• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ersättning körda mil ?

F

F.d. 17778

Guest
Vi köpte en Hymer husbil -03, med i annonsen 3800 körda mil, även så i kontraktet, meeen när vi kom hem och kollade på alla papper stog det i besiktningsprotokollet 4450, så även på bilen! Eftersom detta är ett faktiskt fel, vad kan man begära i kompensation av säljarföretaget ( stort husbilsföretag i Västra Götaland). Vi har påpekat detta för säljaren och bett honom fundera på vad det är värt att slippa att vi går vidare med detta...är det nån som har en aning om vad 650 "övermil" är värda för oss som köpare???

Mvh Sussi & Jerry :rolleyes:

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025
Sv: Ersättning körda mil ?

Det är ju fortfarande låga mil för att vara en 7 år gammal bil så det lär ju inte vara någon enorm skillnad i värde. Jag förmodar att ni skulle köpt bilen även om milen i annonsen varit korrekta?

Varför inte be dem ”bjuda” på en eller två fullservicar? Tillgodo på kommande kamremsbyte kanske? Det kan ju vara värt mycket för er samtidigt som kostnaden för säljaren är relativt låg.

En uppsättning vinterdäck?

F

F.d. 15209

Guest

Vill man göra sig osams med säljaren som säkert har åtminstonde tre månaders garanti kan man begära vad som helst. När du såg bilen i hallen så kollade du säkert vägmätaren och såg diffen. Eller? Själv åker jag i en Fiat duccato från -92 och är lycklig var gång den startar. Skulle aldrig köpa motsvarande bil som "pickis". Det man betalar för är ju det som står på rambenen, och intresset. Så jag tror inte att du kommer så långt med dina krav, "En omgång vinter hjul" ~2800 kr. Tror inte det. Men lycka till.

F

F.d. 16416

Guest

Hej!

Om jag nu minns rätt använder ARN samma milkostnad, som är avdragsgill vid självdeklarationen vid beräkning av "värdeminskningen" (nyttoavdrag) för körda mil om du får ett köp hävt och har nyttjat fordonet före hävningen. Dessutom har dom någon beräkningsgrund för årsmodell, som ju inte är aktuell för dej. Du kan ju yrka denna milersättning! Dessutom är det skrivningen i köpeavtalet, som gäller och inget annat.
Kolla med kommunens kosumentvägledare dom kan detta!

Roadglider

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Detta är ju en fråga om ett bedrägeri antingen av säljaren eller av kunden som bytte in bilen, Säljaren borde kolla att allt stämmer innan han säljer bilen. Hur många Km som är borttaget spelar väl ingen roll, Tyvärr så förekommer detta allt för ofta. Själv så skulle jag inte tveka att göra en anmälan för att få ett stopp på det här problemet.

Var nära att köpa en bil i Tyskland för några år sedan kollade upp bilen i Volvos dator och det visade sig vara en TAXI ifrån Holland med över 1 miljon Km istället för en privat lågmilare, Gjorde en anmälan och det visade sig att 75% av bilarna som han sålde hade blivit manipulerade. Jag fick min handpenning tillbaka . Vad som hände senare vet jag ej, men han firman upphörde strax efteråt.

Att plocka bort 650 mil kanske inte är så mycket, men Ex service? Kamremsbyte den har 650 mil extra.

Det minsta du skall begära är en totalservice av motor med byta av alla remmar oljor E.t.c för att vara på den säkra sidan. och kolla att dom verkligen byter.

Bort med Oseriösa säljare låt dom seriösa ta över ärlighet varar längst.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Kanske lite hårt.
Jag tycker det verkar som ett misstag och onödigt slarv från säljaren. Mätaren verkar ju inte ha blivit manipulerad.
Någon form av kompensation är ju rimligt. Dels för att man som köpare faktiskt inte fått exakt det som man förväntat sig och avtalat om och dels för att det rimligen skall kännas lite för säljaren så han inte fortsätter att slarva.

F

F.d. 29925

Guest

Kanske även lite upp till köparen att förvissa sig om att lämnade uppgifter överensstämmer med verkligheten. Men kanske lätt att glömma när man tror sig ha hittat en "pärla".:rolleyes:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Är bilen svensksåld , min 08 har gått mer på två år! Kolla och begär ut gamla besiktningsprotokoll för att kontrollera att bilen inte är "skruvad". 650 mil x 10 kr milen tycker jag det är värt enklast att nå resultat genom uppgörelse om fri service , extra tillbehör framtida fukttest osv.

F

F.d. 17778

Guest

Tack för alla svar från er!

Just nu skiter vi i körda mil...vi har just få kamremmen utbytt mm. meeen det skall trots allt vara kompensation för felannonsering samt samma fel i kontraktet...ty konsumenttjänslagen är mycket stark!!!
Nu drar vi till Spanien med allt vad det innebär att chansen, är stor att bli robbad på vägen...meeen vi tror ingen vill chansa på att robba oss, vi har 2 fullvuxna Amstaff i bilen, det som kan bli besvärligt är att vi kan blir skadestånsskyldiga ifall nån överfaller oss...normalt väldigt kärvänliga hundar...kan jag säga som haft både Schäfer, Dobermann och Rottis och tävlat bruks med dem ! Men det var före dessa 2 Amstaff..världens kelegrisar mot alla dom möter, är med på jobbet, aldrig några kontaktproblem med människor, mer överglada om nån pratar med dem...meeeen vet inte vad som händer ifall man blir överfallen, kanske då kamplusten visar sig...
Ingen av oss känner nån speciell rädsla att över huvudtaget stanna på ett mindre tryggt ställe över en natt (Ex mellan 2 tradare) jag tror hundarna är bättre än gaslarm, vad tror ni där ute???

Mvh Sussi & Jerry :mh:

F

F.d. 17778

Guest

Tack för ditt svar !
Men det är faktiskt så att vi som konsumenter är starkt skyddade av konsumentköplagen... vilket i stort innebär att när en företagare "klantar" sig är man väl skyddad av denna lag, som dessutom inte är förhandlingbar för företagare, vilket innebär att dom har ansvaret för sagda/utlovade saker...det vi ville ha hjälp från er där ute var rimlig ersättning för milen, innan förhandlingar börjar är vad "varje ljugen" mil är värd!
Pacta sunt servanda (avtal skall hållas)!

Mvh Sussi & Jerry :)

Toppen