• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett litet tips...

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
För några veckor sedan drog jag av vajern till motorhuvslåset (vajern hade rostat ihop med höljet) så det fick bli en tur till Biltema och köpa en universal dito.

Men vilket skräp det var (solid tråd som veckade sig och gick av).
Först lossade märlan som höll vajern i handtaget, sen gick handtaget av så jag fick dra med en tång (och detta var under samma dag).

Var påväg att beställa originalgrejer men har besiktning om en dag så det var lite tajt om tid.

Var på Jula i ett annat ärende och hittade en påse med handbromsvajer till cykel.
Köpte en på skoj (50kr) för att testa.

Fungerade lika bra som originalgrejerna då det passade i vanliga handtaget. Dessutom har höljet ett inre hölje i plast så vajern lär inte rosta fast.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
515
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Ja det finns bra vajrar för cykel där inre vajern är plastad. Brukar mest användas som växelvajer då krävande sådan lätt får växlarna att krångla!
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
480
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Ja det är ju lite av en mardröm om plötsligt inte motorhufven går att öppna.
Man kan göra lite åtgärder i förebyggande syfte.
Smörja.
Dels låsmekanismen se till att den löper lätt, med lite olja, vajern, eller som den heter Bowden-kabeln, in till handtaget i bilen, kan som nämnts rosta fast, eller gå av, smörja, kanske kan man få lite olja att tränga in i Bowdenkabeln.
Är bilen gammal och det går trögt, kanske man kan få dit en lina, snöre eller tråd gömd, under huven, i kylaren eller någon praktisk plats, som går att få tag på och dra i låset.
Eller helt enkel köpa hem en originahuvlåskabel, till bilen, och byta den i sommar när det är bättre väder.

Cykeldelar, ja en bra ide, BILTMEMA har väl även motsvarande till MC som är lite fetare.

En gång för länge sen var jag inne på Besiktning med en bil som inte var min, tydligen tyckte besiktningsman att det gick trögt att få upp huven, han tog då en sprayflaska med olja och gav låsmekanismen en skvätt, sen gick de lätt att öppna huven. Snyggt gjort av besiktningsman.
Efter detta har jag själv underhållit huvlåset på mina fordon.


En helt vanlig gammaldags oljekanna med lite av motoroljan är bra till mycket.

Roysan
 

Lubbis

HBK Medlem
Inlägg
361
Kommun
Linköping
HBK-Nr
22882
Medlemskap
2024
När min fru skulle besikta vår Volvo Amazon 64 för länge sedan så bad besiktningsmannen att hon skulle öppna motorhuven. Hon tog då fram skruvmejseln och körde in i grillen på rätt ställe och vips öppnade sig huven. Besiktningen gick sedan bra med godkänt resultat :)
 
Toppen