• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett vanligt cykelbatteri, 36v och 10Ah

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Om man räknar efter så innehåller ett elcykelbatteri (Lithium) på 36v nästan lika mycket energi som ett mindre 12-volts bilbatteri (bly) eftersom man kan ta ut 80% ur elcykelbatteriet mot kanske hälften i bilbatteriet.

Detta skulle teoretiskt innebära att en laddning av ett elcykelbatteri med hjälp av ett bilbatteri nästan skulle tömma ett mindre bilbatteri. I praktiken fungerar detta inte eftersom spänningen sjunker så mycket i bilbatteriet att laddaren inte fungerar.

Elcykelbatteriladdaren ger 2A via inverter (12v till 230 volt) med ytterligare effektförluster.

Min fråga till expertisen. Med tanke på effektförluster i invertern m.m. så borde väl en solpanel som ger c:a 3 ampère vid 12v räcka till för att hålla igång laddningen till ett cykelbatteri via bilbatteriet.

Ursäkta röran men detta är inte mitt ämne!

Alltså! En solig dag kan en solpanel som ger minst 3A ladda ett vanligt elcykelbatteri på några timmar?

Jappe
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.765
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025
Sv: Ett vanligt cykelbatteri, 36v och 10Ah

Din teori blir ju 3tim * 3A = 9A. Problemet är snarare skillnaden i solpanelens spänning (12v ur regulatorn) och cykelbatteriets 36V. Du behöver omvandlare emellan.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ett vanligt cykelbatteri, 36v och 10Ah

Njä, batterispänningen höjs i invertern till 230 volt, den spänning som cykelbatteriladdaren vill ha.

Jappe
 

Arne B

HBK Medlem
Inlägg
1.248
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025
Sv: Ett vanligt cykelbatteri, 36v och 10Ah

2A x 36V = 72W
3A x 12V = 36W =>72W = 6A x 12V
.
Batteri 36V x 10Ah = 360Wh=12,96kJ(360×3600)

DC/AC-omformare, säg 90 % verkningsgrad på omformare o laddare
360Wh / 0,9 = 400Wh
Sök laddtid teoretisk utan förluster.Har ingen aning om laddförlusterna
givet 3A, 12V, 400Wh
W[Wh,J]=I x U x t => 400=12V x 3A x t => t=400/(12x3)=11,1h
//Arne B
 
Senast ändrad:
Toppen