• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ett litet tips om vattenrening

F

F.d. 50191

Guest
Hej,
Under 12 års tid levde vi året runt i vår segelbåt och under hela denna tid använde vi båtens egen vattentank. För att rena vattnet använde vi Aqua Clean, ett pulver som höll vattnet rent under 6 månaders tid, helt lukt och smakfritt och utan klor.
det har inte varit helt lätt de senaste åren att hitta detta pulver, vi har funnit aqua clean i flytande form men då till ett hutlöst pris om man jämför. Även de tabletter som finns hos flera husbils firmor blir enligt min mening alldeles för dyra. Vi hittade nu Aqua clean i pulverform hos SVB båttillbehör i Bremen, pulver som räcker till 50.000 liter för 69.90 euro. Dom har även pulver för 10.000 liter.
Ni som redan kan och vet allt behöver inte bry er om detta meddelande men det finns kanske någon som undrar hur man till en rimlig kostnad håller vattnet i tanken på husbilen rent och smakligt och för er är kanske detta ett tips som ni kan ha glädje av.
Må väl
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Detta tog jag upp senast i höstas och refererade då mitt gamla inlägg i frågan (http://www.husbilsklubben.se/forums/t65381/).
Denna biverkan av silverjoner i höga doser har inte förekommit sedan man före antibiotikaeran försökte bota syfilis med silver i hög dos. Se i inlägget ovan om vilka doser som anses säkra och hur långt jag själv har kvar till risk för biverkningar.

Och som sagt, själv tar jag numera till Micropur endast då jag är osäker på vattenkvaliteten. Att jag under resor i Asien på 60-talet överlevde det vatten som såldes av vattenförsäljare ur bleckmugg i Indiens storstäder är inget bevis för att sådant vatten är ofarligt. Det är enbart de som överlever som pratar om saken ett halvsekel senare.
Jag vill döpa detta fenomen till "Healthy traveller effect", inget att dra några epidemiologiska slutsatser av!

aake
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Jag hoppas ingen missförstod mitt inlägg att man blir blå i huvudet om man tar kolloidalt silver.
De skrämselfoton som figurerar på människor som påstås lida av Argyria skall man nog inte ta på allvar.
Speciellt inte den gubben med skägg som ofta figurerar som Argyria exempel känns trovärdig.
Hela bilden går i grå-blått, även tapeter och soffan som han sitter på ser ut att lida av Argyria.

Men det märkliga är att EU la ett säljförbud för 3 år sen på joniserat silver för oralt intag.
Kolloidalt silver får numera bara säljas som desinfektionsmedel för vatten.

Man kan fråga sig varför.
Är joniserat silver ofarligt eller är det läkemedels-lobbyister som ligger bakom EU:s beslut, eftersom det gör intrång på vissa patenterade läkemedel ?
Själv tror jag på det sistnämnda.

Visst ser han fejkad ut.
 

Bilagor

  • skägg.jpg
    skägg.jpg
    14,9 KB · Visningar: 989
Senast ändrad:
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Jag har ett RV800-Culligan Vattenfilter monterat på den egna färsvattenslangen (som jag alltid använder vid fyllning hemma och på resor)
tömning av tank när husbilen ej skall användas.
Vi dricker vattnet och " Nemas Problemas "
Hälsningar
HBK 5081
 
F

F.d. 25418

Guest
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Vi har aldrig funderat över vattnet i vattentanken. Vi dricker utan betänkligheter, och vad vi vet har vi aldrig mått dåligt av det. Men vi är noga med att hälla ut och tömma tanken och låta den lufta när vi inte använder bilen. Det har fungerat bra för oss i 23 år

Mvh
larsemil
Om du har klarat dig i 23 år så tror jag att jag sparar dom pengarna det kostar att köpa hokus pokus medel! Iallafall här i Sverige.
 
Inlägg
137
Kommun
Herrljunga
HBK-Nr
6701
Medlemskap
2024
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Samma här tömmer tanken varje gång dricker också vattnet utan problem. Skulle aldrig köpa vatten på flaska då vi har bra vatten överlag i Sverige ( så länge man håller sig här)
Om man ska tänka lite miljövänligt så är det väl inte så bra med alla dessa plastflaskor.
Om man nu tycker medlet är dyrt så är det väl inte så billigt med flaskvatten heller.
 

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
440
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Vi använder alltid vatten från den fasta tanken hela sommaren.
Det vatten vi dricker som vatten, saft, el. d. har vi i en kanna i kylskåpet.
Clearlykanna med en patron för 4-stegs rening klarar 7000 liter vatten
eller ett års användning. Jag kan inte förstår mig på alla kemikalier som man
häller i sitt vatten vilket är helt onödigt. En del förspråkar filter direkt på
kranen och då får man väl dricka sitt ljumma vatten. Vi är helt nöjda med
vårt sätt att använda vattnet.
 
F

F.d. 25418

Guest
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Konstigt att ingen har nämnt än att man kan bli blå i huvudet av att dricka silverjoner.
Om jag inte mindes fel så blev Aake ifrågasatt första gången, kanske 3-4 år sen, när han kom med tipset att använda Micropur i vattnet.
Då hette det, han borde ju veta bättre som läkare, att man kan drabbas av kronisk missfärjning av huden ( Argyria ) om man dricker silverjoner.

Oavsett vilket, farligt eller inte, så är silverjoner otroligt effektivt i många andra sammanhang.

I julas kom barnbarnet hem och hade vinter-kräk-sjukan, 2 år gammal.
Vi var helt förtvivlade, hon spydde och sket på allt vi hade, tvättmaskinen gick för högtryck.
All vår tid gick åt att lura i flickan vätska så hon inte blev uttorkad.
Men till sist insåg vi att något annat måste göras.

Jag kom med förslaget att ge tösabiten lite joniserat silvervatten, ( kolloidalt silver ) som jag hade i badrumsskåpet sen fler år tillbaks.
Dock vågade jag inte nämna förslaget till min dotter, mamman till barnet alltså, hon brukar slå ut taggarna direkt när hon hör något suspekt från mig, som inte faller inom skolmedicinens ramar.

Men min hustru Lotta frågar inte någon, ( gammal distriktsköterska som har varit med om det mesta inom sjukvården) hon tvekade inte en sekund att ge Tyra en matsked kolloidalt silver.

Nu hände något märkligt, som genom ett trollslag så blev flickan frisk, det tog ungefär 10 minuter så var flickan på hugget igen.

[FONT=&quot]Negationer är alltid svåra att bevisa, men faktum var att silvret slog ut magbakterierna omedelbart[/FONT]
Varför lanserar ingen det här medlet som medicin?
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Varför lanserar ingen det här medlet som medicin?

Det har funnits länge och används idag mycket av djurägare både på djuren och människor. Att det inte görs någon reklam för det betyder inte att det inte används. Medlet har en viss Hokus-Pokusstämpel beroende på att det konkurrerar med Läkenedelsverkets preferenser liksom många naturläkemedel gör idag. Dagens läkemedel ska vara tillverkade maskinmässigt i fabrik, kosta mycket pengar och skrivas ut av skolade medicinmän! Basta!

Jappe
 
F

F.d. 18414

Guest
Sv: Ett litet tips om vattenrening

Jag benytter löstand-rensningstabletter tx fran kukident. Ved inte om den märke finns oxa hos er. Det är likgyldig om man tar en bestämt märke eller ej.
Här fanns häromaret( tror jag -i Promobil ) test om virkning av olicka sorts vattentankmedel.
Löstandsrenstabletter var nästan best o billigast.

Problemet för mig var bara, att tabeletter löste sig ej komplett, det blev ett rest. Jag tänkte mig, att jag ville inte ha rester i vattenpumpa.
Därför lägger jag tabletter i en pappersfilter för kaffe. Grova rester blev i filteren, vatten med virkstoffen kan jag hälla i tanken.
Jag haller vatten ungf. 12 timmar i tanken o spolar därefter kraftig.

Fördelar: litet fara om hälsningspavirkningar - i alla fall maste man spola liksom man har löständer i ett vattenglas vid sängen, det är oxa billigt o virker bra. Nakdel är att det virker inte sa snabbt som tx mikropur osv. -

Experter diskuterar om silverioner kanske skadar.

Själv akta jag att inte spara vatten - när det är möjligt tanka jag helst varann dag ( har 120 l färskvattentank )

MvH
Wolfgang
 
Toppen