• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Etikett?

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Som nybliven husbilsägare har vi börjat åka och lära oss hur det funkar på ställplatser och campingplatser. Många ställen har varit super, men så alltid någon som blir överförfriskad och skriker eller spelar hög musik, något vi känner igen från tidigare båtlivet. Nu har vi två hundar som vi behöver gå ut med. Givetvis så ser vi till att inget kiss/bajs kommer i närheten av någons plats. Senast var vi på en camping som välkomnade hundar och på morgon skulle jag gå ut med hundarna, gick längt från någon campare på huvudvägen mot skogen och hundarna kissa på en buske vid vägen. Ut kommer campingägaren skrikande att hundar inte får kissa någon stans på campingen(?) man måste se till att man är utanför hela campingen innan hunden kan göra sina behov och att jag inte var välkommen tillbaka. Detta var en chock då alla andra ställen har varit väldigt tillmötesgående när vi kommer med hundar. Har vi bara haft tur innan?

Vad är etiketten med hundar och rastning på en ställplats/camping undrar en nybörjare ??

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Som nybliven husbilsägare har vi börjat åka och lära oss hur det funkar på ställplatser och campingplatser. Många ställen har varit super, men så alltid någon som blir överförfriskad och skriker eller spelar hög musik, något vi känner igen från tidigare båtlivet. Nu har vi två hundar som vi behöver gå ut med. Givetvis så ser vi till att inget kiss/bajs kommer i närheten av någons plats. Senast var vi på en camping som välkomnade hundar och på morgon skulle jag gå ut med hundarna, gick längt från någon campare på huvudvägen mot skogen och hundarna kissa på en buske vid vägen. Ut kommer campingägaren skrikande att hundar inte får kissa någon stans på campingen(?) man måste se till att man är utanför hela campingen innan hunden kan göra sina behov och att jag inte var välkommen tillbaka. Detta var en chock då alla andra ställen har varit väldigt tillmötesgående när vi kommer med hundar. Har vi bara haft tur innan?

Vad är etiketten med hundar och rastning på en ställplats/camping undrar en nybörjare ??
Gäller samma som utanför camping/ställplats/hemma, man tar upp efter hunden, att den får kissa när den behöver, alltså vanligt sunt förnuft.
Griniga gubbar kan man råka utför överallt, glöm det och gå vidare

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Precis vad jag tänkte, men den kvinnliga ägaren tyckte inte det. Vi kommer inte sälja den nyköpta husbilen för detta, ville bara kolla den oskrivna etiketten.

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2025
Till etikett hör också att inte låta hundar stå och skälla/yla/gnälla när det inte finns fog för det. Har själv haft hund men aldrig låtit den ”skrika” i tid och otid. Det är alldeles för många som tror att deras hund är det gulligaste som finns och vi andra skall tycka likadan. Nä fram för hundar som håller käft.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Håller med om att hundar inte skall ljuda obehindrat. Vår erfarenhet så här långt är att det är långliggarna är de som håller låda och med hög musik, de äger campingen liksom, inte hundarna.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Väldigt märkligt och udda. På just campingplatser är det ibland vanligare med hund än utan. Vi har inte hund längre, men har haft katt med oss under drygt 10 år. Katt i koppel, precis som hundarna ska vara och oftast är. Dock en onödigt tuff sibirisk katt., som inte backade för en konflikt med en hund! 3,5 kg och antagligen lite dum i huvudet, men det gick oftast bra, tack vare hundarna! Men en camping utan hundar är nog lite som en camping utan barn, förbaskat tråkig. Barn och hundar är nog de som trivs bäst på campingplatser och sätter färg på dem.

Men det ställer också krav på hundägaren. Jag håller med om att hunden ska kissa på anvisad rastplats och givetvis plockar man upp avföring, den också levererad på anvisade platser. Det är en vanesak. Rask promenad till angiven plats, eller utanför campingen. Då får hunden lära sig att hålla tätt den promenaden. Sedan hopp och lek!

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Tycker bara att man kan vara tydlig vilka regler som gäller. Varför inte skriva på hemsidan, eller vid bokningen, att hundar inte är välkomna. Om det kränker (ev. sekundärkränker) någon hundägare, eller hund, skriv att kissförbud gäller på hela campingen?. Då skulle jag inte välja den campingen, och campingen skulle inte se mina hundar, win-win. I detta fall stod det ”hundar välkomna” och ”hundbad finns” (vilket inte fanns för övrigt), samt att ägaren själv hade en gammal hund. Tydlighet vad som gäller tycker jag.

T68

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2025
Och övriga gäster på campingen/ ställplatsen får gärna visa lite hänsyn till grannar med hund, och inte stövla fram till husbilen hur som helst för att hälsa och snicksnacka.
Det finns hundar som inte hanterar sådana situationer så bra. Apropå högljudda jyckar...
Fråga gärna först från lite avstånd om det är ok att hälsa.

Toppen