• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Etanol

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Någon som kör med etanol i tanken blandat med bensin?
För och nackdelar?
Kan man se huruvida en bensinbil gått på etanol?
Frågorna ställda med tanke på bensindriven husbils i regel höga förbrukning.

mvh
Werner

F

F.d. 24280

Guest
Sv: Etanol

Hej!
Kan tänka mig att med etanolen så är bränsleförbrukning ännu högre.I normala fall så säger dom 30%högre.Så plånbokmässigt är det inget vic att köra på etanol.
Mvh/Zlatko

F

F.d. 4879

Guest

Precis som Zubac skriver. Det blir nog även andra problem med bestyckningar av förgasare mm eller andra insprutare om du har insprutning. Alkohol har högre oktantal än bensin men bara 50% energi innehåll vilket gör att den dra det dubbla. Om det är E85 du menar så skulle jag inte rekommendera det då motorn troligtvis är gammal (om det inte är en Amerikansk V8) och knappst gjord för torra bränslen som kommer att äta upp ventilsätena i motorn.

F

F.d. 1033

Guest

I Tyskland har man försökt ersätta 95 oktanen med en bensin med 10% etanolinnehåll.
Det har blivit ett rent fiasko. Det tycks som om man där fattat att etanol har lägre energiinnehåll än bensin och tankar högoktanigt istället. (Bättre bränsleekonomi och bättre för motorn)
Eller också gör man det av etiska skäl. Som Nestlés styrelseordförande uttryckte det : Stop the biofuel madness. No food for fuel.
Så länge det finns en svältande människa så är det äcklande att göra bränsle av mat.

Idag dör 9 barn per minut av svält . När du tankat din SUV med etanol har du förbrukat lika mycket vete som en egyptier använder / år.
Märkligt att folk har samvete att göra detta och att myndigheterna tar av våra pengar för att subventionera etanolbilen. Skandal !

F

F.d. 27368

Guest

1 maj försvinner 95 ersätts av E10 som innehåller 10 % etanol . Vet ej ännu men verkar som vi med gamla bensinare får börja tanka 98 som idag inte innehåller etanol i vissa bolag . Kommer givetvis prova med E10 men känns tråkigt då jag lagt många timmar och justera in bilen så den legat på strax över litern .

Senast redigerad av en moderator:

Leifw

FD HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021

1 maj försvinner 95 ersätts av E10 som innehåller 10 % etanol . Vet ej ännu men verkar som vi med gamla bensinare får börja tanka 98 som idag inte innehåller etanol i vissa bolag . Kommer givetvis prova med E10 men känns tråkigt då jag lagt många timmar och justera in bilen så den legat på strax över litern .

Så blev det även i Finland.

Cirka 30 % av bilarna klarar inte av 10 % etanol.
Leif

Nyheter i TV i kväll.
BMV: E10 sliter på motorn.

Senast ändrad:
F

F.d. 50195

Guest

Nu blir jag lite fundersam, har inte all bensin inblandning av etanol bla som isproppskydd vintertid.

F

F.d. 50195

Guest

Vist är det så, googlade och på Wikipedia står citat:

Idag är det vanligt att bensinen som säljs innehåller upp till 5 % etanol för att minska åtgången på olja och utsläppen av fossil koldioxid. I äldre motorer utan katalytisk avgasrening hjälper den även till att underlätta förbränningen och minska utsläppen av giftig kolmonoxid. Bensin får för tillfället innehålla max 5 % etanol eller 3 % metanol med stabiliseringsmedel enligt SS155422 vilket är den standard som reglerar innehåll och egenskaper för bensin av miljöklass för motorfordon i Sverige. Flera biltillverkare godkänner dock upp till 10 % etanol i bensinen

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej JamoSwe, det här är lika mycket en fråga som ett påstående. Vad jag vet/tror så har väl 95 oktanig bensin innehållit i alla fall 5% etanol rätt länge, lite beroende av var man bor ??
Det är vad jag mest redan nu skyllt skillnaden i bränsleförbrukning på (energiinnehåll) de sista åren och inte oktantalet. Min bensinhusbil drar märkbart mindre bränsle om man tankar högre oktan och ändå klarar motorn i sig själv av låga oktantal.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 27368

Guest

-------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej JamoSwe, det här är lika mycket en fråga som ett påstående. Vad jag vet/tror så har väl 95 oktanig bensin innehållit i alla fall 5% etanol rätt länge, lite beroende av var man bor ??
Det är vad jag mest redan nu skyllt skillnaden i bränsleförbrukning på (energiinnehåll) de sista åren och inte oktantalet. Min bensinhusbil drar märkbart mindre bränsle om man tankar högre oktan och ändå klarar motorn i sig själv av låga oktantal.

M.v.h. JANKRO.

95 har haft 5 % etanol rätt länge nu (så alla som har köpt k-sprit har kastat pengar i sjön )
Experimenterade med etanol på en 240 för länge sen men tyvärr så lönar det sig inte med dagens etanol pris .
Etanol har ca 30 % mindre energi innehåll än 95 men har en oktan (själv antändningspunkt ) som motsvarar ca 100 oktan .

F

F.d. 29841

Guest

Hej
Det finns en elektronik box att koppla in E85FFV modell 904 Auto Flex.
Så man kan köra på E85.
Adress: Bysala Engineering AB

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

Jag har blandtankat min Renault Laguna ibland. Dvs tankat E85 och BF95 i sådana proportioner att jag fått Exx . Upp till E50 går det utmärkt det känns just ingen skillnad när man kör, den blir dock något segstartad särskilt om det är kallt. Jo förbrukningen ökar rejält, så det blir ingen besparing.
Bilar med Lamdastyrning sköter ju detta själv, de mäter ju syreinnehållet i avgaserna och siktar på Lamda 1 och pytsar in bränsle så det blir så. Vilket innebär att så länge spridarna kan ge tillräckligt, de kan ju bara vara öppna till 100%, så fungerar det. Olika motorer har ju olika stor marginal innan de bottnar, därför blir det ju väldigt olika hur mycket etanol som går att blanda in innan motorstörningslampan lyser.
Det finns mycken erfarenhet samlad på detta forum om ni är intresserade : Etanol.nu
// Göte J

holiday

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
4882
Medlemskap
2026

Jag har blandtankat min Renault Laguna ibland. Dvs tankat E85 och BF95 i sådana proportioner att jag fått Exx . Upp till E50 går det utmärkt det känns just ingen skillnad när man kör, den blir dock något segstartad särskilt om det är kallt. Jo förbrukningen ökar rejält, så det blir ingen besparing.
Bilar med Lamdastyrning sköter ju detta själv, de mäter ju syreinnehållet i avgaserna och siktar på Lamda 1 och pytsar in bränsle så det blir så. Vilket innebär att så länge spridarna kan ge tillräckligt, de kan ju bara vara öppna till 100%, så fungerar det. Olika motorer har ju olika stor marginal innan de bottnar, därför blir det ju väldigt olika hur mycket etanol som går att blanda in innan motorstörningslampan lyser.
Det finns mycken erfarenhet samlad på detta forum om ni är intresserade : Etanol.nu
// Göte J

Bra svar där.

Sen kan man ju öka bränsletrycket för att få in mer bränsle(om pumpen klarar det)
Jag kör mina två Audisar med e85 med mycket gott resultat.
På Audi A3 an har jag ett motstånd i serie med motortempgivaren när jag startar (men bara när jag startar) då tror ECU (motorstyrdonet) att motorn är kallare än den är.
Här en länk till mina bilar.
Garaget | Audi RS4 Biopower (2001)
Garaget | Audi A3 1,8 Ts Biopower. (2001)
Jag har kört många många tusen mil på e85 och några skador finns inte på någon av motorerna.
Efter 1500 mil är oljan som ny till färgen och det fins inte sot att uppbringa i förbräningsrummen.
E85 har smutskastas mycket av oljekartellen.

Toppen