• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett ledsamt slut !

F

F.d. 7747

Guest
olycka_asele001_1_468_lasarbild.jpg

Två olyckor till på söndagen

SOS rapporterade om ytterligare två olyckor som inträffat på söndags eftermiddagen längs vägarna.
Den ena var en singelolycka utanför Åsele där en husvagn vält. Fem personer befann sig i bilen och de uppgav nacksmärtor och någon hade skrapsår. De är förda till sjukhus för vård. Polisen stängde av vägen i tjugo minuter för att kunna transportera bort husvagnen.
Den andra var en krock mellan två bilar mellan Fredrika och Bjurholm, i höjd med Angsjöns Camping. Tre personer ska ha befunnit sig i de bilarna och de klagade på nacksmärtor .
- Någon var också chockskadad, säger Kenneth Jonsson, vakthavande befäl hos polisen.
De är förda till sjukhus för vård.

:wideeyed:Tänk så lite det behövs för att den där efterlängtade semester trippen blir något helt annat än det man kanske planerat under året .
Dom flesta husbilar har ju en liknande uppbyggnad som en husvagn , inte blir det särskilt mycket kvar om man välter.
Ovanståend artikel har jag saxat ur VK.
Rulla Lugnt !

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Ett ledsamt slut !

Det var en tilsvarende ulykke utenfor Bergen i går, en tømmerbil med lass fikk sleng på hengeren som veltet og tømmerstokkene knuste 2 personbiler.
Kolliderte med tømmerbil i Bergen - Nyheter - Innenriks - Aftenposten.no

Det er krevende å kjøre med henger, spesiellt om den er nesten like tung som trekkbilen. Det hjelper en god del om en har ALKO sin ATC på campingvognen, og bak moderne personbiler er denne teknikken nesten tvingende nødvendig. ABS, ESP og alle de andre 3 bokstavers teknikkene fjerner følelsen av hengerens bevegelse, sammen med kraftig motor så kan det lett gå som for de danske TV-folkene som testet en ny Volvo som trekkvogn foran en Kabe vogn uten ATC. Hengeren kjørte i 45° slagside flere ganger uten at føreren merket noe.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Igår var det en timmerbil som inte hade säkrat lasten ordentligt, så han tappade en stor stock på E6:an, motorvägen utanför Varberg i vänster körfält. Jag hörde varningen i radion för detta när det hade hänt, och naturligtvis dröjde det inte länge innan en bil hade kört på stocken.

/Ludde

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Ibland är man förundrad över att inte fler olyckor inträffar, för några dagar sedan låg jag med husbilen i 85 på skyltad 80 väg och blev omkörd av flera husbilar men även av ett husvagnsekipage & naturligtvis av många personbilar.
Varför stressa när man har semester?

//Tommy

F

F.d. 50195

Guest

Ja Tommy-59 varför stressa? ta det lugnt och kör i 80 nästa gång det står 80 på skylten.:yes:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Flere burde prøve å ligge i fartsgrensen etter GPS på veiene. Har praktisert dette på 70 og 80 veier i Sverige og blitt forbikjørt av mange biler med henger uten brems (maksgrense 70) og vogntog. En får raskt en forståelse for hvor stort problemet med fartsoverskridelser er.

Toppen