Om man räknar efter så innehåller ett elcykelbatteri (Lithium) på 36v nästan lika mycket energi som ett mindre 12-volts bilbatteri (bly) eftersom man kan ta ut 80% ur elcykelbatteriet mot kanske hälften i bilbatteriet.
Detta skulle teoretiskt innebära att en laddning av ett elcykelbatteri med hjälp av ett bilbatteri nästan skulle tömma ett mindre bilbatteri. I praktiken fungerar detta inte eftersom spänningen sjunker så mycket i bilbatteriet att laddaren inte fungerar.
Elcykelbatteriladdaren ger 2A via inverter (12v till 230 volt) med ytterligare effektförluster.
Min fråga till expertisen. Med tanke på effektförluster i invertern m.m. så borde väl en solpanel som ger c:a 3 ampère vid 12v räcka till för att hålla igång laddningen till ett cykelbatteri via bilbatteriet.
Ursäkta röran men detta är inte mitt ämne!
Alltså! En solig dag kan en solpanel som ger minst 3A ladda ett vanligt elcykelbatteri på några timmar?
Jappe
Detta skulle teoretiskt innebära att en laddning av ett elcykelbatteri med hjälp av ett bilbatteri nästan skulle tömma ett mindre bilbatteri. I praktiken fungerar detta inte eftersom spänningen sjunker så mycket i bilbatteriet att laddaren inte fungerar.
Elcykelbatteriladdaren ger 2A via inverter (12v till 230 volt) med ytterligare effektförluster.
Min fråga till expertisen. Med tanke på effektförluster i invertern m.m. så borde väl en solpanel som ger c:a 3 ampère vid 12v räcka till för att hålla igång laddningen till ett cykelbatteri via bilbatteriet.
Ursäkta röran men detta är inte mitt ämne!
Alltså! En solig dag kan en solpanel som ger minst 3A ladda ett vanligt elcykelbatteri på några timmar?
Jappe