• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eu moped för 7000 kr och dess förankring

F

F.d. 4879

Guest
Sv: Eu moped för 7000 kr och dess förankring

Har en Kinesisk scooter inne i verkstaden nu. Det är en City Hopper och den köptes ny förra året. Då blev den även stulen och fick diverse skador som det tog tre månader för att få delar till och då ligger agenten i stockholm och jag har verkstan i stockholm. Nu har startmotorn stått och gått sönder av sig själv under vintern, avbrott i rotorn någonstans. Agenten har lagt ner verksamheten vad gäller det märket, inga delar finns. Kom inte och säg att det är bra saker.

C.o.L

HBK Medlem
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
912
Medlemskap
2027

En interessant tråd. Jag har en Honda VT 125 och en husbil med dragkrok bak monterat på et alko-chassi. Er det någon som har en ide om hur jag kan skapa en plattform for at ha denna MC bak på min husbil? Ni får ursäkta baggens svenska.

WidaBilAB

Jag har min bil där nu för att montera dragkrok för att ta med mc.
De har just nu fullt upp med att bygga och montera ramper på husbilar för folk som vill få med sin scooter.
Och de har väldigt gott rykte här i göteborg.

Home-car

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
857
Medlemskap
2025

Hej!

En liten fundering:

Om man ska åka utomlands - får man köra en svenskregistrerad moped i annat land? Jag kan inte som privatperson köpa en moped i annat land och registrera den här. Det måste göras av en generalagent. Den ska bland annat plombera mopeden så att den gör endast 45 km/h.

Min nästa fråga är - gäller försäkringen på min moped i annat land?

Är det någon som vet?

Det kan ju till viss del avgöra diskussionen ovan.

Home-car

Robert-110

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022

Vad gäller försäkringen på min EU-moppe så begärde jag ett "Grönt Kort" av IFförsäkringar. Det fick jag och där stog det att försäkringen inte gäller i Irak som enda förbehåll.
Därmed förutsätter jag att det är ok dvs som vilket registrerat fordon som helst att köra i utlandet.
Dock åker vi inte moppe i Irak av just försäkringssestriktioner :wink:

Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest

Har följt diskutionen här och undrat hur mycke lastvikt ni har på era bilar ja kan knappt
ha fulla gasolflaskor på min ?

pratade faktist med den första jag träffat som åkt på överlast visserligen bara 1100 spänn
men ändå

:mcride:

F

F.d. 4879

Guest

Är mopeden klassad i Sverige som 45a ("EU moppe") så får du köra den utomlands, åtminstånde inom EU länder med samma körkortsbehörighet som krävs i Sverige. Det vill säga minimum förarbevis för EU moppe, alla andra körkort är giltliga också. Dock ska registreringsbeviset medföras under färd utomlands.

F

F.d. 4879

Guest

För intresserade så kommer en företag till oss på lördag 15.00 på Gålö träffen och visar ett par scootrar som är eldrivna. De finns både som EU moppe och lätt mc, självklart får man provköra. Välkomna och provklämm lite även om ni inte ska vara med på själva träffen med middag mm.

Toppen