• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ett bra forum kan bli bättre

Status
Stängd för vidare inlägg.

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025
HBK:s forum har varit till fantastisk hjälp och glädje under den korta tid som vi varit medlemmar.
Den samlade kunskap om allt som berör husbilar, såväl tekniskt som handhavandemässigt, är enastående.
Vi fick hjälp och råd i samband med husbilsköpet. Sedan fick vi konkreta råd med i samband med införskaffande av extrautrustning. Ett särskilt tack till Knut som är något av ett orakel.
Sedan kan jag rekommendera sökfunktionen, som är en källa till mycken kunskap och vetande.

Men! Ingenting är fullkomligt.

En gyllene regel i sådana här forum är: Håll forumtråden "ren"
Det betyder att man ska undvika att komma med helt irrelevanta inlägg som inte har med forumtråden att göra.

Om någon exempelvis startar en tråd som handlar om hur länge man bör kunna stanna på en fricamping, vid en vacker sjö i Dalarna, och i samma inlägg råkar nämna att han kommer från Skåne, får inte tråden urarta till att diskutera om huruvida skåningar är ett särskilt drygt släkte, eller ej.

Ett färskt exempel: En medlem hade plockat upp ett trevligt liftande pensionärspar från Tyskland, och uppmanade oss andra att om möjligt, göra detsamma.
Tyvärr råkade trådskaparen i en bisats nämna att mannen var elöverkänslig.
Då urartade tråden till att istället bli en debatt om huruvida elöverkänslighet är en verklig åkomma, eller om det är en form av inbillningssjuka, hos mentalt svagare individer.

Vill man föra en debatt om elöverkänslighet, då skapar man en tråd om detta, där man kan debattera med övriga intresserade.

Inte minst sökfunktionen mår bra av att inläggen i forumtrådarna anknyter ämnet.

Conny H

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Ett bra forum kan bli bättre

Vill man omvandla HBK från ett i allra högsta grad levande forum med mängder av intressanta inlägg till ett dött uppslagsverk, ja då är jag med!

Möjligen kunde sökfunktionen utvecklas men det blir nog svårt!

Jappe

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Jappe. Jag tror bestämt att du har missuppfattat mig en aning.
Jag är fullt medveten om att detta forum inte enbart tar upp frågor rörande husbilar och husbilsliv.

Tvärtom, här finns utrymme att ventilera frågor om ditten och datten om allt mellan himmel och jord. Detta framgår med tydlighet av forumreglerna. Så ska det vara.

Även jag, har uppskattat, och ibland skrattat gott, åt dina och andras tankar om olika företeelser som inte handlar om husbilar, utan om livet.

Jag vill inte heller ha ett "dött" uppslagsverk.

Mitt inlägg handlar enbart om att försöka hålla forumtrådarna något så när rena, inte minst för sökfunktionens skull.

Vad är felet med att skapa en ny tråd istället för att förvanska en befintlig?

Angående möjligheten att stänga tråden. Med tanke på den ofattbara aktivitet som ibland råder, hinner en tråd förvanskas ordentligt innan trådskaparen har återkommit till sin tråd.

Conny H

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I princip håller jag med om att sökfunktionen skulle bli mycket bättre om forumskribenterna höll sig till trådens ämne, visst. Men det är nog en omöjlighet med så många medlemmar och så många olika människotyper.

För några år sedan resonerade jag precis som du men jag har gett upp den tanken. Webbarna höll rätt bra ordning i början och flyttade inlägg till nya trådar ibland m.m. men de tycks också ha gett upp, tror jag. Det blir för mycket jobb.

Det blir nog att svälja förtreten och acceptera forumet som det är med både brister och förtjänster. Jag tycker de positiva delarna leder stort!

Jappe

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Web-gruppens moderatører flytter fortsatt endel innlegg over i nye tråder, men svært ofte fører dette til sure kommentarer fra medlemmer. Det er ikke ofte en får takk for oppryddinger!

ViJa

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
15908
Medlemskap
2025

Är relativt ny i klubben men har som Conny reagerat på samma sätt.
Givetvis är det bra med ett levande forum och tycker det är långt ifrån ett dött uppslagsverk men tänk följande scenario och jämför forumet med t.ex ett affärscenter:

Jag vill köpa skor och går in i vad jag tror är en skoaffär för det står det på skylten men de enda skor som finns där är innehavarens som står innanför dörren,
här är i stället ett café och besökarna är en representativ mångfald så diskussionerna rör huruvida det är bra att det finns glutenfritt, 5:2-dieter, LCHF och så vidare.
Eftersom skylten inte visar innehållet kunde det lika gärna sålts möbler och för mig hade det då förmodligen tagit rätt lång tid innan jag hittar ett par skor som passar:twitcy:

Jag har fortfarande utbyte av forumet och gläds av all kunskap (och subjektiva synpunkter) men blir lite trött över viss mästrande ton som ibland poppar fram.

Ha det gött
Jan-Åke

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om man läser "under markisen" då får man nog räkna med att få ta del av lite av varje. Orkar man inte med det så går det ju bra att söka på något mer preciserat ämne.
Jag uppskattar personligen dessa ofta spretiga trådar, men försöker själv vara nogrann med formuleringarna när jag startar ett nytt ämne, just för att underlätta sökfunktionen.

aake

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Det är precis det jag menar Aake.
Det spelar ju ingen roll hur noggrann du har varit när du formulerar ämnestråden om dom första som svarar förvandlar den till en diskussion om något helt annat.

Vi antar att du startar en tråd där du efterfrågar erfarenheter av dubbfria däck till fyrhjulsdrivna fordon. I tråden råkar du nämna att du är bosatt i Östersund.

Den första som svarar har inget att tillföra när det gäller dubbfria däck.
Däremot anser han att den politiska ledningen i nämnda stad är en samling klantskallar som inte kan fixa ordentliga avloppsledningar. En meningsmotståndare svarar, sedan är karusellen igång.

Ska man då inte kunna ha synpunkter på kommunledningen i Östersund?
Jovisst, men inte i din tråd.

För övrigt vill jag tacka dig för åtskilliga kunniga inlägg om husbilar i almänhet och vinteranpassade sådana, i synnerhet.

Conny H

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

OK Conny, det ligger mycket i vad du säger, men eftersom du använde tråden om de liftande pensionärerna (där jag uttalat mig) som exempel så tog jag åt mig. Men notera att just denna tråd har haft mer än 3.500 besök, vilket jag har svårt att tro att den skulle ha fått på denna korta tid om den hållit sig till ämnet.

aake

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Strikta ämnestrådar med rubriker som "GPS", "wifi", "TV utomlands", växellådor" m.m skulle väl gå att introducera här men hur ska man hålla trådämnesutvidgarna i schack där? Böter? :D

Jag tycker också att sökandet kan vara besvärligt ibland och jag har funderat en del i ämnet men inte hittat en lösning på problemet. En "Gösser" till den som lyckas! :D

Jappe

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Webadm flyttar redan många inlägg så att de hamnar under rätt tråd/ämne men kan omöjligt följa alla trådar.

Anser man att ett inlägg bryter av från ämnet i tråden så rapportera då inlägget, med knappen uppe till höger i varje inlägg, så kan webadm skapa en ny tråd för inlägget.

Webadm behöver er hjälp för att hålla ordning i trådarna. :)

F

F.d. 53198

Guest

Det spelar ju ingen roll hur noggrann du har varit när du formulerar ämnestråden om dom första som svarar förvandlar den till en diskussion om något helt annat.

Vi antar att du startar en tråd där du efterfrågar erfarenheter av dubbfria däck till fyrhjulsdrivna fordon.
För sökfunktionen spelar ämnesrubriken ingen roll, prova att söka på dubbfria och fyrhjulsdrivna så dyker alla inlägg med båda dessa ord upp. Även denna tråd, trots att den rubricerats Ett bra forum kan bli bättre

Jag ser inläggen som ett dynamiskt samtal mellan människor, inte en modererad paneldebatt.

/ Erik

Conny o Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Bollnäs
HBK-Nr
14215
Medlemskap
2025

Då ber jag att få avsluta med att tacka för lämnade synpunkter på mitt inlägg.
Kanske blir det en skärpning, kanske inte.

Hur som helst får jag, som Jappe, konstatera att dom positiva sidorna med forumet leder stort.

Conny H

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025

Ånej, tråden är inte slut ännu, här finns mer att tillföra.

Jag känner mig också träffad tillsammans med aake ang ” liftande pensionärer ” eftersom jag hakade på.
Men vad gör det, personligen tyckte jag tråden utvecklades till något väldigt intressant, vilket också visades sig på besöksfrekvensen, 3600 besök på två dagar.
- Varför reta sig på detta ?

Att trådar ” flippar ut ” kan vara ganska underhållande, jag tycker det är speciellt kul när Jappe överreagerar och Jappe i sin tur tycker det är himla roligt när undertecknad blir kallad ” hjärtlös ” för sina ” ibland ” ogenomtänkta inlägg.

Det är kanske just därför som Hbk:s sidor skapar ett sådant underhållnings-värde för så många.

Själv lärde jag mig mycket av tråden ” liftande pensionärer ” och hur sjukvården ser på diffusa sjukdomar.

Lärdomen blev.
Nästa gång jag blir sjuk skall jag nog uppsöka en veterinär istället.

//T

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Här finns oändliga möjligheter i detta fina forum. Under markisen får man nog tåla det mesta men i facktrådarna tycker jag också att det bör vara lojalitet till trådskaparen.

En möjlighet, om än tråkig sådan, är att stänga en tråd. Det gör trådskaparen.

En annan möjlighet är att dela en tråd - ursprungsämnet för sig och urspårningen för sig. Det gör webbarna i mån av tid.

En tredje möjlighet är att inte läsa allt.

En fjärde möjlighet är att Ignorera alla inlägg från den man stör sig på. Personen på bilden har inget med denna texten att göra:

Ignorera.JPG

En femte möjlighet är att bemöta inlägg utan att det blir personliga påhopp, vilket i sig är jättesvårt. Men man kan lära - och bli bättre.

Självklart är det önskvärt att alla skriver en beskrivande rubrik men vi har inte exakt samma bakgrund här i livet. Där får vi nog gilla läget. Det är ju ganska enkelt att trycka på back-knappen. Jag hoppar in i alla trådar men hoppar ut direkt i ungefär 80% av trådarna.

Till slut har jag ställt in presentationen så att det senaste inlägget kommer först men det är som allting annat - en smaksak.

ignorea2.JPG

D

Deleted member 11118

Guest

En tråd spårar alltid ut, tror vi får leva med detta fenomen. Vi tolkar alla saker och ting olika och utifrån detta så skriver vi vad vi tror är det rätta. Men med så många olika människor av olika slag vore det en bedrift att hålla trådarna rena (vilket självklart vore bra)

Om vi tänker efter när vi sitter där och pratar några stycken på en träff eller hemma, kommer säker ingen ihåg efter 15 min vad vi började prata om, det ena ger det andra hela tiden och så är det med det skrivande ordet också.

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025

Nu vill jag mana till besinning från "forumballerinornas" sida. Ofta är det alltid samma skribenter här på forumet som kapar trådarna och låter de sväva iväg i en helt annan riktning än vad trådskaparen kanske hade tänkt sig. Jovisst, många gånger är det fyndiga, lärorika, allmänt roliga inlägg som jag gärna läser med stort nöje. Ibland "surnar" dock trådarna och det kan bli riktigt otrevligt, med missförstånd och personangrepp.

Tänk dock på de som inte skriver så ofta och inte med den självsäkerhet som "forumballerinorna" besitter. Jag föreställer mig att det händer många gånger att dessa känt sig överkörda och bestämt sig att inte skriva något mer. Alltså, värna om de ovana skribenterna så får vi ett bredare och färgrikare forum.

Johan K.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen