• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EU-migranterna tar över rastplatserna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: EU-migranterna tar över rastplatserna

Rastplatserna byggs för våra skattepengar och många av dem är mycket fina. Stannar och tömmer toatanken där nästan varje gång vi är ute. Förr kunde man stanna och sova några timmar om man blev trött vid långresor vilket bi ofta gjort. Det är trafiksäkert och bra. Samma gäller för våra lastbilar som måste kunna följa reglerna som gäller raster vilotider mm.
Numera går det oftast inte att använda rastplatserna till det de byggts för.
Eumigranter främst romer använder dem som boplatser och gillar inte intrång vilket de visar på många vis. Visst det har kommit upp skyltar om begränsad längd på stoppen men när ingen ingriper mot bosättarna skiter de i skyltarna. Genomdriv gällande regler eller stäng dem helt och blockera infarterna med sprängsten. Som det är nu är de mest grogrund för brott och annan skit.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Att man uppfattar det här problemet olika beror nog på var i landet man bor. Jag är övertygad om att södra Sverige är hårdare drabbat än övriga landet. Alla skall vara välkomna till vårt land & speciellt dom som av nöd är tvugna. Detta har också våra styrande gått ut & klart deklarerat. Men, då gäller det ju också att man ser till att detta görs på ett bra sätt. Att invadera offentliga platser typ rastplatser & att det förekommer nedskräpning vandalisering hot eller våld är inte acceptabelt utan bör beivras av myndighetrna. Alla som kommer hit & får stanna här måste få rätt till en bostad mat & värme. Att leva i tältläger eller på rastplatsernas toaletter är ju horribelt & borde inte få förekomma. Inom EU är det fri rörlighet, man kan åka & leva i vilket land man vill, enda kravet är att man har en inkomst. Kravet borde också vara att man hade en dräglig bostad.

Bennie

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Gud vad trött jag är på alla dessa överdrifter i debatten! "De tar över ALLA rastplatser i landet "! Lägg av ni skämmer bara ut er! :mad:

Vem är det du citerar? För ingen här har påstått att de tar över ALLA rastplatser. Du håller väl inte på med överdrifter i debatten?! Då skämmer du ut dig.

Att detta är ett utbrett problem är väl inget att argumentera emot, det är fakta.
Även jag har stött på detta problem och sett det med egna ögon på flera rastplatser. Sist var det utanför Västerås där jag fick kryssa mig fram mellan utländska fordon (vissa parkerade i terrängen) och romer som var i full gång med att nyttja rastplatsen som tvättstuga.

sevallbo

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2025

Har kört från Gävle till Helsingborg idag , har inte sett någon rastplats som varit ockuperad . Sevallbo

K & P Express

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
856
Medlemskap
2025

Sände detta till trafikverket 2013 : Göteborg 2013-05-27

Till Trafikverket

Söndagen den 26/5 2013 kommer vi E6 norrifrån med vår husbil till rastplats Klareberg vid 15-tiden för att tömma toalettkassetten. Vi finner att platsen är belamrad med ett stort antal bilar och personer med utländsk härkomst.

Latrintömningen är vandaliserad och går ej att använda.

Toaletterna är upptagna och används som tvättstugor och dusch. Trottoaren nedskräpad av matrester flaskor, papper, madrasser, mm. Räckena används som torkställ.

Gatan används som bilverkstad och gräsmattan som grillplats.

Mitt upp i detta springer småbarn och vuxna bland biltrafiken.

Vi upplever att stämningen känns obehaglig.

Vi lämnar platsen utan förrättad ärende och kör till rastplatsen på andra sidan

Göta Älv för att tömma kassetten.

Samma sak där som beskrivet ovan.

Vi kunde inte tömma toalettkassetten där heller. Då körde vi till Vägverkets rastplats Partille, där fick vi tömt kassetten.

Allt detta många mils onödiga körande förorsakade en stor miljöbelastning samt en kostnad för oss.

Vi har pratat med andra husbilsbilister om upplevt samma sak.

Vår fråga är:

Vem ansvarar för Trafikverkets rastplatser för att det ska användas för de ändamål de är till för, inte som olämpliga campingplatser och bilverkstad.

Vilken bild av Sverige ger detta för de turister som stannar vid rastplatserna?

Tacksam för ett svar från Er eller en kontaktperson som kan svara i ärendet.

Mvh

Kicki och Pertti Leino

Göteborg

Fick som svar ett ganska allmänt mail om att trafikverket ansvar för platsen och polisen för ordningen för platsen, de beklagar för att platsen bebos av icke önskvärda personer...
Inte mycket har hänt på dessa drygt två år,,,

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen