• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Erfarenheter BSR Fiat 177 hk Euro 6

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Är det någon som trimchippat en Fiat Ducato 2017 177 hk Euro 6 med BSR-trimsats?
De har nyligen släppt trim till den motorn.
Funderar på att trimma min bil eftersom det är betydligt sämre vrid i den än min förra 3,0 l motorn.
Tacksam för era erfarenheter!
/Ola
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Japp det var på min bil som dom tog fram mjukvaran. Har bara kört den hem än så länge, så inte hunnit testa jättemkt. Men spontant så känns det som det man saknat innan finns nu. Självklart så är den betydligt starkare på högre varv 2500-3500rpm där är det stor skillnad. Men det som känns bäst är att det drar bättre redan vid 1400rpm det var det man saknade mest innan tycker jag. Sen är det stor skillnad mellan en ny motor och en inkörd, min har nu rullat 1200mil och kändes betydligt bättre nu än ny. Men självklart ännu bättre med BSR mjukvara. Besiktades i dag för övrigt utan problem. Har du vägarna förbi Tranås så får du gärna provköra, ska ut nu i helgen och nästa helg HBK uppstart träff hos husbilslandet utanför Kristinehamn. Har en Frankia 840 -17.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 24550

Guest
Hur funkar det med garantin om man gör en sådan här sak? Skulle det bli något fel, står man utan garanti då? Vilket ansvar tar trimboxtillverkaren?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hur funkar det med garantin om man gör en sådan här sak? Skulle det bli något fel, står man utan garanti då? Vilket ansvar tar trimboxtillverkaren?[/QUOTE
Adria 2.3 177Hp MultiJet Euro6 Steg 1

Bara att läsa på,hemsidan vad som gäller.
MASKINGARANTI
Tack vare vår långa erfarenhet av utveckling av bilar och motoroptimering har BSR, till skillnad mot de flesta av våra konkurrenter, möjlighet att erbjuda maskingaranti. Vår kunskap ska vara din trygghet när du väljer att köpa ett trim från BSR. Därför genomför våra erfarna utvecklingstekniker minutiösa tester som kvalitetssäkrar de produkter vi utvecklar. Det garanterar att din bil inte tar någon skada och därför har vi möjlighet att erbjuda maskingaranti.


Aktivering krävs

Observera att du själv måste aktivera maskingarantin för att den ska vara giltig. Du aktiverar den genom att logga in på dina BSR-sidor med ditt BSR användarnamn och lösenord. Där kan du godkänna försäkringsvillkoren och intyga att din bil uppfyller dessa. Maskingarantin måste aktiveras senast 3 veckor efter köptillfället.

Täcker skador på drivlinan
Maskingarantin täcker eventuell maskinskada på drivlinan, såsom motor och transmission, i bilar som chiptrimmats/uppgraderats med produkter från BSR. För att garantin ska vara giltig måste bilen uppfylla villkoren (se nedan). Här är några huvudpunkter: 1) Bilen får maximalt vara 4 år. 2) Bilen får maximalt ha gått 12.000 mil. 3) Bilen ska vara i god kondition. 4) Service måste vara utförd enligt servicebok. 5) Motoroljan ska bytas minst var 1 500:e mil eller var 12:e månad. 6) Bilens grundpris får maximalt vara 1 000 000 kr för personbil och 1 500 000 för husbil, exklusive landsunika avgifter.

Allmänna villkor

  • FÖRUTSÄTTNINGAR
  • Garantin gäller endast när chiptrimning/uppgradering sker vid köp av BSR eller hos någon av BSR godkända återförsäljare.
  • Garantin gäller i 12 månader från det datum bilen chiptrimmats. Garantin kan därefter förlängas i ytterligare två 12-månaders perioder. Maximal garantitid är således 3 år.
  • Bilen kan maximalt vara 4 år från första inregistreringsdatum. (Se ”Garantin upphör” nedan).
  • Bilen ska vara i god kondition.

Tror inte att jag läst någonstans att nån har sprängt eller haft ett ordentligt haveri på en Fiat Husbilsmotor som är diesel driven. Det är stabila maskiner, är inte ett dugg orolig för motorn, möjligtvis drivaxlar eller Vxl isf. Men man behöver inte tokköra, kör med insidan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.063
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har samma bil men det är kombinationen med robotlådan som jag funderar över,antar man inte ändrar något i växellådan.
Upplever du någon skillnad i uppträdande i växellådan?
 

KABEOla

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
19121
Medlemskap
2024
Tack, mycket intressant! Från 1500 - 2000rpm ligger man ju oftast så där är det ju viktigt att det finns vrid. Pratade med dem idag och de lovade att jag skulle få prova sen dom trimmat min bil. Bor på Alnön utanför Sundsvall och ska ner till Öland på KABE-klubbens årsmöte 10-13 maj. Tänkte åka förbi Växjö då- min bil har gått 775 mil. Tycker du det skulle vara värt 8000:- om du ej fått den gratis? Anmälde mig också som projektbil redan i höstas men fick ej något erbjudande. Skulle vara intressant med ett telefonsamtal lite senare när du testat lite mer.
070 322 9573
Stort tack igen!
Hälsar
Ola
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Måste köra lite mer innan jag utvärderar mer, men en sak jag tänkte på hemvägen är att den ligger kvar längre o orkar mer på 6:an typ i 70-80. Sen idag på väg till bilprovningen märkte jag att den vxl exakt vid 3000 rpm mellan 2-3 o 3-4. Trots att ja försökte dra ur motorn lite. Kan ju vara att motorn va kall mm eller att man lagt in en spärr på lägre växlar för att skydda transmissionen, kan inte komma ihåg att jag märkt detta innan. Detta var ju då på ”normal” läget på vxl. Sen är ju vxl adaptiv o ändrar sig efter körsätt, effekt mm. Hur som helst så känns det bra ihop med robotlådan inget att va orolig för.
 
F

F.d. 50176

Guest
>Topaz
Intressant! Har själv nu en -18 Frankia 840 och har funderat en del på BSR. Visserligen bara hunnit köra 400 mil ännu men det är en ganska stor skillnad på bottenvridet mot vår förra 5-tonare 3.0 (160kh).

Just där runt 80km/h är 2,3an klen, minsta motlut och motorn får jobba tungt. Motorn/lådan mår helt klart bättre av 5:an i det läget oftast, tycker mig även se att förbrukningen går ned aningen också att arbeta med 5:an. Dock inget vetenskapligt bevisat :D

- Har du märkt någon förbättring av förbrukning? Eller det är kanske försumbart (brukar bli så oftast i realiteten).


Tack för information!
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Hej toblin! Va kul att du kör Frankia med:spinny:

Det stämmer att bottenvridet kring 1500rpm är lite sämre på 2,3 mot 3,0 lustigt vore det annars. Men man ska komma ihåg att den största skillnaden man känner beror på ändrad utväxling. 6:an är numera som en 7a i jämförelse med iaf min gamla 3,0 (-15). Ska du jämföra får du köra på 5:an runt 80 för att ha samma varv som på 6:an på 3,0. Då är det inte så stor skillnad som man först tänker. Fördelen är ju att du får en behagligare gång på motorn o mindre surr o oljud. Sen går 2,3:an mjukare oxå.

Men vad händer då med BSR i motorn? Jo den känns betydligt bättre, innan var det så att om du körde 80 på 6:an och gav mer gas så hände ingenting, du var tvungen att trycka ner gasen minst en cm, nästan så att det inte gick utan att lådan växlade ner. Nu känner du att motorn drar direkt för varje mm du trycker ner gasen även vid 1300-1400rpm. Över 3000rpm är det stor skillnad, på dom 3 lägre växlarna växlar lådan upp vid 3000 men på 4:an drar det numera riktigt bra i backarna. Nu nosar du personbilarna i baken när du kör om en timmerbil i uppförsbacke!! på 2-1 väg med mitträcke. Och det fungerar att köra om en långtradare på rak väg, innan gick det ju bara att köra om i nedförsbacke med bra sikt framåt. Jag har ju en 5 tons bil.

Att tro på lägre bränsleförbrukning samtidigt som du får mer effekt är bara att glömma. Kan inte påstå att den är snålare men samtidigt så känner man ju på effekten lite mer nu i början för att märka av skillnaden mot innan.

Är det värt pengarna? Ja det tycker jag, vi som gladeligen betalar runt 15000kr för att få 180hk istf.150hk tycker nog det är värt halva pengen för få 20hk till. Framför allt är det ju vridmoments höjningen man vill åt, men lite mer toppeffekt skadar ju inte heller.
 
F

F.d. 50176

Guest
Hallo Topaz! Yes nu är det Frankia 840GDför hela slanten ska bli intressant att prova jfm Dethleffs vi kört i 8 år :D

Ah hade ingen aning om där kring utväxlingen, det förklarar en del.
Precis som du skriver om 6:an kring 80, händer absolut inget, en rejäl nedtrampning av pedalen behövs. Just det här har jag märkt drar mer bränsle, motorn är inte optimerad för växelådan i den här hastigheten. När motorn varvas upp lite så går den ganska bra, svar ja. Men det märks den här motorn behöver varvas för att ge kraft, och som dieselfantast gillar man ju bottenvridet :p

Låter som jag kommer uppskatta den här uppgraderingen, din beskrivning är klockren, tack! Bränsleförbrukningen om den går ned är inte "viktig", kan inte påstå jag tillhör dem som kör husbilen direkt i snålläge :rolleyes: (Är det 110 så är det 110 och inte 80 (om trafikbilden nu är "säker" för 5ton som ska kunna bromsas ned) för det drar mindre... jaja).

Så det får nog bli en sådan uppgradering, är det här eviga tjatet om försäkring/maskinskada. Känner du dig bekväm med den försäkring som ingår från BSR?
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Åkte ner till Göteborg nu i em. I Jönköping finns det en backe som brukar kallas Göteborgsbacken, tror det är 7-8% lutning nånting, iaf är den riktigt brant och ett känt problemställe för tunga långtradare. Körde in i backen med full gas på 4:an i ca 110km tänkte att nu ska jag testa vad den klarar av. Var regnigt o ganska mkt trafik körde om en långtradare och två!! personbilar uppför backen. Som lägst gick det i 95km (Gps fart) på slutet innan det planar ut och farten ökade igen. Nu har ni något att jämföra med. Mellan Gränna o Gbg. är det 100/110km väg hela tiden, det var inga problem att följa med i trafikrytmen var aldrig nån bromskloss inte ens i uppförsbackarna, tvärtom.

Tänkte att det vore intressant att väga bilen, i Borås vinns en våg som Trafikverket har. Första gången jag väger denna bil, Frankia 840 FD -17 5ton ganska välutr. med hydrauliska stödben, full vattentank, 3/4 bränsle (120l) i princip fullpackad med kläder, cyklar, bord o stolar osv. 3 pers mm. Men tom gråvatten o toatank. Har alltid trott att jag inte behöver vara rädd för överlast. Men där hade jag fel, vi vägde 5.14 ton varav 2.12 på framaxeln, och då är ju 2.3l motorn ändå lättare än gamla 3.0.

Trots att bilen var tyngre än ja trodde så går den betydligt bättre än vad jag förväntade mig att den skulle göra. Det är inget att fundera på om ni tycker att er bil behöver lite mer kraft, det blir en helt annan bil att köra. Jag kan bara rekommendera detta ingrepp, sen finns det givetvis vissa som har åsikter om det inte är lagligt osv. Men det är upptill var o en vad man vill göra med sin husbil.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50176

Guest
>Topaz
Hm intressant, ja den backen brukar vi åka några gånger per år. Även Gränna-Jönköpingsvägen, motorväg brukar gå smidigt ändå med lite planering. Det jag vill ha mer av, är kraften just i omkörning 2:1 vägarna, ja givetvis också motorväg med alla bilar med släp drar ned hastigheten betydligt.

off topic förvisso sorry... Och intressant där med din vikt! (ja på bilen :D) Vi har ju nästan samma konfiguration av Husbil och tillbehör och jäklar vad lätt det är att väga över uppenbarligen. Just våran fick en för hög tjänstevikt som såg konstig ut så provvägde 840 GD, stödben/solcell/delat lastutrymme. 3/4 bränsletank tomma vatten/avfallstankar och Inte riktigt med alla saker i som cyklar, fullt kylskåp m.m låt säga men dryga 70-80% av det som brukar vara med.
- 4502kg UTAN mig som förare... Lägg sedan till 100kg för mig, 220kg (för 3 personer samt större hund), 150 liter vattentank, en full toalettkasett... så kommer vi vara nära 5ton rätt ofta ...
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
834
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Har precis kommit hem nu, det är inga problem att köra om på motor eller 2-1 väg. Är stor skillnad mot innan, känns som den bara går bättre o bättre. Du åker 110 utan problem även uppför kör du om långtradare utan att vara orolig.
 
Toppen