• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Erfarenhet av släckstaven?

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av släckstaven?

Verkar ju bra, att slippa alla pulverskador om olyckan skulle vara framme.

Jag var uppe på deras hemsida för att beställa, men rabattkoden "bet inte".
Gör jag något fel?
(har skickat en mail-fråga till kontaktadressen).
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Erfarenhet av släckstaven?

Samma funktion men räcker verkligen 9 sekunder, ett litet handhavandefel och dyrbara sekunder försvinner.

Den släckstaven som erbjuds till medlemmar har en släcktid på 1 minut och 40 sekunder.
 

jojje123000

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Malmö
Sv: Erfarenhet av släckstaven?

Halon är det klart bästa men ger stor miljöpåverkan.
Lite småtramsigt att det inte får användas i vanliga släckare längre eftersom det är inte speciellt ofta en brandsläckare behövs användas. Funkar bra på människor/djur också om man ser till att syresätta direkt. Annars kvävs man.
Finns inget bättre till människor. Pulver (kaliumkarbonat) får man ner i lungorna. Kolsyra ger brännskador eller fryser sönder hornhinnorna. Vatten släcker sådär om det är olja eller liknande som brinner.

Pulver kryper in precis överallt och fräter så in i helsike på aluminium.
Vatten förstör elektronik och får pulver från brandsläckare att fräta ännu mer.

Jag ska prova med "tryckluft på burk" och se vad som händer om den sprutas i flytande form. Kan kanske funka bra till vanliga spisbränder.
Återkommer med svar. Den brända gasen är iallafall giftig så det gäller att hålla andan och ventilera ordentligt.
 
Toppen