Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
1 maj försvinner 95 ersätts av E10 som innehåller 10 % etanol . Vet ej ännu men verkar som vi med gamla bensinare får börja tanka 98 som idag inte innehåller etanol i vissa bolag . Kommer givetvis prova med E10 men känns tråkigt då jag lagt många timmar och justera in bilen så den legat på strax över litern .
-------------------------------------------------------------------------------------------------1 maj försvinner 95 ersätts av E10 som innehåller 10 % etanol . Vet ej ännu men verkar som vi med gamla bensinare får börja tanka 98 som idag inte innehåller etanol i vissa bolag . Kommer givetvis prova med E10 men känns tråkigt då jag lagt många timmar och justera in bilen så den legat på strax över litern .
-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej JamoSwe, det här är lika mycket en fråga som ett påstående. Vad jag vet/tror så har väl 95 oktanig bensin innehållit i alla fall 5% etanol rätt länge, lite beroende av var man bor ??
Det är vad jag mest redan nu skyllt skillnaden i bränsleförbrukning på (energiinnehåll) de sista åren och inte oktantalet. Min bensinhusbil drar märkbart mindre bränsle om man tankar högre oktan och ändå klarar motorn i sig själv av låga oktantal.
M.v.h. JANKRO.
Jag har blandtankat min Renault Laguna ibland. Dvs tankat E85 och BF95 i sådana proportioner att jag fått Exx . Upp till E50 går det utmärkt det känns just ingen skillnad när man kör, den blir dock något segstartad särskilt om det är kallt. Jo förbrukningen ökar rejält, så det blir ingen besparing.
Bilar med Lamdastyrning sköter ju detta själv, de mäter ju syreinnehållet i avgaserna och siktar på Lamda 1 och pytsar in bränsle så det blir så. Vilket innebär att så länge spridarna kan ge tillräckligt, de kan ju bara vara öppna till 100%, så fungerar det. Olika motorer har ju olika stor marginal innan de bottnar, därför blir det ju väldigt olika hur mycket etanol som går att blanda in innan motorstörningslampan lyser.
Det finns mycken erfarenhet samlad på detta forum om ni är intresserade : Etanol.nu
// Göte J