• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett försök att gynna svenska butiker.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Ett försök att gynna svenska butiker.

Vi läser i dagarna hur landsbygden utarmas, de mindre lokala affärerna klarar inte konkurrensen med de större tätorternas stora köpcentra och måste stänga.
En katastrof för en mindre ort där affären kanske inte bara är affär utan även post, apotek, macken och utlämningställe för Sysemet. Där börjar den negativa spiralen och vem vill till slut bo där?

Är det inte så att Sverige också är lite av "glesbygden" i EU-sammanhang? Geografiskt i norra utkanten, litet land med liten befolkning som talar ett konstigt språk?

Klart att det finns större möjligheter för ett tyskt företag att konkurrera med priset när man har en egen hemmamarknad på över 80 miljoner invånare och jag tror det är omkring 120 miljoner människor i Europa som har tyska som sitt modersmål.

Visst är det förståligt om en konsument köper utomlands om priset skiljer över 100%. Så stora skillnader kan man inte heller bortförklara med mindre volymer, högre skatt eller högre personalkostnader.

Vad gäller momsen så är den 6% högre i Sverige än i Tyskland, personalkostnaderna tror jag faktiskt inte att det är så stor skillnad, om någon överhuvudtaget. Däremot så tror jag att svenska företag brottas med en massa bestämmelser för t.ex. byggnation och arbetsmiljö som är kostsammare än vad konkurrenterna utomlands har. Men inga fördyrande faktorer som motiverar att saker skall kosta det dubbla i Sverige.

Klart att handeln måste ta ut sina marginaler och jag tror faktiskt inte att de är orimliga eftersom konkurrensen finns och lätt att jämföra. Däremot när det gäller specifikt vårt intresse för det rörliga friluftslivet så tror jag att grossistledet är väldigt dåligt konkurrensutsatt. Kamafritid, sätter nog själva vad priserna på dessa produkter skall kosta i Sverige.

Tyvärr fungerar inte marknadskrafterna inom just det som gäller vårt fritidsintresse och jag tror det beror till stor del på bristen på konkurrens.

Det finns andra sektorer inom den svenska marknaden som visar att man visst klarar jämförelsen med andra länder inom EU. Elektronik, kanske är ett dåligt exempel, eftersom alla verkar förlora pengar och säljer för billigt. Kläder är ett annat exempel där priserna i Sverige håller sig konkurrensmässigt i jämförelser.

Maten har blivit billigare och det kan vi nog tacka EU för som gjorde det möjligt för att ge konkurrens till ICA, Coop och Dagab, som tidigare helt kontrollerade vårt behov av mat.

Tack och lov finns det fortsatt länder som är dyrare än Sverige. Gränshandeln och Ullared är inte helt oviktig för svensk ekonomi, kanske t.o.m. balanserar upp på nationell nivå, det vi köper via internet från andra EU-länder.

Knepigt det här och det heter ju, "man saknar inte kon förrän båset är tomt!"

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jaha, den stora frågan, skall man ha dåligt samvete eller inte för att man vill handla så billigt som möjligt :oops:.

Svårt kanske. Som jag skrev tidigare så kan jag tänka mig att betala 20% till 30% mer för att kunna handla hemma och gynna den lokala butiken, men inte 200%, och det tror jag faktiskt det finns rätt många som håller med om.

En sak som håller upp de svenska priserna i vissa fall, och som absolut inte är roligt att sponsra är nog i alla fall mellanhänderna.

För att vara lite försiktig........Det finns en rätt ny liten parabol på marknaden, som i Sverige kostar runt 13.895:-.
Många här på forumet köper den på internet för lite över 7.000:-

Rätta mig om jag har fel, men om jag har fattat rätt, så är det först en firma som handlar med elektronik som tar hem den till Sverige från utlandet, (kanske inte ens från tillverkaren), sedan levererar de till en av sveriges största tillbehörsfirmor för campingtillbehör, som i sin tur levererar till husvagns-/husbils-firmorna, som sedan säljer antennen till oss.
Alltså tre mellanhänder som säkert vill ha med lite av kakan innan vi till slut skall betala kalaset som nr. fyra i det svenska ledet

Men som sagt, jag kan vara felinformerad. JANKRO.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Varför skall man ha dåligt samvete för att man vill handla där det är billigast???
När det gäller bildelar så har vi ett par tre stora företag som nog inte är intresserad av att sälja billigt typ Mekonomen Meca m.fl och dessa företag slukar upp de mindre företagen som dessutom ansträngde sig att saluföra billiga bra delar och dessutom kunskap om delens funktion mm. Fråga på en "modern" bildelsfirma om lite råd o tips, står det inget i deras dator så får du ingen hjälp.

Nääää handla utomlands om det är billigare vilket det nästan alltid är.

Har en Triumph motorcykel där en enkel plastflottör kostade hos en aukt. handlare runt fem hundra kronor och leveranstid ca tre veckor. Köpte en på Ebay i orginalförpackning för 170 kr hemma i brevlådan, på fem dagar, har många flera exempel.
//Bror

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Noe som er med å drive opp prisene i Norge og Sverige er våre ekstremt bra forbrukerrettigheter. Tror ikke noen andre land har lovfestet 5 års reklamasjonsrett ved salg til forbruker. Og retten består selv om detaljhandleren går under - en må da gå løs på mellomhandlarne. Har en forståelse for at det kalkuleres inn noe forsikringspremie i prisene, og er det saker som har høy sannsynlighet for å dø innenfor reklamasjonstiden så er det klart at en må regne med å levere ut nye enheter uten kostnad.

Denne reklamasjonsretten gjelder ikke for kjøp fra andre land, og heller ikke for handel mellom bedrifter.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Man hittar tyvärr inte allt på nätet och blir då tvungen att handla i Sverige. Har förgäves sökt efter nya stötdämpare till min MB 814D på nätet men utan resultat trots att MB är stort i Tyskland. Synd ....

Har nu äntligen hittat dessa på EBAY men nästa problem är då det finns många så då vill dom ha original reservdelsnr på dom.
Hur får man tag på det ?

Senast ändrad:
F

Flow

Guest

Börjar få dåligt samvete.
Skall köpa en vattenpump att ha med som reserv i bilen. Svensk leverantör Kr. 1.700:-, köp från Tyskland Kr.680:-.
Ingen tvekan var pumpen kommer att inhandlas.

(En måg jobbade på en större reservdelskedja som gav mig möjligheter att få upp till 50% rabatt på vissa delar. Men ändå så fanns det möjlighet att få prylar billigare på nätet.

decker: jag är också i behov av reserv vattenpump, var handlar du?

D

Deleted member 11118

Guest

Ullared sålde en lördag i oktober 2013 (jag var där) för 31 miljoner. Ett exempel på att priset spelar in där vi köper våra saker, vad det nu än må vara. I de flesta fall bestämmer plånboken var vi handlar, vi är inte mer än människor.

J

Jarn

Guest

Noe som er med å drive opp prisene i Norge og Sverige er våre ekstremt bra forbrukerrettigheter. Tror ikke noen andre land har lovfestet 5 års reklamasjonsrett ved salg til forbruker. Og retten består selv om detaljhandleren går under - en må da gå løs på mellomhandlarne. Har en forståelse for at det kalkuleres inn noe forsikringspremie i prisene, og er det saker som har høy sannsynlighet for å dø innenfor reklamasjonstiden så er det klart at en må regne med å levere ut nye enheter uten kostnad.

Denne reklamasjonsretten gjelder ikke for kjøp fra andre land, og heller ikke for handel mellom bedrifter.

Jag tror inte att Sverige har 5 års reklamationsrätt. Max 3 om jag kommer ihåg rätt.

Som EU medborgare har man också ganska bra skydd om man tittar här:
ECC-Net: konsumentråd inför dina shoppingresor: reklamationsrätt m.m.

Toppen