• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett grymt tillstånd

F

F.d. 5322

Guest
Tidigt i morse, mötte jag en äldre dam på en gata i byn där jag utgår från i jobbet. Det kändes inte rätt att hon var ute så dags, 04:30.
Hade hon kommit vilse? Vart ringer man så dags på dygnet? Hemtjänsten har jag inget nummer till. Återstår bara polisen.
Ringde upp och under tiden jag stannade och pratade med damen, kontaktade de äldreboendet i byn.

När jag frågade henne om hon kommit vilse, så fick jag svaret; "Ja, det har jag nog". Hon visste inte var hon bodde men trodde sig känna igen det om hon kom dit. Det var i alla fall inte på äldreboendet. Det var hon helt säker på. Hon fick sätta sig i min bil i väntan på hemtjänsten som kom strax efter och hjälpte henne hem.
Vad hade hänt om hon hade hunnit ut ur byn, vilket hon var på väg att göra?

Det är andra gången jag har haft "turen" att upptäcka gamla människor som inte hittar hem. Förra gången var det i skogen, vid några gårdar. Den mannen var nästan helt blind.

Är det inte dags att frångå tänket om "integritetskränkande" och använda sig av den teknik som finns idag, med GPS-spårning?

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm
Sv: Ett grymt tillstånd

Det sa jag redan för 11 år sedan ... gissa vad som hände ... jag är glad att jag överlevde.

Det finns i Malmö och är frivilligt. Jag ska ha GPS spårare på mig när jag blir gammal - har det iofs redan genom HTC'n. Hamnar jag i sängen ska jag övervakas med web-cam.

De fall jag har hört talas om har de gamla dött bara några 100-tals meter från "hemmet". Och då har polis och militär varit ute och letat ett dygn. Nu finns det inga militärer kvar i landet, dom finns i Afganistan, så sätt in GPS'erna - för säkerhets skull.

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Det är bra att människorna brysig...min/våra pappa sticker nästan varje dag och hittar inte hem alltid..har klistrad mitt och systerns telefon nr på hans rullattorn ..det är många som har ringt och frågat om vi vet att han är ute.

F

F.d. 10432

Guest

Prylarna finns och många kommuner ställer upp med dem som gratis hjälpmedel. I Göteborg, som jag varit i kontakt med, krävs en "demensdiagnos" för att få en sådan liten apparat. Man hanterar integriteten genom att enbart polisen har tillgång till positionen.

Jag har också sett ett privat alternativ där man själv kan stå för spårningen men minns inte märke etc. Kan nog sökas via t ex hjälpmedelsaffärer.

A

Amatören

Guest

Om man vill ha en sån är det väl bara att köpa en?

Real-Time Spy Mini GSM GPRS GPS Tracker Tracking Device | eBay

323kr för en gps tracker som man kan söka via mobilnätet är väl rätt överkomligt?

Funkar ju som stöldskydd till husbilen om man vill det istället.

Och nej det här är inte mitt kinesiska företag och jag tjänar inte nåt på att länka till det men någon annan kanske blir glad?

Alternativet är väl en iphone med funktionen "hitta min iPhone" aktiverad.

F

F.d. 924

Guest

Tidigt i morse, mötte jag en äldre dam på en gata i byn där jag utgår från i jobbet. Det kändes inte rätt att hon var ute så dags, 04:30.
Hade hon kommit vilse? Vart ringer man så dags på dygnet? Hemtjänsten har jag inget nummer till. Återstår bara polisen.
Ringde upp och under tiden jag stannade och pratade med damen, kontaktade de äldreboendet i byn.

När jag frågade henne om hon kommit vilse, så fick jag svaret; "Ja, det har jag nog". Hon visste inte var hon bodde men trodde sig känna igen det om hon kom dit. Det var i alla fall inte på äldreboendet. Det var hon helt säker på. Hon fick sätta sig i min bil i väntan på hemtjänsten som kom strax efter och hjälpte henne hem.
Vad hade hänt om hon hade hunnit ut ur byn, vilket hon var på väg att göra?

Det är andra gången jag har haft "turen" att upptäcka gamla människor som inte hittar hem. Förra gången var det i skogen, vid några gårdar. Den mannen var nästan helt blind.

Är det inte dags att frångå tänket om "integritetskränkande" och använda sig av den teknik som finns idag, med GPS-spårning?

Underbart att det finns människor som du:yes:

I mitt jobb som taxichaufför träffar jag dagligen dessa människor som inte har en aning om var de bor, och mardrömmen för oss är att man släpper av någon som inte går in i sitt hem utan ger sig iväg på egen hand.

Jag tycker du är värd tiotusen röda:msn_flower:

skoogis

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026

Vet inte om GPS är det bästa, tycker nog det är bättre med mer personal där dom bor.
TYcker inte att min pappa ska behöva en GPS på sig bara för, att man ska spara på dom äldre.
Jag gör vad jag kan.
Skoogis

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vet inte om GPS är det bästa, tycker nog det är bättre med mer personal där dom bor.
TYcker inte att min pappa ska behöva en GPS på sig bara för, att man ska spara på dom äldre.
Jag gör vad jag kan.
Skoogis

Det skall ju bara användas i yttersta nödfall. Dementa försvinner ofta när dom blir ensamma, på natten t ex. Om dom då har gått iväg så går det snabbt att hitta dem. Det är väldigt få polisuppbåd som hittar gamlingar.

framsidan

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
3691
Medlemskap
2023

Jag gör vad jag kan.
Skoogis

Precis, dom betalar för vård och omsorg och det är inte Webkamera eller GPS.

Jag hat en 96 årig svärmor på hemmet.......

F

F.d. 5322

Guest

Som av en händelse fanns det en artikel om detta i Smålandsposten idag. Inte om just den ovan beskrivna händelsen, utan om GPS och dementa.
Älmhults kommun använder tydligen detta. Fem personer har denna, som jag ser det, säkerhet.
Sändaren sitter som ett armbandsur runt armen. Den är passiv och kan endast aktiveras av polisen.

F

F.d. 53078

Guest

Jag "hittade" en Norsk 90 årig man här, som jag letade efter anhöriga till i 14 långa timmar. Det blev många samtal till ambasad myndigheter innan vi hittade hans son. Vill inte tänka på vad som kunde ha hänt.

M

Matts Torebring

Guest

Vi parkerade husbilen sent en kväll för 11 år sedan på parkeringen till slalombacken i Kiruna i regn och dimma. När det ljusnade tog jag vår hund och gick upp till toppen på backen. Där stötte jag ihop med en äldre kvinna som strövade omkring däruppe.

"Kan du visa mig vägen till Finland", sa kvinnan. Jag tog hand om henne, ledde ned henne till husbilen och bjöd henne på kaffe och smörgås. Under tiden ringde jag polisen. De hade sökt efter henne hela natten och blev glada över samtalet. Mvh Matts Torebring

Toppen