• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Erfarenhet av Wohnmobilarena i Berganstedt?

Avarage

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021
Hej!

Någon som har erfarenhet av firman:
WohnmobilarenaHauptstr.1825704 Bargenstedt???

Följdfrågor:

1.) Går det, på ett någorlunda smidigt sätt, att kontrollera om man fuskat med körsträckan/mätaren?

Bilen jag är intresserad av har, enl. annonsen, rullat drygt 3100 mil och är av årsmodellen 2003. Är inte detta rätt lite?

2.) Jag har aldrig handlat fordon utomlands vilka dokument måste/bör jag ha klart innan jag ev. åker ner och hämtar bilen?

3.) Betalning i förskott, så även handpenning, känns inte bra! Har har Ni andra gjort?

4.) Min tanke är, vid ev. köp, att försöka testa allt på plats och att låta firma i Tyskland (glömt namnet) motsvarande Motormännen i Sverige testa den. Någon erfarenhet av vad detta brukar kosta och hur långt i förväg man måste boka tid?

Jag har säkert fler frågor men kommer inte på dem just nu!

Mvh!
// Niklas

T

Teddi

Guest
Sv: Erfarenhet av Wohnmobilarena i Berganstedt?

oj va mycke niklas,,:) ja köpte min i tyskland för fyra år sedan,,hade god hjälp av en kille från frölunda,,han kunde allting ja kunde ingenting:),,pris till honom på den tiden,,10,000kr,,värt varenda öre,,

ja hämta bilen i mölndal,,utan en massa bekymmer,,
om du vill kan ja höra med honom om han sysslar med detta fortfarande??

Avarage

FD HBK Medlem
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
9269
Medlemskap
2021

oj va mycke niklas,,:) ja köpte min i tyskland för fyra år sedan,,hade god hjälp av en kille från frölunda,,han kunde allting ja kunde ingenting:),,pris till honom på den tiden,,10,000kr,,värt varenda öre,,

ja hämta bilen i mölndal,,utan en massa bekymmer,,
om du vill kan ja höra med honom om han sysslar med detta fortfarande??

Får tacka för erbjudandet! Men jag har en del vänner som säkert kan bistå med information och som själva importerat. Jag kollar med dem parallellt med Er på forumet (här). För det var några år sedan mina vänner importerade och det har, så vitt jag förstår det, ändrats lite!

Mvh!
// Niklas

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Skruvandet av mätare låt det vara husbil, bil eller motorcykel är till största delen skrönor. Det skruvande som sker görs i Sverige efter att den importerats. Strängare regler på det i Tyskland, samma gäller dolda krockskador. Snarare så att dom överdriver småskador istället för som svenskar dölja/undanhålla dom.

Vad gällande förskottsbetalning, hade det varit något annat land än Tyskland (sunt förnuft gäller fortfarande) så hade jag tvekat men tyskarna brukar det vara ordning på. Handpenning borde räcka på en husbil, expressbetalning (banköverföring) på plats går snabbt.

Inga papper i Sverige du måste ha klara men det kan vara idé att fixa besiktningstid och ev. förvarna ditt försäkringsbolag om du vill ha mer än trafikförsäkring.

Peter :)

F

F.d. 29925

Guest

La själv en handpenning på € 100:- efter att jag besiktigad bilen. Resten c:a € 50.000:- kontant vid avhämtandet.
(känns lite obehagligt med så mycket kontanter. Men går säkert att sköta smidigare genom en snabb banköverföring, dessutom så slipper man nog en del växlingsförluster)

Skulle förresten aldig köpa, möjligen lägga en liten "hållpenning" på en bil utan att först ha undesökt den. Känns nog rätt behagligt att kanske förlora en tusenlapp istället för att möta ett vrak när man väl får se bilen.

F

F.d. 53078

Guest

När jag köpte en 9 månader gammal Volvo i Tyskland ringde jad till Volvo verkstaden. Killen var mycket hjälsam tog fram historialen om bilen och sa att det såg bra ut Renting till ett företag som säljer damunderkläder, Hon som hade bilen hade blivit gravid.
en ny stötfångare men inga clips lättare parkeringsskada sa han. Jag köpte bilen obesedd endast foto. När den kom trodde jag att den var helt ny. Hade jag inte fått denna information hade jag inte köpt den.
En annan bil som jag tittade på 3 år gammal sade Volvo att den var såld i Holland till ett Taxibolag. När jag ringde Taxi sa dom att dom hade sålt den till Tyskland till min säljare för 10.000€ med över 700.000Km.
Så det kan vara värt ett samtal till Fiat.

Toppen