeviset står hur mycket mopeden får bära.
Calle

F

F.d. 50080

Guest

Hej,
Vi har funderinger på at köpa en EU-moppe och hänga bak på HB.
Har därför lite frågor som jag hoppas nån har erfaring med och kan hjälpa med:
Funker det bra med 2 personer på en EU moppe?
Vad är bäst möjliga prämie /försäkring (vi er över 50 år)?
Er det problem med vikt så långt bak på HB?
Goda råd och ideer til ramp bak på HB? Prisläge, utval?

Eller annat ni kan komma på av goda ideer.

På förhand tack för al hjälp.

Mvh
Mikael

Hej!
Vi har två mopeder med oss i garaget och vi köpte dem för att de var bland de lättaste på marknaden. En bra egenskap även om man skall hänga en moppe bakom husbilen. :)
Peugeot Ludix heter den och den väger 75 kg och får lasta 175 kg. Två vuxna kan åka om man inte är för stora... Moppen orkar lätt i alla fall!
Denna annonsen hittade jag på blocket nu precis, det är alltså inte vi som säljer! Jag tror det är ett bra pris. Nypris låg runt 16000 och detta är ingen Kina moppe vilket innebär att det går att få tag på reservdelar!;)
Peugeot Ludix Elegance -04 | Skåne | Blocket
mvh
Ulf B

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 26625

Guest

Varför skulle det vara svårt att få tag i reservdelar till en moppe/ mc från kina ?
Här i Värmland finns det flera firmor som har delar hemma, eller köper orginal Honda reservdelar lite dyrare.
MonkeyHouse.se

Svania

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Svanesund
HBK-Nr
15
Medlemskap
2025

:mcride: Åk in på Annonser övrigt där har ni mopen för Husbil har även en EU tillsalu !!!! :cool: Kör så de ryker .

F

F.d. 50080

Guest

Varför skulle det vara svårt att få tag i reservdelar till en moppe/ mc från kina ?
Här i Värmland finns det flera firmor som har delar hemma, eller köper orginal Honda reservdelar lite dyrare.
MonkeyHouse.se

Nej varför....
Ni har rätt så borde det inte vara...
Det finns säkert undantag, men tyvärr finns det för många exempel på Kinamoppar som blir obrukbara för att det inte går att få tag på delar...
Er moppe är ju en Kinakopia på Hondas klassiker monkeybiken från 1975 nånting och till den är det klart annorlunda då Honda delar säkert passar. Dessutom tillverkar Honda fortfarande motorn till vissa CRF modeller.
Förresten så efterlyste Mikael Damgaard en moppe att åka två på. Det går väl inte på eran?

Toppen