• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett försök att gynna svenska butiker.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, utan att gå in på detaljer så skulle jag handla, -en vattenpump- av bra fabrikat till en bil, -några simmerringar- och -ett ersättningsbatteri- till en äldre laptopp.

Jag gjorde ett ärligt försök hos svenska handlare för att slippa UPS utkörningen som kan strula lite vid lev. även om man håller koll på leveransdatum, och om man inte är hemma.

Nära 3800:- skulle det bli för allt i Sverige, med den dyrare SKF pumpen. Ca. 2800:- om man köpte pumpen av ospec. märke.

Det fick bli EU. och internet som vanligt "tyvärr".

Hem till dörren (utan strul) UPS, efter fyra dagar, ca. 1600:- och då tog jag den dyra SKF pumpen även där. Om jag hade tagit en ospecad pump där, så hade jag kommit under 1000:- för allt.

Varför är det på detta viset för. :confused: :).

M.v.h. JANKRO.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Ett försök att gynna svenska butiker.

Jag tror det beror på att svenska marknaden har känt sig trygg i att ha mer eller mindre monopol på alla varor & priser för dessa. När Sverige sedan gick med i EU så hängde marknaden inte med & insåg att europa var fullt av konkurrenter som sålde identiska varor till lägre priser. Svensk handel förlitar sig på att väldigt många inte är insatta i att köpa utifrån eller att hellre väljer det enkla sättet att lämna in bilen & be dom fixa till den.
Jag har själv köpt framhjulslager(SKF) till Ford Mondeo till halva priset inkl. frakt från Belgien. Till HB.n köpte jag ett kpl. kamremskit + vattenpump (samma fabrikat som sitter där idag) för 1680:- inkl. frakt från Frankrike. Det ramlar snart iväg & blir 1000-lappars skillnad mellan svenska & europeiska priser. Att idag handla via internet är enkelt & säkert beroende på utav vem man handlar. Denna handel ökar ständigt & till slut begriper väl även svenska handlare att dom måste anpassa priserna för att få vara med & leka med dom stora pojkarna.

Bennie

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, ja det handlar nog om (även om det säkert kan vara svårt) att komma över tröskeln och komma fram till, mindre pålägg per enhet men sälja flera, i stället för som nu, stort pålägg per enhet men mindre försäljning.

En del av problemet verkar ibland vara, att en del firmor i Sverige snor bara åt sig en förmedlingsvinst på delar.
De säljer något för ex. 2700:-. När du har beställt och betalt till dem kan t.o.m. paketet komma direkt hem till din adress från en internetbutik ute i europa, men räkningen på kanske 1000:- går till förmedlingsbutiken som med några minuter vid datorn har fått en skaplig vinst utan att ens behöva ta i delarna.

Man kan då fundera på var den svenska tryggheten ligger i det köpet... Det är klart om något strular kan man maila (det är sällan det finns ett tel. nr. som kan användas för kontakt om man är upprörd) till den svenska mellanhanden, som om han är något seriös förhoppningsvis ordnar upp problemet.

Men om man beställt rätt del vid eget utlandssköp så är det sällan själva köpet och leveransen strular. Paketet kan fastna någon dag eller två på något UPS-lager ibland, men det är ju inte säljarens fel.

M.v.h. JANKRO.

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Handlar det mesta - nytt o beg företrädesvis i Tyskland.
Har ju sökt komplett servostyrning till mitt stölleprov, finns ett kit som bara innehåller själva styrservon och rostiga rör/slangar hos Solstad i Västervik för hiskeliga 12000 kr. Fann ett mera komplett kit i Tyskland och Ebay och kostar hemma vid dörren 3800 kr. Varför betala mera för samma prylar här i Sverige, även om man vill värna om den lokala handlaren men var o en är ju sin egen plånboks beskyddare.

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Handlar det mesta - nytt o beg företrädesvis i Tyskland.
Har ju sökt komplett servostyrning till mitt stölleprov, finns ett kit som bara innehåller själva styrservon och rostiga rör/slangar hos Solstad i Västervik för hiskeliga 12000 kr. Fann ett mera komplett kit i Tyskland och Ebay och kostar hemma vid dörren 3800 kr. Varför betala mera för samma prylar här i Sverige, även om man vill värna om den lokala handlaren men var o en är ju sin egen plånboks beskyddare.

Jag köpte en värmeventil/kran av Solstad för 600:-, den var sämre än den jag ville byta ut, skiten läckte som ett såll. Jag fick då tipset från detta forum om Axel Augustin. Sagt & gjort beställde & fick hem det på 3 dagar för 250:-. Sprillans nytt & under halva priset.

F

F.d. 29925

Guest

Det gäller nog att i första hand gynna den egna ekonomin.
Sökte t.ex. en kylare till en Peugeot 306 (1998) för några månader sedan.
Begagnat från lokala skrothandlaren c:a 400:-. Ny från tysk leverantör knappt €30:-. Då tillkommer visserligen frakt på E10:- men då det blev inköp av en del andra delar t.ex. kamrem till en Peugot 307 (2007) så är priserna helt överkomliga. (Kan visserligen vara rätt svårt att få leveranser från vissa näthandlare till Sverige)

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025

Hej
En stor bidragande orsak till de höga Svenska priserna är våra skatter. En enskild näringsidkare skall på fötjänsten betala in runt 70% i skatter och sociala avgifter (dessa avgifter är högre än själva skatten).
För den med anställda skall dessa avgifter betalas ovanpå lönen.

Detta medför att påslagen måste göras onaturligt höga för att det skall bli något över i slutändan.
Det medför naturligtvis också att våra inhemska handlare har betydligt sämre konkurrenskraft, vilket kan bli förödande när allt fler lär sig att handla via internet.

jasno

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
5229
Medlemskap
2025

En annan faktor är även den svenska snigelposten. Jag får grejor snabbare och med biliggare frakt från EU. Snabbast verkar var England. Jag har där beställt sent lördag och hämtat på posten måndag. Posten gör dessutom inte det man betalar för. Köper frakt med leverans till dörr från Österike och Tyskland. Var annan gång kommer det hem var annan gång kommer en lapp om att jag skall åka och hämta. Dessutom har det ofta legat en lapp där det står att de har sökt mig. Tyvärr för dom så har jag varit hemma. Efter att skällt på dom rejält många gånger så har det inte hänt igen. Men de försöker. Jag använder inte Posten om det finns andra metoder då jag själv skall sända något.

Vad gäller priser så måste man tänka på att när en svensk affär köper 10 st så köper troligen en tysk internetleverantör 10000 st. Det ger en annan prisbild även det.

EssoJ

HBK Medlem
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2025

SVT:s nyhetsprogram har just nu en undersökning om Lanthandlarnas vara eller icke vara. Det verkar vara samma problem där. Små volymer ger alltför höga priser jämfört med stormarknader. Snart får vi väl handla allt vi ebay, även smör och bröd. (Om man inte har en egen ko och en bit mark :rolleyes: )

EssoJ

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Tyvärr för småhandlarna så är det min egen plånboken som bestämmer. "It's your money".

Köpte själv en ny utombordsmotor i Tyskland för 26.000:-. Hämtade den i Köln på vägen hem från Moseldalen. (Gick att trycka in bland vinflaskorna). Billigaste pris här hemma 37.000:-. Visserligen två år extra garanti i Sverige utöver de generella på tre år. Men dyr försäkring och mycket fabrikationsfel kan inte uppstå efter tre år! Efter huvudregeln: var ditt eget försäkringsbolag förutom på bostad och bil.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Det verkar vara samma problem där. Små volymer ger alltför höga priser jämfört med stormarknader.

EssoJ
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, kan hända samma självlåsning sker även där. Folk köper i lanthandeln bara det de glömt på stormarknaden p. g. a. priset.

Om man vänder på...
"Små volymer ger alltför höga priser........."

Och säger...
"Höga priser ger allt för små volymer........."

Men hur komma i ordning med självlåsningen. En lanthandel skulle förmodlingen inte överleva den tiden det skulle ta att försöka lägga om till större volym men mindre vinst per enhet. Ytterligare ett problem för lanthandeln är väl att det måste ju även finnas kundunderlag till ökad försäljning vid lägre pris.

Dessutom, om det handlar om inköpsprisförhandling på 100 enheter till lanthandeln kontra 5.000 till stormarknaden så är de nog tyvärr ändå chanslösa.

Men EssoJ's profetia :). Handla mat på ebay från Tyskland, och få det lev. hem till dörren på tre dagar av UPS, får vi hoppas att vi slipper........:p: Men, men, vem vet.

M.v.h. JANKRO.

rollet

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
10860
Medlemskap
2024

Hej
En stor bidragande orsak till de höga Svenska priserna är våra skatter. En enskild näringsidkare skall på fötjänsten betala in runt 70% i skatter och sociala avgifter (dessa avgifter är högre än själva skatten).
För den med anställda skall dessa avgifter betalas ovanpå lönen.

Detta medför att påslagen måste göras onaturligt höga för att det skall bli något över i slutändan.
Det medför naturligtvis också att våra inhemska handlare har betydligt sämre konkurrenskraft, vilket kan bli förödande när allt fler lär sig att handla via internet.

Tror knappast att det bara är i det här landet som det finns sociala avgifter och skatter. Tror inte det är där den stora skillnaden är, men påslagen hos en del handlare är orimligt höga. Beställde ett bromsok från ett tyskt företag som inte är speciellt stort, pris hos Mekonomen 1980:- för ett bytes, från tyskland ett fabriksnytt 730:- inkl. frakt beställde igår måndag fick besked om leverans fredag.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag har haft en fundering en tid nu. Jag vill påpeka att det är bara min fundering och inget jag har läst, så det kan vara helt fel.

Jag har en känsla av att priserna på bildelar hos de stora eftermarknadshandlarna här i Sverige har gått uppåt rätt snabbt sista åren. (På delar jag har koll på.)

Kan det vara så att minskad försäljning och minskad vinst, (för att fler och fler handlar billigare på internet), bemöts med högre priser för att hämta tillbaka vinstmarginalen igen.
Kanske lägre priser för att ta tillbaka marknaden i så fall vore bättre. Men säkert en väldigt svår ekvation för de som räknar och försöker att få det att gå ihop.

Jag kunde nog tänka mig att betala kanske 20% eller 30% mer för att kunna hämta delar i en butik hemmavid i stället för internet, och gynna svensk handel, men uppåt 200% mer för att vara solidarisk orkar varken jag eller min plånbok med.

Men som sagt. Jag kan ha fel.....;) JANKRO.

F

F.d. 52920

Guest

Det är lätt att missa skogen för alla träden.
Inte bara en ingrediens i denna kaka , hur långt vill vi gå i våra
utlandsköp?
De flesta ser blint till sin egen plånbok , en självklarhet kan man tycka.
Man bryr sig även om sina barns plånböcker?
Här börjar det brännas , om inte våra barn får jobb p.g.a att vi vill handla
allt utomlands , hur skall då våra barn kunna ha ett jobb?
Alla här vill säkert ha en fet lön?
Hur lyckas man med att kunna betala anställda en bra lön om man inte tjänar några pengar på det man säljer , eller att folk hellre handlar från Tyskland?
Om vi ska fortsätta att handla utomlands ,så måste vi också vara beredda på att våra löner kommer att sjunka, detta p.g.a att arbetslösheten ökar och konkurrensen efter jobb blir högre.
Personligen försöker jag i det längsta att gynna Svensk handel , då jag inser det ohållbara i balansen.
Ursäkta om jag hällde smolk i glädjebägaren :spinny:

Tommy & Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Malung-Sälen
HBK-Nr
12985
Medlemskap
2025

Jag är också lite tveksam till hur man skall resonera. Jag fick pris på dubbade Nokian vinterdäck till husbilen ca14.000:- köpte på nätet för 7.150:- inkl frakt hem till dörr.
montaget på ren fälg hos däckhandlare kostade 4x150:- När jag beställde var det solklart men nu bakefter så kan man ju fråga sig, vad skall däckhandlarna leva av. Inte kan dom serva oss som handlar däck på nätet. När dom inte finns längra så knäller vi. Jag är mycket kluven och handlar en hel del på nätet, men vad gör man ??
//Tommy :wideeyed:

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Jag tror fortfarande att man är sig själv närmast, det är i alla fall jag. Om det skulle bli pengar över efter ett internetköp så sparar man eller använder dom på hemmaplan. Många bil-, båt- & fritidsfordonshandlare har stora anläggningar med flashiga fasader & utställningshallar vilket kostar stora pengar att uppföra. Det är en väldig ryggsäck att bära, inte för dom själva utanför oss konsumenter som förväntas finansiera detta genom högre priser.

Jag tycker att det är dags att dom anpassar sin kostym & sina priser till omvärlden. Det skulle både dom & vi konsumenter tjäna på.

Bennie

F

F.d. 29925

Guest

Börjar få dåligt samvete.
Skall köpa en vattenpump att ha med som reserv i bilen. Svensk leverantör Kr. 1.700:-, köp från Tyskland Kr.680:-.
Ingen tvekan var pumpen kommer att inhandlas.

(En måg jobbade på en större reservdelskedja som gav mig möjligheter att få upp till 50% rabatt på vissa delar. Men ändå så fanns det möjlighet att få prylar billigare på nätet.

F

F.d. 52920

Guest

Jag tror fortfarande att man är sig själv närmast, det är i alla fall jag. Om det skulle bli pengar över efter ett internetköp så sparar man eller använder dom på hemmaplan. Många bil-, båt- & fritidsfordonshandlare har stora anläggningar med flashiga fasader & utställningshallar vilket kostar stora pengar att uppföra. Det är en väldig ryggsäck att bära, inte för dom själva utanför oss konsumenter som förväntas finansiera detta genom högre priser.

Jag tycker att det är dags att dom anpassar sin kostym & sina priser till omvärlden. Det skulle både dom & vi konsumenter tjäna på.

Bennie

Det kan jag hålla med om till viss del , men syns du inte ,så finns du inte.
Och jädrans vad sur du skulle bli om du inte fick se bilar e.t.c live ,innan du beställer på nätet?
Jag vill helst ,se ,klämma och känna på produkten jag är intresserad av.
Dessutom kan tilläggas att den tyngsta ryggsäcken att bära är personalkostnader.
5 anställda med 25.000kr (troligen låg lön för en säljare med provision) i månaden + sociala avgifter , Fora, personalutrymmen,arbetskläder och diverse förmåner som är självklara för oss i Sverige.
Räkna ut vad det blir per år och tala om för oss som undrar vad det blir för påslag på en vara som köps in av företaget för 100.000kr och säljs i 100exemplar.
Jag får det till 3milj i personalkostnader inkl. allt.
Jag får det till 30.000kr i påslag och detta endast för faktiska personalkostnader , vad får du det till?
Det är väldigt lätt att se allt från sin horisont :wideeyed:

BeRoka

FD HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022

Vi har oss skälv att skylla på att sverige utarmas av småhandlare, så man skall inte klaga det är viskälva som baddat och som man bäddar får man ligga, tänk när det gått så långt att där inte fins något kvar i sverige allt skall beställas från tyskland, vem vill ha den utveclingen, där är en orsak till den höga arbetslösheten vill vi ha det.

mvh Bertil

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det du säger är säkert rätt men internethandeln ökar hela tiden & det kan vi inte blunda för. Uppenbarligen är det inte alla som ser på detta som du gör. Problemet ligger hos handlare & regering. Att det skulle bli så här var väl väntat då vi gick med i EU. Allt kommer väl till en gräns när internethandeln blivit så betydande att inhemsk handel med automatik anpassar sin kostym eller försvinner.

Bennie

Toppen