• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EU-moppe eller lätt MC för HB

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Sv: EU-moppe eller lätt MC för HB

Perfekt fortskaffningsmedel för 2 pers en Veteranförsakrad Honda Dax CL 70 årsmodell
1976 .Ingen skatt eller besiktning i Finland endast försäkring som kostar 36€/år.Vårt
enda problem är att vi saknar garage på husbilen.

:mcride: Tom o Helena

Bilagor

• FOR SALE.jpg
    FOR SALE.jpg
    299,2 KB · Visningar: 8

Bo i Bil

HBK Medlem
Kommun
Hörby
HBK-Nr
195
Medlemskap
2025

Hej.
2008 inhandlade vi en ny "Baotian 125 Sport" För 7500kr inklusive toppbox . Den går helt perfekt,
dvs startar alltid med en gång och är nästan helt ljudlös.
Bra komfort, drar ca 0.3 lit milen med två pers, vi har kört 130 mil utan minsta problem . Så jag kan inte klaga på kvaliteten i för hållande till priset . Jag vet ochså att glädjen över ett lågt pris kan aldrig uppväga besvikelsen av dålig kvalite. Men detta är bara ett fritids fordon så då kan man chansa lite mer och jag är helnöjd hitils.
Mvh. Bosse

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025

Hej!

Ursäkta en icke insatt person. Men var tillverkas Baotian?
Är det en Europe, en Japan/Korean eller en Kines eller något annat?

-

Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Funderade först på att köpa en EU moped av Kina modell.
Nu blev det ju inte så och en av anledningen var också att försäljaren av dessa nya Kina mopeder, ej lämnade någon garanti. Nej ingen garanti, men något som hette support.

mvh
Fincan

F

F.d. 29809

Guest

Lyckliga ni som har mc kort och kan välja. Själv får jag köra både buss och tung lastbil men icke mc. Bara mopeden återstår för mig.

F

F.d. 25032

Guest

Samma här , hänvisad till moppe (Baotian EU) pga avsaknaden av ett A.
Det har trots allt gått bra men visst önskar man några hästar till i uppförsbackarna.

Det blir ju mest på våra resor utomlands man använder den, så...
Vad gäller utomlands ? Körkortsregler/motoreffekter, finns det en möjlighet att köra lagligt i andra länder med lätt MC och B-kort ??

Någon som vet??

Saxade denna text från "eu-upplysningen"

Lätt motorcykel med B-körkort?

EU-reglerna ger medlemsländerna möjlighet att ge undantag från kraven på behörighet för att få köra lätt motorcykel. I stället för att kräva ett körkort för lätt motorcykel med behörighet A1, kan ett medlemsland tillåta att innehavare av körkort för bil också får köra lätt motorcykel. Ett sådant undantag gäller endast inom det aktuella medlemslandet.
I Sverige är det inte tillåtet att köra lätt motorcykel med B-körkort. Här måste man alltid ha behörighet A för att köra motorcykel. Det finns inga förslag om att ändra detta.

/Bo

F

F.d. 14087

Guest

Jag skulle gärna vilja veta om det finns en mc på 250cc eller mer som inte är så tung. Kanske 130-150 kg. Någon som har förslag på det?

F

F.d. 5898

Guest

Jag hade en Quingi 125 scooter bak på min förra husbil.
Väldigt billig försäkring mot en moppe.
Stor nog att åka 2 på
Gick i ca 80-85 , så den var ingen höjdare att åka till jobbet på då vi har 90 väg.

Men sedan till det dåliga.
Den höll i 308 mil , sedan var den stendöd.

Jag gav 12000 för den och fick 3500 i stendött skick , så det var ingen vidare affär.

Mats o Cilla

J

Jarn

Guest

Till Lars & Anna, titta på mitt inlägg # 15.
Jag har en, som jag tycker, fantastisk Piaggio MC Scooter på 250 cc.

F

fjärrkontroll

Guest

Grattis till köpet. Själv köppte jag en Honda ANF 125 2007 och är helnöjd. Den har 17 tums hjul o bra balans Du får köra på alla vägar med mc-n till skillnad med mopeden som ej får köras på motorväg. min dricker i bränsle ca 0,1 l/mil, men har mycket liten tank 3,7 l. Jag har inte garage, men fick svetsat en ställning till mc-n som fungerar bra. Problemet jag har är mitt överhäng på bilen. det gör att jag får vara försiktig om jag skall på eller av en färga tex. Eftesom jag inte har någon mindre personbil längre kör jag mycket med mc-n i mitt närområde vilket fungerar utmärkt.
fjärrkontrol

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Vi har en EU-moped som hänger med varje sommar. Peugeot Vivacity. Den var den som vägde minst men ändå tog två pers. tror att den väger ca 90 kg.
Men två nackdelar, tycker att det går för långsamt och vi kör på en hel del grusvägar när vi är i Grekland o då är däcken lite dåliga.
I Grekland är tydligen EU- mopeder 50 cc eller 80 cc.
Synd att man inte kan ha 80 cc här. Vet ej hur det är i andra länder.

/Cecilia

F

F.d. 50069

Guest

Båda sakerna borde väl gå att fixa till en rimlig peng:wink:. Ett par grovmönstrade däck och lite övrigt pill med motorn (vi kan väl kalla det finjustering). Det brukar väl sitta en extraring på varioatorn som gör att inte drivremmen kan klättra fullt ut! Så denna ring tas bort! Fast detta är ju rent olagligt så klart! En annan sak som också är olaglig är att plocka bort motorns stypningar. Dessa hemskheter gör man genom att byta "kröken" från cylindern. Vissa hulliganer:rolleyes: hittar små rör(blindtarmar) på befintlig "krök" som de avlägsnar. Fast detta gör ju inte vi som är laglydiga,eller hur?

Anders B.

Senast redigerad av en moderator:

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Men fy då! Sånt är ju inte för oss laglydiga;). Egentligen borde man inte ha så bråttom när det är semester.
Men nya däck kan den ju kanske få.
/cecilia

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Vi har en EU-scooter med oss o det fungerar perfekt. Saknar tyvärr A-kort så det blev enklast.
En Gilera Runner SP som är byggd på samma bas som deras lättviktare. Alltså lite större en en vanlig scooter o helt perfekt att åka två på.

Hmmm bara lite juserad

F

F.d. 14087

Guest

Hade tidigare en Piaggio Skipper 150 cc fyrtaktare, finns även med 125 cc.
En kanonhoj med mycket bra kvalitet. Bild 1.

Har bytt upp mig till en Piaggio Beverly 250 cc. Sk storhjuling med 16" hjul.
Kan bli tveksamt om jag kan ha den på nya bilen som är på G. Bild 2.

En av fördelarna med Piaggio är att reservdelar finns lätt åtkomliga i hele Europa, om det nu skulle behövas.

Åker man två personer på den utan problem uppför ett brant alppass? Och vad är vikten på en sån? (Beverly)

J

Jarn

Guest

Hej Lars & Anna, ja det är inga problem med kraften om man är två, även om jag inte kört i alperna med den.
250cc har drygt 20 hk.

Vikten är 149 kg.

Piaggio Beverly - 2005

F

F.d. 14087

Guest

Hej Rolandn, Tack för uppgifterna och länken. Jag ska kolla runt lite om det finns någon beg. tilll ett bra pris.

Toppen