• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett stort tack till vår husbil...

F

F.d. 8656

Guest
Det är sorgligt men sant, vi har börjat bo i vårat hus igen... :(

Vår underbara Flair har varit vårat hem i flera veckor under hösten när vi har jobbat med fotograferingen. Men egentligen, så har den varit vårat hem sedan i början på sommaren, då vi även har semestrat i den under hela tiden. :)

Även fast vi kommit hem vissa helger har vi bott i husbilen på tomten. Det har varit toppen, vad ska man med ett hus till?

Idag är det tisdag och det har bara gått två dagar, men jag längtar redan tillbaka ut Flairen. Det är såååå härligt med husbil, tycker synd om alla som inte begripit det än! ;)

Till vår Flair, den mest fantastiska husbil man kan tänka sig...

"Tack för att du alltid ställer upp och rullar oss dit vi vill. Du håller oss alltid varm, förser oss med mat och vatten och en skön säng att slumra i. Vi får till och med låna din toalett och dusch.

Du är så snygg och fin, trots att jag kan tycka att din näsa är lite intryckt. Men vad gör väl det när man har en så stor och snygg rumpa som du har.:p

Du gör oss aldrig besviken och vi försöker vårda dig väl, vi dammar och fejar så du ej ska få snuva.

Det har varit en fröjd att ha haft med dig på vår färd genom Sverige, både på semester och arbete.

Nu ska du få bo i ditt garage och vi kommer och tittar till dig ibland, det lovar vi. Vi vill ju inte att du blir ledsen och allt för ensam så du får sällskap av Lasses lilla Swift, och det är väl inte fy skam, hon e ju en trevlig liten dam. :)

Så än en gång Flairen, TUSEN TACK FÖR I ÅR!!

IMG_0627.JPG

-------------

Vi kanske åker något mer med husbilen i år, men det blir nog inga fler långa resor. Jösses vad jag längtar till i vår när vi ska ut och åka igen.

Jag är så avundsjuk på alla som tagit steget att bosätta sig enbart i sin husbil. Så när Jocke blir tillräckligt gammal för att flytta hemifrån, då ni... Då blir vi nog med husbil "på riktigt". :D

God Natt & Sov Gott alla kära HBK:are och tack för allt kul som hänt under 2009!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ett stort tack till vår husbil...

Emma, vi kjenner følelsen - tror ikke vi har overnattet i hus mer enn 20 netter siden i mars, resten i vår Flair. Denne vinter blir det nesten bare husbil, 2 uker hjemme og 2 uker hos vår datter - resten av tiden frem til midten av april i bil, en egen livsstil.

F

F.d. 4927

Guest

TeknikEmma;

Förstår er mer än väl! Dock, är det inte så, att en fast punkt i tillvaron - ett hus eller en lägenhet t. ex. gör husbilslivet extra spännande??? MEN, när husbilen är det enda????? Tala gärna om vad som är så mycket bättre med att bo permanent i en husbil. Ekonomin??? Njet! Bostadsytan????? Nix! Upplevelserna??? Nja, mister inte de sitt värde när det går inflation i dem?? Vänner och bekanta?? Jo, säkert träffar du fler av dem! Men de riktiga vännerna???

Boytan???

F

F.d. 8656

Guest

TeknikEmma;

Förstår er mer än väl! Dock, är det inte så, att en fast punkt i tillvaron - ett hus eller en lägenhet t. ex. gör husbilslivet extra spännande??? MEN, när husbilen är det enda????? Tala gärna om vad som är så mycket bättre med att bo permanent i en husbil. Ekonomin??? Njet! Bostadsytan????? Nix! Upplevelserna??? Nja, mister inte de sitt värde när det går inflation i dem?? Vänner och bekanta?? Jo, säkert träffar du fler av dem! Men de riktiga vännerna???

Boytan???

Hej, vem är det jag skriver med? Herrn eller frun i huset?

Hur det är att bo permanent i husbil kan jag ju inte riktigt svara på, eftersom vi trots allt bor i vårat hus också. (Dock inte så mycket :))

Men jag ska försöka svara på varför jag tycker så mycket om att "bo" i husbilen och varför jag i framtiden kan tänka mig husbilen som ett permanent boende.

Under tiden som går, upptäcker man att man inte behöver så mycket saker, inte heller en stor boyta. Man är mer tillsammans med familjen, vilket jag tycker mycket om. Man vistas mycket mer utomhus också, vilket är bra för både kropp och själ.

Vet inte riktigt vad du menar med "de riktiga vännerna". Skulle de försvinna bara för att man bosätter sig i en husbil? Våra har inte försvunnit, de tycker tex att det är kul att vi alltid kan sova kvar när de bjuder över oss, och det tycker vi också.
Sen har vi fått fler goda vänner och bekanta av att just tex gå med i HBK, vilket är jätteroligt. Så orolig för att vännerna skulle försvinna är jag inte, för jag anser att riktiga vänner har man alltid kvar, även om man bor flera tusen mil ifrån varandra eller om man träffas sällan.

Världen har så mycket att erbjuda oss, olika saker för olika personer, och jag ser inget negativt med att uppleva många saker i mitt liv.

Men det finns en sak som jag ser som det härligaste med husbil, och det är FRIHETEN, något som jag värderar högt.
Och tänk vilken tur att man kan göra som man vill. Man kan bo i en husbil, i ett hus eller i en lägenhet, sen kan man ju kombinera dessa hur man vill.

Vad anser du som skrivit detta till mig? Vad väljer du och varför?

Önskar dig/er och alla andra en fin dag! :D

F

F.d. 8656

Guest

Jo, jag kom på en sak till.

Att bo i husbil gör ju också att man blir av med en massa måsten...

Man slipper måla om huset, tapetsera, klippa gräsmattan, rensa ogräs, kratta löv, ja ni kommer nog på fler saker och förstår nog vad jag menar.

Sen finns det säkert de som tycker att det är kul att städa och rensa ogräs, och då får ju de göra det. Som ni säkert förstår tycker inte jag att det är speciellt kul ;), jag vill göra andra saker i mitt liv än att dammsuga.

Livet leker när man mår bra, och det gör jag mest när vi är i husbilen. Knasigt tycker vissa, inte ett dugg konstigt tycker andra. Vart man bor eller hur man bor spelar väl ingen roll? Det är väl vad som finns knopp och hjärta som räknas.

Ha en fortsatt fin dag! Länge leve husbilen, vad man än använder den till...:D

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Tack Emma!

Vi känner precis som du. Från 22 maj till 30 augusti var vi på resande hjul.
Sen några dar i Smålandsstenar innan mässan på Elmia. I oktober
en vecka i Västergötland. Vi har inte saknat huset en enda dag under
hela sommaren. Egentligen ville vi inte åka hem men vi hade lite
åtaganden som gjorde att vi måste. Vi trivs underbart i husbilen.
Hälsningar också till Lasse. Vi sågs på Elmia.

Länkar till vår resa.

http://biphome.spray.se/curtax/tur1.html

http://biphome.spray.se/curtax/tur2.html

F

F.d. 4927

Guest

Hej Emma!

Tack för ett långt och utförligt svar! Jag, som skrev, var herrn i huset. Hade väl inget bättre för mig då jag för tillfället är gräsänkling!
Det där med att skriva är inte alltid så lätt, man får inte riktigt fram vad man menar alltid. Jag menar absolut inte att man mister de gamla vännerna om man bor i husbil, men att man kanske inte träffar dem så ofta, för meningen med att bo i husbil är väl, just som du skriver, friheten. Och friheten gör förmodligen ens liv en aning mer "nomadiskt".
Instämmer naturligtvis i att det är härligt med valfriheten vad gäller boendeform, och även om det inte framkom i mina funderingar, så kan jag mycket väl se fördelarna med boendet, men också nackdelarna. Jag tror mycket beror på det liv man lever nu. Jag tror, som du, att prylarna får mindre betydelse ju äldre man blir. Men undantag finns, t. ex de som är involverade i fordonshobbyn och samlar på gamla fordon: bilar, motorcyklar, moppar etc. För dem är vissa prylar viktiga, vilket försvårar ett husbilsboende.
Ekonomiskt tror jag dock att det är en av de dyrare boendeformerna.
Men en sak är dock säker: I dag skulle jag gärna bott i husbilen, ska nämligen städa, och boytan i huset överträffar med råge husbilens.
:wink::wink::wink:
Ha det bra!
Lasse

F

F.d. 29841

Guest

Tja Emma
Då vet jag att Ni är hemma, så då stannar jag till på en kopp kaffe ,när är åker förbi Bernshammar.

/ Vidhem

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

hej emma jag trivs bra i husbilen skulle tänka mig bo även på vintern men det är bara en dröm för mig ha de håkan ps det kommer en tid för alla
:yes:

Toppen